.jpg - شرایط مناسب برای کشت برنج

شرایط مناسب برای کشت برنج

مشهد برنجمشهد برنج
1,395 بازدید
شرایط مناسب برای کشت برنج

همه کشاوزان باید شرایط مناسب برای کشت برنج را در نظر بگیرند؛ زیرا اگر به این موضوع توجه نکنند ممکن است  پس از گذشت زمان خسارت‌های هنگفتی را ببینند. کاشت و برداشت همه محصولات کشاورزی باهم متفاوت است و هر کدام شرایط خاص خود را دارند زیرا برخی محصولات به آب فراوانی نیاز دارند مثل برنج  و بالعکس برخی دیگر مثل خرما به آب کمی نیاز دارد و در مناطق گرم و خشک تولید می‌شود پس نوع آب و هوا در کشت محصولات بسیار مهم است. در این مقاله شرایط مناسب برای کشت برنج را به شما عزیزان خواهیم گفت با ما همراه باشید.

برنج

یکی از مهم‌ترین غلات در جهان برنج است. اکثر افراد جامعه برنج را به عنوان وعده غذای اصلی مورد مصرف قرار می‌دهند. برنج به دو گونه سفید و قهوه‌ای در بازار بین مردم عرضه می‌شود؛ این محصول شرایط مخصوص خودش را دارد و حتما باید آنها را رعایت کنند.

عوامل موثر در کاشت برنج

دما:  از شرایط مناسب برای کشت برنج میانگین دما است برای کاشت برنج باید 20 تا 37 درجه سانتی‌گراد باشد. اگر دما در اوایل فصل زراعت پایین باشد یا آبیاری سرد باشد باعث می‌شود دانه‌ها با تاخیر رشد کند و بالا بودن دما منجر به کاهش تعداد سنبلچه‌های بارور و وزن دانه‌ها می‌شود.

نور: میزان شدت نور در اوایل فصل زراعت می‌تواند یکی دیگر از عوامل منفی و تاثیرگذار برای رشد برنج باشد اما با نزدیک شدن به پایان فصل زراعت، مخصوصا موقع تشکیل خوشه، رقابت برای جذب نور بین بوته‌ها افزایش می‌یابد.

رطوبت:  یکی دیگر از شرایط مناسب برای کشت برنج رطوبت است، مناسب ‌ترین میزان رطوبت برای پرورش و گلدهی گیاه برنج، 70 تا 80 درصد است. اگر این رطوبت کمتر از 40 درصد باشد، تاثیر منفی برای گل‌دهی گیاه محسوب می‌شود. البته باید بدانید که وزش باد، باران و تگرگ در زمان گل دهی بسیار زیانبار است همچنین بارندگی در موقع برداشت محصول، عملیات مربوط به خشک شدن محصول را به تاخیر می‌اندازد. برنج با اینکه گیاهی است که به آب فراوانی نیاز دارد، اما آبری نیست  زیرا ریشه‌‌های آن دارای تار کشنده و ریشه‌‌های فرعی است.

آب : برنج نسبت به سایر غلات به آب بیش‌تری نیاز دارد. 80 درصد آب مورد نیاز برای پرورش برنج در جهان به خصوص در مناطق استوایی، از آب باران و 20 درصد آن از آب رودخانه‌ها و آب چاه‌ها  تامین می‌شود. اگر دمای آب از 19 درجه سانتی گراد کمتر باشد، سرعت رشد دانه پایین می‌آید و اگر بیشتر از 30 درجه باشد، به دلیل محدود بودن اکسیژن موجود در آب، گسترش ریشه و میزان عملکرد گیاه کم می‌شود و درآخر بازدهی گیاه پایین می‌آید.

خاک:  مناسب‌ترین و مساعد‌ترین خاک برای کاشت و پرورش برنج، خاک رس با لایه غیرقابل‌نفوذ در عمق 50 تا 150 سانتی ‌متری همراه با میزان زیادی مواد آلی است. برنج نسب به شوری خاک و آب مقاوم است پس در خاک‌‌های مختلف، از فقیر تا غنی که تنها آب مورد نیاز گیاه تامین باشد، قابل پرورش است. پس خاک، آب، رطوبت، نور و دما از شرایط مناسب برای کشت برنج بوده است.

16 - شرایط مناسب برای کشت برنج

مراحل کاشت برنج

برای پرورش برنج مراحلی از هنگام کاشت تا برداشت محصول انجام می‌شود که شامل:

انتخاب بذر مناسب

انتخاب بذز مناسب اولین قدم برای پرورش برنج است. بیش‌تر بذری که شالیکاران انتخاب می‌کنند  از محصول‌ سال گذشته تهیه می‌شود به همین دلیل بعد از برداشت برنج و خشک کردن آن، مقداری بذر را به شکل خوشه‌ای، در جای خشک و خنک  به دور از حشرات، جوندگان و پرندگان نگهداری می‌کنند. این خوشه‌‌ها در سال بعد برای کاشت در خزانه استفاده می ‌شوند. کاشت آن‌‌ها در شمال کشور، از دوم الی پنجم فروردین شروع می‌‌شود.

برای مطالعه مقاله «مراحل کشت برنج در شمال» کلیک کنید.

 جوانه زدن بذر

هنگام آماده کردن بذر برای کاشت آن را در ظرف آب نمک قرار می‌دهند؛ در این مرحله دانه‌هایی که روی آب شناور هستند را جدا می‌کنند زیرا ارزش جوانه زدن را ندارند و همچنین دانه‌هایی که ته نشین می‌شوند را با آب خالص مجدد شستشو می‌دهند و در جای خشک و خنک نگهداری می‌کنند. دمای محیط باید  12 تا 25 درجه سانتی‌گراد باشد.

کاشت بذر

کشاورزان باید در زمینی که می‌خواهند به کاشت برنج اختصاص بدهند تا ارتفاع 3 متر در آن آب را نگه دارند سپس بذر‌ها را به صورت متراکم در سطح زمین توزیع کنند باید توجه داشته باشند که این کار را باید در طول روز انجام دهند زیرا آب خزانه هنگام غروب خالی می‌شود.

نگهداری و مراقبت از خزانه

کشاورزان باید در فصول سرد نقاط خزانه را با پلاستیک پوشش دهند؛ این کار باعث افزایش دما رشد سریع  محصول می‌شود. استفاده از کودهای شیمیایی، کود فسفره، کود ازته برای مراقبت موثر هستند.

سخن پایانی

همه کشاورزان باید شرایط مناسب برای کشت برنج را رعایت کنند زیرا برنج از محصولاتی است که به مراقبت زیادی نیاز دارد. شما عزیزان برای خرید برنج می‌توانید به سایت معتبر مشهد برنج مراجعه فرمایید. مشهد برنج انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی را در اختیار شما قرار داده است.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت