برنج کشت دوم؛ تفاوت کشت اول و دوم چیست؟

ادمین مشهدبرنجادمین مشهدبرنج
1,952 بازدید
برنج کشت دوم

بعضی از انواع برنج در سال دو بار کاشت و برداشت می‌شوند. برنجی که در اوایل فروردین ماه کاشته شده و در اواخر مرداد ماه برداشت می‌شود را برنج کشت اول می‌نامند. برنج کشت دوم برنجی است که بعد از برداشت برنج کشت اول، کاشته می‌شود. تمامی مراحل کشت و رشد و نمو برنج کشت اول، برای این برنج نیز طی می‌شود. برداشت آن در آبان ماه انجام می‌شود که به آن برنج دوباره کشت نیز می‌گویند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر یا این نوع برنج مرغوب ایرانی با ما همراه باشید.

برنج کشت دوم

تقریباً ۵۳۹ هزار هکتار زمین در کشور متعلق به کاشت برنج می‌باشد که به ترتیب متعلق به استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، اصفهان و فارس هستند.

برنج کشت دوم

این برنج، بهترین نوع برنج ایرانی محسوب می‌شود که به عنوان گران‌ترین برنج ایرانی در سطح جهان فروخته می‌شود. این برنج در مرداد ماه کاشته می‌شود که به دلیل گرما و بخار سطحی آب زیاد در این ماه، باید گفت که این نوع برنج به آب فراوان‌تری، برای رشد و نمو کامل و بهتر نیاز دارد. بنابراین کشت این برنج بیشتر در شهرهای استان مازندران، مخصوصاً شهرستان فریدونکنار انجام می‌شود. استان گیلان به دلیل داشتن آب و هوای سرد، کاشت برنج دومین کشت ندارد.

نوع برنج کشت دوم

در کشت دوم اغلب از برنج‌های متفاوت با کشت اول استفاده می‌شود. برای جلوگیری از سرمای زودرس پاییزی برنج دومین کشت، بهتر است که از انواع برنج‌های زودرس به این منظور کشت شوند.

استفاده از تنوع برنج‌های زودرس به منظور کشت دوم ممکن است به دلیل شرایط آب و هوایی نامشخص، کشاورز را در هنگام برداشت محصول با مشکل مواجه کند.

مراحل کاشت برنج کشت دوم

برای کاشت و برداشت برنج مرغوب ایرانی دوباره کشت باید مراحل زیر را پشت سر گذاشت:

 بذر برنج را آماده می‌کنند

قبل از کاشت بذر برنج دوباره کشت باید ابتدا آن را جوانه‌دار کرد. برای انجام این کار باید بذر برنج را درون کیسه ریخته و در یک ظرف پر از آب قرار بدهند. بسته به دمای هوا، بذرها 2 الی 8 روز بعد جوانه می‌زنند.

زمین خزانه برنج را پاک‌سازی می‌کنند

زمین کوچکی که در داخل زمین اصلی یا در در خارج مزرعه اصلی، در نظر گرفته می‌شود را، خزانه برنج می‌نامند. برای پاک‌سازی این قطعه باید آن را به عمق 15 الی 20 سانتی‌متر شخم زده و مقداری کود دامی کاملاً پوسیده شده داخل آن بریزند.

سپس در خزانه برنج آب ریخته و دوباره شخم می‌زنند تا سنگ و کلوخ‌ها نیز از بین بروند. سه روز قبل از کاش بذر برنج، خزانه را سم پاشی می‌کنند.

بذر آماده شده را در خزانه می‌کارند

بذرهای جوانه‌دار شده را داخل خزانه برنج می‌کارند و برای جلوگیری از آفت و پرندگان دور تا دور آن را با پلاستیک می‌پوشانند.

زمین اصلی را شخم زده و آماده می‌کنند

باید زمین اصلی را از بقایای کشت قبلی کاملاً پاکسازی کرد. باید 3 ماه قبل از کاشت برنج دومین کشت، هر هفته یک بار زمین اصلی شخم زده شود.

نشاء را از خزانه برداشت می‌کنند

وقتی که نشاء 20 تا 25 سانتی‌متر رشد کرد و 5 الی 5 برگ داشت، زمان برداشت آن از خزانه رسیده است. به عملیات انتقال نشاء از خزانه برنج به زمین اصلی کشت نشاء‌کاری می‌گویند.

نشاء را در زمین اصلی می‌کارند

در هنگام نشاء‌کاری برنج کشت دوم باید در داخل زمین اصلی آب زیادی وجود داشته باشد. وجود آب در شالیزار مانع رشد علف‌های هرز می‌شود و درجه حرارت زمین را کاهش می‌دهد.

کود را به شالیزار اضافه می‌کنند

بعد از کاشت برنج دومین کشت به زمین شالیزار کود شیمیایی اضافه می‌کنند.

زمین را آبیاری می‌کنند

در ماه اول آبیاری زمین اصلی به صورت غرقابی و در ماه‌های دیگر به صورت تناوبی انجام می‌گیرد.

مزایا

برنج دومین کشت به دلیل کاشت و رشد در پاییز و هوای نسبتاً سرد بسیار مقاوم شده و هنگام پخت مدت زمان بیشتری در قابلمه جوش می‌خورد و دیرتر نرم می‌شود. در نتیجه دانه‌های برنج کشیده‌تر و بلندتر شده و اصطلاحاً برنج بیشتر رِی می‌کند.

برنج کشت اول

مضرات

مردم فکر می‌کنند که مقدار سم و کود زیادی برای کشت دوباره برنج استفاده می‌شود. اما این طرز فکر کاملاً اشتباهی است که به دلیل عدم شناخت تفاوت کشت دوباره و چین دوباره (چین دوم یا دنوج) وجود دارد.

کشت دوباره برنج مانند همان کشت اول بوده و زمین اصلی آماده نشاء می‌شود. مقدار کود و سم استفاده شده در کشت برنج دوباره کشت نیز کاملاً به اندازه برنج کشت اول است.

برای آشنایی با ویژگی‌های برنج پاکستانی کلیک کنید.

تفاوت برنج کشت اول با برنج کشت دوم

برنج اولین کشت و برنج دومین کشت تفاوت‌های زیادی با هم دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره نموده‌ایم:

کشت دوم از پخت و عطر بهتری نسبت به کشت اول برخوردار است. علاوه بر این به دلیل اینکه فاصله زمانی آخرین سم‌پاشی کشت دوم تا برداشت آن، نسبت به کشت اول بیشتر است، برنج دومین کشت برنج سالمتری است.

عطر و بوی برنج دومین کشت نسبت به برنج کشت اول بهتر بوده و خوش‌پخت‌تر است.

باید گفت که دانه‌های این برنج نسبت به برنج کشت اول درشت‌تر هستند. همچنین قیمت آن در مقایسه با مدل مشابه کشت اول آن اندکی بیشتر است.

طرز پخت برنج کشت دوم

همانطور که گفته شد برنج دومین کشت مقدار زمان بیشتری جوش می‌‎خورد، پس اگر شما برنج کته دوست دارید باید از حد معمول مقدار بیشتری آب روی برنج بریزید. اگر قصد دارید که برنج دومین کشت خود را آبکش ‌کنید نیز مدت زمان بیشتری به برنج جوش دهید تا کاملاً نرم شود.

یکی از اصلی‌ترین مزایای این برنج ، امکان استفاده از آن برای پخت مجلسی، به طور مثال برای مهمانی‌ها و … است. زیرا در این مواقع خیالتان راحت است که برنج‌تان کته نمی‌شود و دانه‌های برنج کشیده و دون دون می‌شوند.

برنج دونوج یا راتون چیست؟

برنج دونوج همان برنج دومین کشت است. این برنج زبان محلی مازندرانی‌ها دنوج و به زبان محلی گیلانی‌ها راتون گفته می‌شود. برخی از کشاورزان بعد از برداشت برنج کشت اول ساقه‌های ایستاده برنج را تا سطح زمین خم می‌کنند و با آبیاری زمین موجب رشد مجدد ریشه‌های برنج می‌شوند.

جمع بندی

برنج کشت دوم به دلیل مزایای بیشتری از جمله عطر بوی بی‌نظیری، پخت مجلسی و… دارای قیمت بیشتری نسبت به برنج کشت اول می‌باشد و متقاضیان زیادی در سراسر ایران و جهان دارد. برای خرید انواع برنج‌ ایرانی، برنج پاکستانی، برنج شمال و … می‌توانید به فروشگاه اینترنتی مشهد برنج مراجعه کنید. مشهد برنج تازه‌ترین و باکیفیت‌ترین انواع برنج را ر دسترس شما عزیزان قرار داده تا با اطمینان خاطر خرید کنید. با یکبار خرید از مشهد برنج به مشتری دائم آن تبدیل خواهید شد.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت