.jpg - برنج بهتر است یا نان

برنج بهتر است یا نان

مشهد برنجمشهد برنج
1,631 بازدید
برنج بهتر است یا نان

برنج و نان از پرمصرف‌ترین و رایج‌ترین مواد مصرفی در کشور ما هستند. این دو ماده پرمصرف به‌عنوان اصلی‌ترین مواد غذایی در تأمین انرژی موردنیاز بدن محسوب می‌شوند. برنج و نان از اعضای ثابت و همیشگی سفره هر خانواده ایرانی است. اما زمانی که افراد قصد کاهش وزن و گرفتن رژیم غذایی دارند. همیشه بحث بر سر این است که مقدار مصرف برنج را قطع کنند یا نان. صحبت بر سر این مسئله است که در نهایت برای یک رژیم غذایی مناسب استفاده از برنج بهتر است یا نان؟ اکثر افراد بر این باورند که نان خاصیت سیرکنندگی بیشتری نسبت به برنج دارد و چون برنج کربوهیدرات بیشتری دارد باعث چاقی می‌شود. به همین دلیل در رژیم غذایی خود نان را جایگزین برنج می‌کنند. در ادامه این مقاله از مشهد برنج این موضوع را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

برای مطالعه مقاله «برنج رژیمی بدون روغن» کلیک کنید.

مواد مغذی در برنج و نان

برنج و نان حاوی مواد مغذی و معدنی بسیاری هستند. برخی مواد مغذی موجود در برنج نسبت به نان ممکن است بیشتر و یا کمتر باشد. با بررسی تفاوت‌های میزان مواد مغذی موجود در نان و برنج بهتر می‌توانید به پرسش برنج بهتر است یا نان پاسخ بدهید.

9 - برنج بهتر است یا نان

درشت مغذی‌ها

در یک رژیم غذایی مناسب درشت مغذی‌ها از اجزای اصلی محسوب می‌شوند. کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها سه دسته کلی درشت مغذی‌ها هستند. این مواد در تأمین انرژی موردنیاز بدن و همچنین تولید اسیدآمینه که برای ایجاد بافت‌های مختلف بدن ساختار پایه است، نقش مؤثری دارند. برنج و نان سفید در دسته مواد غذایی حاوی درشت مغذی‌ها قرار می‌گیرند. برنج و نان حاوی مقدار قابل‌توجهی چربی، کربوهیدرات، پروتئین و کالری هستند. 100 گرم نان سفید حاوی 49 گرم کربوهیدرات، 9 گرم پروتئین، 3 گرم چربی و حدوداً 265 کیلوکالری است. در مقابل برنج سفید پخته شده حاوی 28 گرم کربوهیدرات، 2 گرم پروتئین، حدوداً 1 گرم چربی و 130 کیلوکالری است.

فیبر

فیبرها در واقع بخشی از ساختارهای گیاهی هستند که تشکیل شده از سلولز هستند. دستگاه گوارش انسان در حقیقت قدرت جذب فیبر را ندارد. اما زمانی که این ماده غذایی از دستگاه گوارش عبور می‌کند فواید بسیار زیاد و ارزشمندی برای بدن دارد. فیبرها در معده با جذب آب فراوان حجیم‌تر می‌شوند و فضای بیشتری را در معده پر می‌کنند. همین امر موجب می‌شود تا احساس سیری طولانی‌مدتی به شما بدهد و وزن شما را ثابت نگه می‌دارد. میزان فیبر موجود در 30 گرم نان 0.4 گرم است. اما نصف لیوان برنج سفید حاوی 0.3 گرم فیبر است. مردان روزانه به 38 گرم فیبر و زنان به 25 گرم فیبر در طول روز نیاز دارند.

ویتامین‌ها

ویتامین‌ها نوعی ترکیبات طبیعی هستند که برای ادامه‌ زندگی بدن به آن‌ها نیاز دارد. ویتامین‌های موردنیاز برای بدن را باید از طریق غذاهای حاوی ویتامین تأمین کرد. حدوداً 13 نوع ویتامین شناسایی شده‌اند. زمانی که هریک از انواع ویتامین به مقدار کافی به بدن نرسد ممکن است دچار بیماری‌های مختلف شوید. نان یکی از مواد غذایی ارزشمند محسوب می‌شود که حاوی برخی از انواع ویتامین‌ها است. در نان بیشتر ویتامین‌های گروه B مانند ویتامین B1، ویتامین B3، ویتامین B2 و همچنین ویتامین E موجود است. وجود این ویتامین‌ها به تقویت ماهیچه‌های روده و شادابی و نشاط و همچنین افزایش قدرت تمرکز بسیار کمک می‌کند. برنج نیز حاوی مقدار کمی ویتامین B12، ویتامین B6، ویتامین‌ A و ویتامین D است. این ویتامین‌های موجود در برنج به زیبایی و جوانی پوست، تقویت استخوان‌ها، بهبود کارکرد قلب، تقویت سیستم ایمنی بدن و تسکین اعصاب بسیار کمک می‌کنند. اما این ویتامین‌ها در برنج به میزان بسیار کم و ناچیزی وجود دارند.

برنج راحت‌تر هضم می‌شود یا نان؟

برنج از آن دسته غلاتی است که انرژی بسیار زیادی به بدن شما می‌دهد. برنج سفید سرشار از کربوهیدرات است. همین امر سبب می‌شود تا هضم این ماده غذایی بسیار آسان‌تر صورت بگیرد. برنج سفید به دلیل اینکه سبوس ندارد با سرعت بیشتری نسبت به دیگر انواع برنج مانند برنج قهوه‌ای هضم می‌شود. البته برنجی که پخته می‌شود بعد از سرد شدن مقداری دیرتر هضم می‌شود. در میان انواع نان، نان سفید نسبت به نان‌هایی که از گندم و غلات کامل تهیه می‌شوند آسان‌تر هضم می‌شود. نان سفید هم مانند برنج به دلیل اینکه میزان کمتری فیبر دارد به‌راحتی و سریع‌تر هضم می‌شود. در خصوص اینکه برنج بهتر است یا نان با مقایسه این دو ماده غذایی در آسان و یا سخت هضم شدن تقریباً هر دو به یک اندازه راحت هضم می‌شوند.

4 - برنج بهتر است یا نان

دلیل انتخاب برنج در بدنسازی

ورزشکاران و بدنسازان برنامه‌های سنگین و سخت ورزشی برای انجام‌دادن دارند. به همین دلیل برای ریکاوری و دریافت انرژی بیشتر به کربوهیدرات فراوان و مواد مغذی نیاز دارند. انجام این تمرینات زیاد علاوه بر کاهش چربی سبب می‌شود تا بتوانید چهارچوب فیزیکی مناسبی بسازید. اما زمانی این اتفاق ممکن می‌شود که در میزان مصرف انرژی و میزان دریافت مواد مغذی بتوانید تعادل و تناسب برقرار کنید. برنج به‌عنوان یک منبع غنی و سرشار از کربوهیدرات محسوب می‌شود. همچنین مصرف بالای کربوهیدرات سبب می‌شود تا در حین تمرینات سخت و سنگین دچار خستگی و بی‌حالی نشوید. به همین دلیل برای ورزشکاران و بدنسازان در دوراهی میان برنج بهتر است یا نان، برنج را به‌عنوان گزینه مناسب‌تر برای مصرف انتخاب می‌کنند.

در یک رژیم غذایی برنج بهتر است یا نان؟

برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم سؤالی که مطرح می‌شود این است که برنج بهتر است یا نان؟ جالب است بدانید رژیم غذایی سالم و مناسب است که در آن تعادل بین مواد غذایی حفظ شود. برنج سفید در دسته غلات قرار دارد و نان ماده غذایی تهیه شده از گندم است. بهترین رژیم غذایی استفاده از هر دو ماده غذایی است. اما نکته مهم و قابل‌توجهی که وجود دارد کنترل میزان مصرف نان و برنج است. در کنار کنترل میزان مصرف بهتر است ورزش را هم در برنامه روزانه خود حتماً داشته باشید. به دلیل میزان کالری بالایی که این دو ماده غذایی دارند و اینکه به‌راحتی در بدن تبدیل به قند می‌شوند. اگر این مقدار کالری سوزانده نشود تبدیل به چربی شده و باعث مشکلات فراوانی از جمله چاقی و یا کبد چرب می‌شود. پس در کنار مصرف متعادل نان و برنج ورزش کنید و به طور منظم کالری بسوزانید.

در نهایت برنج بهتر است یا نان

ما در این مقاله سعی کردیم با مقایسه جزئی برنج و نان نتیجه‌گیری را برای شما آسان‌تر کنیم. تا شما راحت‌تر بتوانید پاسخ سؤال همیشگی برنج بهتر است یا نان را پیدا کنید. همچنین اگر شما می‌خواهید لاغر شوید و مقداری چربی از دست بدهید. نان می‌تواند گزینه بهتری برای شما در مقابل با برنج سفید باشد. اما اگر صرفاً می‌خواهید عضله‌سازی کنید. هم برنج و هم نان گزینه خوبی هستند اما برنج سفید ممکن است گزینه بهتری باشد. همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم ایجاد تعادل در مصرف هر دو ماده غذایی بهترین گزینه برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب است.

3 1 - برنج بهتر است یا نان

سخن پایانی

زمانی که شما قصد دارید برای کاهش وزن و یا بدنسازی رژیم غذایی بگیرید. در میانه راه همیشه ممکن است با این پرسش جدی مواجه شوید که برنج بهتر است یا نان؟ و میان حذف برنج و یا نان دچار تردید شوید. اما بهتر است بدانید که به‌هیچ‌عنوان نباید نان و یا برنج را از برنامه غذایی خود حذف کنید. سعی کنید با تهیه برنج مرغوب و باکیفیت و در کنار آن ورزش‌کردن و ایجاد تعادل در مصرف بین برنج و نان مناسب‌ترین رژیم غذایی را بگیرید. فروشگاه مشهد برنج از معتبرترین مراجع برای خرید انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی است. با مراجعه به فروشگاه مشهد برنج شما می‌توانید برنج باکیفیت مناسب برای رژیم غذایی‌تان را به‌آسانی تهیه کنید.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت