برنج قهوه‌ای برای بدن‌سازی

مشهد برنجمشهد برنج
1,237 بازدید
برنج قهوه‌ای برای بدن‌سازی

برنج یکی از غلات پرمصرف در دنیا است. یکی از انواع متنوع برنج‌ها، برنج قهوه‌ای است. برنج قهوه‌ای سرشار از منگنز است که این ماده معدنی برای بسیاری از فرایندهای مهم بدن مانند رشد استخوان، تنظیم قند خون و متابولیسم، حیاتی است. کمبود منگنز همچنین با افزایش خطر ازبین‌رفتن مواد معدنی لازم برای استخوان، ضعف در مراحل رشد و کاهش باروری همراه است. به‌این‌علت که کربوهیدرات برای عضله‌سازی در بدن‌سازی تأثیرگذار است، برنج قهوه‌ای برای بدن‌سازی بسیار مفید است.

برای مطالعه مقاله «طرز پخت برنج قهوه‌ای» کلیک کنید.

علاوه بر موارد گفته شده، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برنج قهوه‌ای به جلوگیری از عفونت سلولی ناشی از مولکول‌های ناپایدار معروف کمک می‌کند. در ادامه مقاله به بررسی برنج قهوه‌ای برای بدن‌سازی می‌پردازیم و خواص این نوع برنج بسیار مفید را شرح می‌دهیم.

برنج قهوه‌ای چیست؟

برنج قهوه‌ای چیز جداگانه‌ای از برنج سفید نیست. تفاوت برنج قهوه‌ای با برنج سفید در نحوه جداسازی پوسته رویی دانه‌های برنج است که به آن شلتوک گفته می‌شود. برنج سفید را به کارگاه‌های شالی‌کوبی می‌برند تا پوست روی آن جدا شود. ولی قبل از گرفتن پوست برنج قهوه‌ای، آن را حرارت می‌دهند تا ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در پوسته به مغز دانه نفوذ کند. نفوذ این مواد به دانه‌های برنج، باعث قهوه‌ای شدن رنگ آن می‌شود که به همین علت به آن برنج قهوه‌ای می‌گویند.

برنج و بدنسازی

بنابراین برنج قهوه‌ای چیزی جدا از نوع سفید آن نیست و تفاوت آن در طرز تهیه اولیه است. برنج قهوه‌ای به دلیل سبوسی که دارد جزء غلات به‌حساب می‌آید و نسبت کربوهیدرات‌های آن به بقیه انواع، بیشتر است. برای همین امروزه در جهان بیشتر از همه، موردتوجه قرار گرفته است.

نقش برنج قهوه‌ای برای بدن‌سازی

یکی از رشته‌های جذاب ورزشی، بدن‌سازی است. در این رشته، تغذیه حرف اول را می‌زند، به‌طوری‌که بیشتر مربیان عقیده دارند که تغذیه بالاتر از تمرین فیزیکی است. یکی از اصول مهمی که برای نتیجه گرفتن در این رشته باید رعایت کنید، این است که باید طبق برنامه غذایی پیش بروید. بدنسازان با رعایت این موضوع، از بروز هرگونه خطرات احتمالی که بر اساس تمرینات فشرده ممکن است به وجود آید، جلوگیری می‌کنند.

بنابراین نقش برنج قهوه‌ای برای بدن‌سازی حائز اهمیت است و مربیان در دوران بدن‌سازی استفاده از برنج قهوه‌ای را در برنامه تمرینی دوره حجمی و دوره کات پیشنهاد می‌کنند. به این خاطر که برای بهترشدن عملکرد عضلاتشان به مقدار زیادی کربوهیدرات نیازمند هستند. درواقع برنج قهوه‌ای به‌خاطر ماده‌های مغذی بسیاری که دارد از برنج سفید برتر است. از جمله مواد مغذی که خواص بسیاری برای بدن دارند، عبارت‌اند از:

  • فسفر موجود در برنج قهوه‌ای، که موجب تصفیه مواد زاید و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده و سلول می‌شود.
  • از دیگر مواد مغذی این نوع برنج، ویتامین B است که موجب رشد و ترمیم پوست می‌شود و همچنین در درمان کم‌خونی نیز مؤثر است و در حرکات ماهیچه‌ها و بدن نقش اساسی دارد.
  • یکی دیگر از مواد مغذی برنج قهوه‌ای، سلنیوم است که از پیری زودهنگام جلوگیری می‌کند و همچنین باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است و علاوه بر این از بیماری‌های قلبی خاص محافظت می‌کند.
  • از دیگر مواد مغذی این نوع برنج، منگنز است که باعث تجزیه اسیدهای چرب می‌شود و همچنین انرژی را افزایش می‌دهد.

خواص برنج قهوه‌ای برای لاغری

از دیگر خواص برنج قهوه‌ای برای بدن‌سازی و لاغری نیز، این است که در چربی موجود برنج قهوه‌ای، میزان سدیم و کلسترول کم است. این موضوع موجب تناسب‌اندام افراد می‌شود و از چاقی جلوگیری می‌کند. این نوع برنج اگر به روش صحیح تهیه شود و به میزان کافی و لازم مصرف شود برای لاغری بسیار مفید است.

برنج قهوه‌ای برای افزایش انرژی

نقش برنج قهوه‌ای برای بدن‌سازی و افزایش انرژی، این است که چون کربوهیدرات‌ها سوخت طبیعی بدن هستند و به عملکرد طبیعی مغز کمک می‌کنند و با سوخت‌وساز بدن تبدیل به انرژی می‌شوند، برنج قهوه‌ای منبع انرژی است.

نکات مهمی که در پخت برنج قهوه‌ای باید رعایت کنید

  • بهتر است قبل از اینکه برنج قهوه‌ای را طبخ کنید، برنج را حدود یک ساعت با کمی آب و نمک بخیسانید.
  • اگر برنج قهوه‌ای را به‌صورت کته طبخ کنید بهتر است. به این خاطر که برنج قهوه‌ای سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها است و در روش کته، این مواد از بین نمی‌روند.
  • نکته قابل‌توجه دیگری که در طرز پخت برنج قهوه‌ای باید رعایت کنید، این است که حجم برنج قهوه‌ای پس از پخت ۳ برابر می‌شود.
  • لازم به ذکر است که اگر قصد دارید، مقداری برنج را نگهداری کنید و بعداً آن را مصرف کنید، داخل دمای اتاق از آن نگهداری نکنید و حتماً برنج را داخل یخچال قرار دهید. همچنین بهتر است که در صورت مصرف، فقط یک‌بار آن را داغ کنید.
  • می‌توانید برنج قهوه‌ای را در پلوهای ترکیبی مانند استانبولی، جایگزین برنج سفید کنید. علاوه بر این از این نوع برنج در تهیه دسرهایی مانند پودینگ برنج قهوه‌ای نیز می‌توانید استفاده کنید.

خرید برنج

اگر می‌خواهید برای خرید برنج قهوه‌ای به‌صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه باکیفیت‌ترین انواع برنج‌ها، بدون واسطه و مستقیم محصولات مرغوب و مقرون‌به‌صرفه را به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید و خرید بسیار خوبی را تجربه کنید.

استفاده از برنج

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نقش برنج قهوه‌ای برای بدن‌سازی پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، برنج قهوه‌ای خواص بسیاری دارد و به‌این‌علت که سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌‌های مختلف است، می‌تواند به‌عنوان یک وعده غذایی مفید در برنامه غذایی بدن‌سازی‌تان باشد. در زندگی انسان، بدنسازی، به‌عنوان یک روش زندگی به‌حساب می‌آید که با انجام فعالیت‌های ورزشی در باشگاه به‌صورت وزنه زدن و خوردن مواد مغذی انجام می‌شود. درنتیجه بهتر است برای حفظ اعضای بدن، یک رژیم غذایی مناسبی در زندگی داشته باشیم که در این مورد برنج قهوه‌ای بسیار مفید است.

دسته بندی تناسب اندام و تغذیه
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت