.jpg - طرز تهیه سرلاک برنج: چگونه سرلاک برنج درست کنیم؟

طرز تهیه سرلاک برنج: چگونه سرلاک برنج درست کنیم؟

مشهد برنجمشهد برنج
1,846 بازدید
طرز تهیه سرلاک برنج

باتوجه‌به اهمیت تغذیه از دوران نوزادی تا بلوغ، مادران باید نسبت به تغذیه نوزاد خود توجه ویژه‌ای داشته باشند. یکی از مواد غذایی کمکی که برای نوزادان مقوی و بسیار خوشمزه است؛ سرلاک نام دارد. یکی از مزیت‌های خوب سرلاک تنوع در طعم و مزه آن است که مادران به‌راحتی می‌توانند طبق ذائقه نوزاد خود آن را تهیه کنند. سرلاک برنج یکی از انواع سرلاک است که از بعد 6 ماهگی به نوزاد داده می‌شود. در ادامه مطلب از مشهد برنج شما را با طرز تهیه سرلاک برنج که به تقویت و رشد نوزادان کمک می‌کند؛ آشنا می‌کنیم.

18 1 - طرز تهیه سرلاک برنج: چگونه سرلاک برنج درست کنیم؟

سرلاک چیست؟

در حالت کلی به ترکیبی از آب، شیر، حبوبات یا غلات سرلاک گفته می‌شود. ویژگی مثبت سرلاک این است که می‌توانید آن را به‌صورت آماده از برندهای معتبر یا اینکه به‌صورت خانگی تهیه کنید. سرلاک انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:

  • سرلاک میوه و سبزیجات
  • سرلاک با برنجک
  • سرلاک غلات و حبوبات
  • سرلاک جو و جو دوسر

این نوع از سرلاک‌ها را می‌توانید به‌راحتی در خانه برای نوزادان خود درست کنید.

خواص سرلاک برنج برای نوزادان

در سرلاک برنج ماده اصلی برنج است. می‌دانیم که یکی از غلات مفید و سرشار از انواع مواد معدنی و مغذی است. این ماده غذایی مفید می‌تواند به رشد نوزادان کمک زیادی کند. خواص سرلاک شامل موارد زیر است:

  • دارای پروتئین است و به وزن‌گیری نوزادان و کودکان کمک می‌کند.
  • سرلاک برنج دارای ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی است و به رشد نوزادان کمک می‌کند.
  • به دلیل دارابودن فیبر، اسیدفولیک و آهن برای استخوان‌بندی نوزادان و تقویت سیستم ایمنی مفید است.

طرز تهیه سرلاک برنج

طرز تهیه این سرلاک بسیار آسان است. در ادامه مواد لازم و طرز تهیه آن را توضیح می‌دهیم. مواد لازم برای تهیه سرلاک:

  • یک‌چهارم پیمانه برنج قهوه‌ای
  • شیرخشک، شیر مادر یا شیر پاستوریزه در صورت حساسیت نداشتن نوزاد
  • یک پیمانه آب

برای آماده‌کردن سرلاک با برنج، ابتدا برنج را با استفاده از غذاساز پودر کنید. به مدت 10 دقیقه برنج قهوه‌ای و آب را بجوشانید و مخلوط کنید و مرتب به هم بزنید تا یکدست شود. بعد از خنک‌شدن سرلاک می‌توانید شیرخشک یا شیر به مواد اضافه کنید و این ماده مغذی و خوشمزه را به نوزاد خود بدهید. نکته مهمی که مادران نباید فراموش کنند این است که اگر از شیر پاستوریزه استفاده می‌کنند آن را حتماً بجوشانند و بعد از سردشدن به مخلوط برنج و آب اضافه کنند. دادن سرلاک برنج به نوزادان به دلیل اینکه از برنج قهوه‌ای استفاده می‌شود؛ فیبر و مواد مغذی بیشتری دارد. همچنین برای نوزادان حساسیت ایجاد نمی‌کند و راحت هضم می‌شود.

برای مطالعه مقاله «مراحل کشت برنج در شمال» کلیک کنید.

طرز تهیه سرلاک برنج و موز

طرز تهیه سرلاک برنج و موز تفاوت چندانی با نوع ساده آن ندارد. برای درست‌کردن سرلاک با برنج و موز نیاز به موز، پودر برنج قهوه‌ای و آب دارید. ابتدا پودر برنج را با آب به مدت 10 دقیقه روی حرارت هم می‌زنید؛ سپس موز له شده را به آن اضافه می‌کنید؛ به همین راحتی سرلاک خانگی برنج و موز شما آماده است. استفاده از موز علاوه بر اینکه سرلاک را خوشمزه می‌کند؛ تقویت‌کننده دستگاه گوارش نوزاد هم است.

طرز تهیه سرلاک بدون شیر

باتوجه‌به تنوع در غلات، انواع مختلفی از سرلاک در بازار موجود است. سرلاک با جو دوسر، گندم، مخلوط غلات با میوه و برنج تهیه می‌شود. در بین تمام این طعم‌ها سرلاک برنج برای نوزادان مفیدتر است. یک‌سری از نوزادان هستند که نسبت به پروتئین گاوی حساسیت دارند و شیر به دلیل اینکه دارای لاکتوز است؛ برای آن‌ها ضرر دارد. برای طرز تهیه سرلاک بدون شیر کافی است که پودر برنج قهوه‌ای که بر خلاف سایر غلات، فاقد گلوتن و برای این دسته از نوزادان مفید و بدون ضرر است را با آب مخلوط و بر روی حرارت بجوشانید. بعد از سردشدن به نوزاد دهید.

نکات استفاده از انواع سرلاک

هنگام استفاده از انواع سرلاک مهم است که نکاتی را رعایت کنید. این نکات عبارت‌اند از:

  • مصرف سرلاک را از بعد از 6 ماهگی نوزاد شروع کنید.
  • بهترین تایم برای دادن سرلاک صبح زود و آخر شب‌ها است.
  • به‌جای استفاده از نوع آماده، سعی کنید خانگی آن را تهیه کنید.
  • با اضافه‌کردن میوه‌های مختلف می‌توانید در طعم آن تنوع ایجاد کنید.
  • در ابتدا میزان سرلاک کم باشد تا نوزاد به آن عادت کند.

جمع‌بندی

استفاده از سرلاک برنج و دیگر انواع آن به وزن‌گیری نوزادان کمک می‌کند. برنج یک ماده غذایی پرخاصیت است. برای تهیه برنج قهوه‌ای مرغوب و باکیفیت می‌توانید به وب‌سایت مشهد برنج مراجعه کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج‌ ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی باکیفیت عالی و قیمت مناسب است.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت