برنج برای یک نفر درست کنید

مشهد برنجمشهد برنج
3,481 بازدید
برنج برای یک نفر

برنج همیشه و در همه حال به عنوان غذای اصلی سفره‌های ایرانی بوده است. شاید یکی از دلایل استقبال از برنج به عنوان غذای اصلی، پخت آسان و سریع آن باشد. اگر شما دانشجو باشید و یا ورزشکاری که از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کند. در برهه‌ای از زمان به پخت برنج برای یک نفر نیاز پیدا می‌کنید. شما می‌توانید برنج را در کنار انواع خورش‌های اصیل ایرانی طبخ کنید. در هنگام پخت برنج قطعا برای شما هم این سوال پیش آمده است که برای هر نفر چند پیمانه برنج باید بردارید.

پخت برنج

هر پیمانه برنج برای چند نفر؟

زمانی که قصد دارید برای مهمانی برنج بپزید یا برای خودتان به تنهایی، حتما با این موضوع روبه رو می‌شوید که چه مقدار برنج استفاده کنید. اگر از پیمانه پلوپز استفاده می‌کنید، به طور کلی هر پیمانه سر خالی برنج حدود 150 گرم وزن دارد و در اصل برای هر نفر این میزان برنج کافی و نیاز است. این یعنی یک پیمانه سر خالی برنج برای یک نفر است. پس زمانی که مهمان دارید می‌توانید به ازای هر نفر یک پیمانه سر خالی برنج بردارید. البته در این مورد نکته مهمی وجود دارد. اینکه هر پیمانه برنج برای یک نفر یک قانون کلی است. با توجه با اینکه از چه نوع برنجی استفاده می‌کنید و میزان ری کردن برنجتان چقدر است. غذاهای دیگری که در کنار برنج سرو می‌کنید به چه صورت است. میزان اشتهای افرادی که قصد دارید برایشان برنج بپزید چگونه است و… این پیمانه برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. پس لازم است هنگام پخت برنج حتما به این نکات توجه کنید.

پخت برنج برای یک نفر به روش کته

به جهت پخت برنج برای یک نفر نیاز به

یک پیمانه سرخالی برنج

دو پیمانه آب

نصف قاشق روغن مایع مخصوص پخت و پز

به مقدار لازم نمک

طرز تهیه:

اگر شما می‌خواهید برنج را به صورت کته بپزید، لازم است تا نکات و فوت و فن‌های پخت برنج به روش کته را حتما رعایت کنید. با رعایت کردن این نکات برنج کته شما شفته نمی‌شود و به هم نمی‌چسبد.

در مرحله اول همانطور که گفتیم اگر قصد دارید برنج برای یک نفر بپزید لازم است با توجه به میزانی که غذا می‌خورید یک پیمانه سر خالی و یا سر پر برنج بردارید. بعد از اینکه برنج را پاک کردید با آب ولرم یا سرد دو تا سه بار بشویید تا در نهایت آب برنج شما شفاف شود. بعد از این مرحله برنجتان را حدودا نیم ساعت در آب بخیسانید این مدت زمان بسته به نوع برنج شما دارد. میزان آبی که در این مرحله استفاده می‌کنید باید حدودا یک انگشت بالاتر از سطح برنج باشد.

بعد از اینکه به میزان لازم آب به دانه‌های برنج نفوذ کرد، یک قابلمه متناسب با میزان برنج برای یک نفر را روی گاز بگذارید. مقدار آبی که درون قابلمه می‌ریزید باید یک پیمانه بیشتر از میزان برنج شما باشد. زمانی که آب به نقطه جوش رسید می‌توانید برنج را اضافه کنید. در این مرحله به مقدار لازم نمک به برنجتان اضافه کنید.

اگر می‌خواهید برنج شما به هم نچسبد و دانه دانه شود در این مرحله نصف قاشق روغن مایع مخصوص پخت و پز به برنج در حال جوش اضافه کنید. در این مرحله لازم است به میزان روغن نیز توجه کنید. اگر بیشتر از میزان لازم روغن بریزید باعث می‌شود تا برنج شما شفته شود. نکته کلی در خصوص روغن در این است که به ازای هر یک پیمانه برنج نصف قاشق روغن لازم است. بعد از حدود 5 دقیقه بهتر است کف ایجاد شده بر روی برنج را بردارید تا مانع به هم چسبیدن و شفته شدن برنج شما نشود. در این حین سعی کنید از هم زدن برنج خود داری کنید تا برنج شما شفته نشود و به هم نچسبد.

برنج ایرانی

دم کردن برنج کته ساده

بعد از اینکه آب برنج شما تقریبا کشیده شد و به مقدار خیلی کمی آب کف قابلمه باقی مانده بود زمان دم کردن برنج است. به این منظور برنج را از اطراف و کناره‌های قابلمه به طرف وسط هدایت کنید. به صورت هرمی برنج را در وسط قابلمه جمع کنید و سوراخ‌هایی در سطح برنج ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود تا بخار جمع شده درون قابلمه راحت‌تر و سریع‌تر به بالا برسد و برنج شما بهتر دم بکشد. بعد از اینکه دم کنی را گذاشتید، در ابتدا زیر برنج را کمی بیشتر کنید تا برنج بخار کند. اما توجه داشته باشید که آنقدر حرارت را زیاد نکنید که برنج شما بسوزد. بعد از چند ثانیه تا یک دقیقه زیر برنج را کم کنید تا به آرامی دم بکشد.

یکی از نکات تکمیلی در پخت برنج برای یک نفر استفاده از زعفران است. اگر می‌خواهید برنج شما خوش طعم‌تر و خوش عطرتر شود. می‌توانید قبل از دم کردن برنج در یک ظرف تمیز و مناسب مقداری زعفران آب کرده بریزید و درون قابلمه برنج بگذارید. این کار موجب می‌شود تا در حین دم کشیدن برنج عطر و طعم زعفران در فضای قابلمه آزاد شود و به خورد برنج شما برود. بعد از مدت 20 دقیقه شما یک برنج دم کشیده خوش عطر و خوش طعم دارید.

میزان مصرف برنج‌های مختلف

در پخت برنج برای یک نفر همان‌طور که گفتیم میزان برنجی که استفاده می‌کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینکه چه مقدار برنج برای یک نفر لازم است علاوه بر میزان خوش اشتهایی شما به نوع برنج هم بستگی دارد. نوع برنجی که شما استفاده می‌کنید بسیار مهم است. برای مثال اگر از برنج هندی یا برنج پاکستانی استفاده می‌کنید باید توجه داشته باشید که این نوع برنج بعد از پخت قد می‌کشد و حجم بیشتری پیدا می‌کند. اما اگر از برنج ایرانی باکیفیت استفاده می‌کنید توجه کنید که حجم این نوع برنج بعد از پخت کمتر می‌شود. اما توجه داشته باشید که برنج ایرانی مرغوب‌ترین و باکیفیت‌تر از برنج هندی و برنج پاکستانی است.

برای مطالعه مقاله «مقایسه‌ی برنج تایلندی و هندی» کلیک کنید.

سخن نهایی

برای پخت برنج چه در مهمانی و چه برنج برای یک نفر باید به نکات مهمی توجه داشته باشید از جمله اینکه چند پیمانه برای هر نفر کافی است. به‌طور کلی برای هر نفر یک پیمانه سرخالی برنج با استفاده از پیمانه پلوپز مقدار مناسب و مطلوبی است. البته با توجه به نوع برنجی که استفاده می‌کنید این یک پیمانه برنج برای یک نفر را کم ویا زیاد کنید. برای خرید برنج با کیفیت لازم است تا از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید. فروشگاه مشهد برنج از مراجع و فروشگاه‌های معتبر در فروش انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی است. با مراجعه به سایت ما می‌توانید مرغوب‌ترین و اصیل‌ترین برنج‌ها را تهیه کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت