.jpg - سالم‌ترین برنج ایرانی

سالم‌ترین برنج ایرانی

مشهد برنجمشهد برنج
1,284 بازدید
سالم‌ترین برنج ایرانی

بهترین و سالم‌ترین برنج، برنج ایرانی است و اغلب خانم‌های ایرانی در هنگام پخت از این نوع برنج استفاده می‌کنند. برنج ایرانی در هر کجای ایران کشت شود، جزء بهترین برنج‌ها قرار می‌گیرد. در هنگام کاشت برنج برای جلوگیری از آفات و محافظت از برنج از سموم و مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. به همین سبب هر نوع برنج مقدار مشخصی از مواد شیمیایی مصرف می‌کند. ولی از بین انواع برنج ایرانی، برنج هاشمی از بهترین و سالم‌ترین برنج ایرانی شناخته شده است. این نوع محصول به دلیل داشتن مقاومت بالایی که دارد میزان کمتری سم و کود شیمیایی در هنگام کاشت آن استفاده می‌کنند. نکته مورد توجهی که است؛ باید در هنگام خرید دقت بفرمایید که برنج شما هاشمی است یا خیر؟ در این مقاله نوع تشخیص برنج هاشمی و سالم‌ترین برنج ایرانی را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

5 - سالم‌ترین برنج ایرانی

اسامی برنج ایرانی

برنج‌های ایرانی از ارزش غذایی مفیدی برخوردار هستند. و از غلات اصلی و مهم در سفره ایرانیان محسوب می‌شود. برنج‌های ایرانی در 4 دسته تقسیم می‌شوند: 1- برنج صدری 2- برنج گرد 3- برنج طارم 4- پرمحصول

البته هرکدام از این گروه‌ها شامل انواع برنج‌های دیگر مثل صدری دم سیاه، طارم هاشمی، بینام، هاشمی، علی هاشمی، سفیدرود، ندا، شیرودی، فجر، عنبربو و خزر است.

انواع برنج شمال

از بین برنج‌های ایرانی، محبوب‌ترین آنها برنج شمال است؛ این محصول به دلیل قرار گیری در بهترین آب و هوا و زمین کشاورزی مساعد از عطر و طعم بی نظیری برخودار است؛ این محصول را اکثر خانواده‌های ایرانی انتخاب می‌کنند. در در شمال استان‌هایی مثل گلستان، گیلان و مازندران برنج کشت می‌شود. عطر و طعم برنج‌هایی که در هر کدام از این استان‌ها کشت می‌شود متفاوت است.

سالم‌ترین برنج ایرانی

برنجی که در هنگام کاشت آن از مقدار کمتری سم و کود شیمیایی استفاده کنند از سالم‌ترین برنج‌ها است. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشاورزان که چاش بزرگی برای آنها شده است؛ مقابله با آفات شالیزار‌ها است. اگر آنها هنگام کاشت از سموم و مواد شیمیایی استفاده نکنند؛ موجب می‌شود آفات بخش زیادی از محصولات را در بر بگیرد و اینکار منجر به از بین رفتن محصولات و در نهایت ضرر کشاورزان می‌شود؛ در نتیجه لازم است برای دفع آفات و جلوگیری از ضرر، از سموم و مواد شیمیایی استفاده کنیم؛ اما برنج هاشمی از سالم‌ترین برنج‌های ایرانی شناخته شده است زیرا این محصول به دلیل ظریف بودن ساقه‌هایش؛ راه ورود کرم ساقه خوار را سد می‌کند به همین سبب بیش‌ترین مقاومت در برابر آفات را دارد. برنج هاشمی اولین بار در روستا‌های گیلان کشت شده است.

بهترین برنج ایرانی

بهترین  و سالم‌ترین برنج ایرانی بستگی به نوع نگاه مردم آن منطقه دارد. برای مثال برنج‌هایی که در هر استان کشت می‌شود به دلیل نوع خاک ، آب و هوای و شرایط نگهداری که دارد جزء بهترین برنج آن منطقه بشمار می‌رود. اما به طور معمول برنج صدری دم سیاه، برنج هاشمی و برنج علی کاظمی نسبت به سایر برنج‌ها جزء سالم‌ترین برنج‌های ایرانی شناخته شده‌اند. برنج هاشمی مقام دوم و از مرغوب‌ترین برنج‌های ایرانی است.

برای مطالعه مقاله «برنج سبوسدار» کلیک کنید.

تشخیص برنج هاشمی

برنج هاشمی را باید از دانه‌هایش یا موقع پخت آن تشخیص داد؛ اما این کار هر کسی نیست چون اکثر برنج‌ها ظاهری یکسان دارند ولی کشاورزان مجرب و افراد کار بلد به راحتی می‌توانند برنج هاشمی را تشخیص دهند. برای تشخیص برنج هاشمی ابتدا به اندازه دانه دقت کنید؛ دانه‌های این محصول کشیده و نسبت به سایر برنج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایرانی چاق‌تر است.

رنگ این محصول مایل به کرم و در هنگام پخت به خوبی ری می‌کند و دارای عطر و طعم بی نظیری است این برنج پس از پختن کیفیت بالایی دارد و تا مدتی نرمی خود را حفظ خواهد کرد و از سالم‌ترین برنج‌های ایرانی شناخته شده است.

برنج کهنه

برنجی که از زمان برداشت آن تا زمان فروشش 4 الی 6 ماه بگذرد؛ برنج کهنه حساب می‌شود. شالی‌هایی که از شالیزار‌ها کشت می‌شود و در کارخانه‌های شالیکوبی به برنج تبدیل می‌شود مقدار آبی که دارند در طول زمان آن آب در دورن برنج تبخیر می‌شود و اگر این برنج در زمان مناسب عرضه نشود جزء برنج‌های کهنه شناخته می‌شود.

در کل کهنه شدن برنج پس از برداشت آن آغاز می‌شود و عواملی مثل دما، رطوبت، زمان و شرایط نگهداری آن نقش موثری دارد. موادی مثل  نشاسته، پروتئین و لیپیدها ترکیبات اصلی و مهم برنج هستند که بر کیفیت آن تاثیر می گذارند. دانه برنج کهنه سفت و به نسبت بزرگ است و در هنگام پخت حجم آن دو برابر می‌شود. هر پیمانه برنج محلی پس از پخت 3 برابر می‌شود اما برنج تازه این گونه نیست. برنج کهنه نسبت به برنج تازه از ارزش بالاتری برخوردار است؛ زیرا برنج تازه به دلیل تازه کشت بودنش میزان رطوبت زیاد و وزن بیش‌تری دارد اما این رطوبت در برنج کهنه به مرور زمان تبخیر می‌شود و وزن نرمال خودش را خواهد داشت.

سخن پایانی

سالم‌ترین برنج ایرانی، برنج هاشمی است زیرا مقدار سمومی که هنگام کشت برای این محصول استفاده می‌کنند نسبت به سایر برنج‌های ایرانی کمتر است. شما عزیزان برای خرید این محصول با کیفیت می‌توانید به سایت معتبر مشهد برنج مراجعه فرمایید.

مشهد برنج انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی را در اختیار شما هموطنان نازنین قرار داده است.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

3 پاسخ به “سالم‌ترین برنج ایرانی”

  1. من چندین سال است از برنج ایرانی استفاده میکنم مثل همیشه عالی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت