.jpg - خواص برنج برای جلوگیری از سرطان

خواص برنج برای جلوگیری از سرطان

مشهد برنجمشهد برنج
1,391 بازدید
خواص برنج برای جلوگیری از سرطان

از غلات پرمصرف در میان مردم کشورمان، برنج است. یکی از انواع متنوع برنج‌ها، برنج قهوه‌ای است. برنج قهوه‌ای سرشار از منگنز است که این ماده معدنی برای بسیاری از فرایندهای مهم بدن مانند ترمیم زخم، رشد استخوان، ​​تنظیم قند خون و متابولیسم حیاتی است. علاوه بر این، برنج قهوه‌ای با داشتن سلنیوم و ویتامین‌های A و E و  C و همچنین فیبر که به‌عنوان37 2 - خواص برنج برای جلوگیری از سرطان

آنتی‌اکسیدان طبیعی و یا محرک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند، در نابودی سلول‌های سرطانی مؤثر هستند. در ادامه مقاله به معرفی برنج قهوه‌ای و همچنین خواص برنج برای جلوگیری از سرطان را برایتان توضیح می‌دهیم.

برنج قهوه ای چیست؟

تفاوت برنج قهوه‌ای با برنج سفید در نحوه جداسازی پوسته رویی دانه‌های برنج است که به آن شلتوک گفته می‌شود. برنج سفید را به کارگاه‌های شالی‌کوبی می‌برند تا پوست روی آن جدا شوند ولی قبل از گرفتن پوست برنج قهوه‌ای، آن را حرارت می‌دهند تا ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در پوسته به مغز دانه نفوذ کند. نفوذ این مواد به دانه‌های برنج، باعث قهوه‌ای شدن رنگ آن می‌شود که به همین خاطر به آن برنج قهوه‌ای می‌گویند.

 

در نتیجه برنج قهوه‌ای چیزی جدا از نوع سفید آن نیست و تفاوت آن در طرز تهیه اولیه است. برنج قهوه‌ای به دلیل سبوسی که دارد جزء غلات به‌حساب می‌آید و کربوهیدرات‌های آن نسبت به بقیه انواع، بیشتر است؛ برای همین امروزه در جهان بیشتر از همه، موردتوجه قرار گرفته است، به‌خصوص برای افرادی که برای سلامتی خود اهمیت زیادی قائل هستند.

خواص برنج قهوه‌ای در پیشگیری از سرطان

در ادامه مقاله چند مورد از خواص برنج برای جلوگیری از سرطان را مطرح می‌کنیم:

1- دارای فیبر و آنتی‌اکسیدان

یکی از خواص برنج برای جلوگیری از سرطان این است که این نوع برنج دارای فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که در پیشگیری از سرطان روده، سرطان پستان و سرطان خون خیلی مفید است. درواقع فیبر موجود در برنج قهوه‌ای به سلول‌های سرطانی و سموم می‌چسبد و مانع جذب آن از طریق جداره روده می‌شود.

2- جوانه برنج قهوه‌ای

یکی دیگر از خواص برنج برای جلوگیری از سرطان این است که جوانه برنج قهوه‌ای، در ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی بسیار مؤثر است. مطالعاتی که در این راستا صورت‌گرفته است، نشان داده است که جوانه برنج قهوه‌ای علاوه بر اینکه در ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی تأثیرگذار است، یک حالت پیشگیرانه نیز، در تولید سلول‌های سرطانی دارد و برای جلوگیری از سرطان خون مؤثر است.

برای مطالعه مقاله «مصرف برنج برای افراد دیابتی» کلیک کنید.

3- دارای سلنیوم

از دیگر خواص برنج برای جلوگیری از سرطان این است که برنج قهوه‌ای از ماده دیگری به نام سلنیوم برخوردار است که علاوه‌ برآن دارای فیبر نیز است که هر دو این‌ها برای درمان بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ مفید است و طبق تحقیقات صورت‌گرفته، سلنیوم از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. درواقع سلنیوم هم نوعی آنتی‌اکسیدان است که به همراه ویتامین E نقش آنتی‌اکسیدانی خود را تکمیل می‌کند که علاوه بر مبارزه با سرطان برای درمان بیماری تنگی نفس، بیماری قلبی، التهابات مفاصل و استخوان‌ها نیز مفید است.

4- ویتامین A  و C

یکی دیگر از خواص برنج برای جلوگیری از سرطان این است که برنج قهوه‌ای دارای ویتامین‌های A  و C است. درواقع ویتامین C و A  یا آنتی‌اکسیدان‌ها را تحریک و از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد پشتیبانی می‌کنند و یا به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی عمل می‌کنند. افزایش آنتی‌اکسیدان‌های بدن باعث می‌شود تا از بروز بیماری سرطان پیشگیری کنند و بهترین منبع غنی از آنتی‌اکسیدان هم برنج قهوه‌ای است.

5- کم کالری بودن برنج قهوه‌ای

یکی دیگر از خواص برنج برای جلوگیری از سرطان این است که برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید که پرکالری است، برنج قهوه‌ای کالری کمتری دارد و مزایای آن نیز بیشتر است. از جمله اینکه این نوع برنج یک غذای دیرهضم است و به فرد برای مدت طولانی تری احساس سیری می‌دهد که در نتیجه  باعث لاغری شخص می‌شود.

بر اساس تحقیقات ثابت شده‌ای، چاقی مفرط سبب بروز سرطان‌های کیسه صفرا، دهانه رحم و تخمدان زنان، سرطان لوزالمعده و لنفوم به‌خصوص در همه خانم‌ها و افرادی که توده چربی بدنشان خیلی زیاد است و وزن بالایی دارند می‌شود. خوردن زیادی غذاهای پرچرب و زیاده‌روی در مصرف برنج سفید سبب این سرطان‌ها است و بهتر است این افراد برای لاغری و کاهش وزن، در برنامه غذایی خود غذاهای کم کالری مثل برنج قهوه‌ای را قرار دهند.

6- پیشگیری از ایجاد سرطان کولون

یکی دیگر از خواص برنج برای جلوگیری از سرطان کولون است. یکی از عوامل مهمی که در ایجاد سرطان کولون دخیل است، یبوست است. به این خاطر که یبوست با خود بیماری‌های زیادی را به همراه می‌آورد و افراد را با دردسرهای زیادی مواجه می‌کند. محققان آزمایشاتی را انجام داده‌اند و در طی آن تحقیقات، به نتایجی دست یافتند که نشان می‌دهد با مصرف برنج سبوس‌دار و یا همان برنج قهوه‌ای، احتمال ایجاد سرطان کولون و راست‌روده را می‌توان کاهش داد.

سبوس حاوی مقدار زیادی فیبر است. از خواص بسیار خوب فیبر، این است که سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد و موجب افزایش متابولیسم می‌شود. همین امر، یعنی افزایش سوخت‌وساز بدن و متابولیسم، باعث جلوگیری از سرطان کولون می‌گردد.

38 1 - خواص برنج برای جلوگیری از سرطان

خرید برنج قهوه‌ای

اگر می‌خواهید برای خرید برنج قهوه‌ای به‌صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه باکیفیت‌ترین انواع برنج‌ها، بدون واسطه و مستقیم محصولات مقرون‌به‌صرفه و بسیار مرغوب را به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید و خرید بسیار خوبی را تجربه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی خواص برنج برای جلوگیری از سرطان پرداختیم. همان‌طور که گفتیم، برنج قهوه‌ای در پیشگیری از سرطان، تأثیر بسزایی دارد و با داشتن سلنیوم و ویتامین‌های A و E و  C و همچنین فیبر که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان طبیعی و یا محرک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند، در نابودی سلول‌های سرطانی مؤثر هستند.

علاوه بر این گفتیم که بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، جوانه برنج قهوه‌ای، در ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی بسیار مؤثر است. به طور کل، خواص برنج قهوه‌ای فراوان است که به علت این که بسیار مغذی است در درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها تأثیر زیادی دارد.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت