.jpg - آیا برنج پلاستیکی وجود دارد؟

آیا برنج پلاستیکی وجود دارد؟

مشهد برنجمشهد برنج
1,185 بازدید
برنج پلاستیکی

برنج یک ماده غذایی محبوب و پرمصرف در بین مردم جهان است که در سبد غذایی‌ها آن‌ها قرار گرفته است. برنج با کیفیت علاوه بر عطر و بوی خوب، بسیار خوش‌طعم است. کشورهای پاکستان، اندونزی، تایلند، هند، چین و ویتنام کشورهایی هستند که به طور قابل‌ملاحظه‌ای برنج تولید می‌کنند. باتوجه‌به اینکه در 20 کشور جهان برنج تولید می‌شود، بازار صادرات و واردات برنج پر رونق است. در سال‌های اخیر مردم با شنیدن داستان برنج پلاستیکی و برنج مصنوعی نگران شدند. اینکه آیا این نوع از برنج‌ها در بازار وجود دارد یا اینکه تولید می‌شود؟ سؤال‌هایی هستند که در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی و برنج خارجی بررسی و پاسخ می‌دهیم.

IMG 20230504 110130 848 1 - آیا برنج پلاستیکی وجود دارد؟

 برنج مصنوعی چیست؟

به برنج فراوری شده از برنج نیم‌دانه یا خرده برنج همراه با نشاسته را برنج مصنوعی می‌گویند. در واقع بعد از برداشت برنج در فصل برداشت، برنج جهت خشک‌شدن و سفیدشدن به کارخانه شالی‌کوبی ارسال می‌شود. در طی فرایند خشک و سفیدکردن برنج ضایعات آن از دانه‌های برنج جدا می‌شوند. برای استفاده بهینه، ضایعات برنج را همراه با نشاسته در دستگاه می‌ریزند. بعد از خردشدن با اضافه‌کردن آب و مواد افزودنی مانند ویتامین، خمیر یکدستی به دست می‌آید. خمیر قالب‌گیری، رنده و درنهایت تبدیل به برنج دانه بلند می‌شود. باتوجه‌به افزایش قیمت برنج ایرانی و ارزان‌تر بودن برنج مصنوعی امروزه خرید این برنج بیشتر شده است.

وجود برنج پلاستیکی صحت دارد؟

پلاستیک ماده‌ای است که بر اثر جوشیدن در آب جوش، ساختار آن تغییری نمی‌کند و تنها تغییر شکل می‌دهد. یعنی هر چقدر بجوشد و نرم شود، قابل جویدن و خوردن نخواهد بود. باتوجه‌به میزان تولید برنج توسط 20 کشور در جهان، برنج پلاستیکی وجود ندارد و تنها یک شایعه است. به‌طورکلی دلایلی که وجود برنج پلاستیکی را رد می‌کند عبارت‌اند از:

  • سالانه میزان تولید برنج به‌صورت کاشت بذر برنج و برداشت آن توسط چند کشور مهم بالا و مقدار قابل‌ملاحظه‌ای برنج در دسترس است.
  • تولید برنج پلاستیکی نیاز به تجهیزات ویژه با هزینه بالا دارد.
  • در صورت امکان، تولید برنج پلاستیکی بسیار هزینه بر است و کلاً صرفه اقتصادی ندارد.
  • اگر به معنای واقعی برنج از نوع پلاستیک تولید شود، به دلیل تهیه‌شدن پلاستیک از مشتقات نفتی، طعم و بوی نفت غالب خواهد بود.
  • در صورت استفاده از اسانس جهت گرفتن بوی نفت، به دلیل قوی‌بودن اسانس‌ها کاملاً متوجه طعم‌دار شدن آن برنج خواهید شد.

علاوه بر انواع برنج ایرانی مرغوب که عطر و بوی دلپذیر و طعم خوشمزه‌ای دارند و انواع برنج خارجی ما برنج مصنوعی یا برنج فراوری شده را داریم. این برنج نسبت به انواع برنجی که کشت و برداشت می‌شود، کیفیت و قیمت پایین‌تری دارد که بر روی بسته‌بندی این نوع برنج باید حتماً کلمه فراوری شده حک شود. به دلیل افزایش قیمت برنج، اقشار ضعیف این برنج را خریداری و مصرف می‌کنند. نکته مهم این است که برنج‌های فراوری که توسط کشورهایی دیگر از انواع ضایعات برنج تولید می‌شوند واردات آن‌ها به ایران ممنوع است. می‌توانید در ایران با خیال راحت از فروشگاه‌های معتبر مانند فروشگاه اینترنتی مشهدبرنج انواع برنج ایرانی باکیفیت را با قیمت مناسب خریداری کنید.

برای مطالعه مقاله «تاثیر برنج بر سلامت قلب که ممکن است ندانید» کلیک کنید.

بالا بردن قیمت برنج؛ دلیل شایعه برنج پلاستیکی

باتوجه‌به توضیحاتی که در بالا به آن‌ها شاره شد برنج پلاستیکی وجود ندارد و امکان تولید آن به دلیل نیاز به تجهیزات خاص و هزینه بر و تولید با هزینه بالا اصلاً امکان‌پذیر نیست. سودجویان و دلالان برنج برای بالا بردن قیمت برنج بیشتر به شایعه برنج‌های پلاستیکی دامن زدند.

آزمون‌های شناسایی برنج اصل از برنج تقلبی یا پلاستیکی

به‌طورکلی همیشه در بازار برنج تقلبی یا باکیفیت پایین وجود داشته است که با کمک چند آزمون به‌راحتی می‌توان برنج اصل را از برنج تقلبی یا پلاستیکی تشخیص داد. آزمون‌های شناسایی برنج اصل از برنج تقلبی یا پلاستیکی عبارت‌اند از:

1. آزمون آب

در این آزمون یک قاشق غذاخوری از برنج موردنظر را در یک لیوان آب بریزید. اگر برنج کامل ته‌نشین شد، بدانید که برنج ارگانیک و طبیعی است. همچنین برنج ایرانی مرغوب و ارگانیک نسبت به انواع برنج پلاستیکی یا تقلبی نیمه شفاف است و ساختار بلوری دارد.

2. آزمون هاون

در آزمون هاون مقداری از برنج موردنظر را در یک هاون بریزید و بکوبید. اگر پودر سفید یکنواخت ایجاد شد، برنج اصل و ارگانیک است. اگر لکه‌های زرد مشاهده کردید صددرصد برنج دارای ناخالصی است یا ممکن است برنج از نوع مصنوعی باشد.

IMG 20230504 110130 843 - آیا برنج پلاستیکی وجود دارد؟

3. آزمون کپک

از دیگر آزمون‌هایی که برای تشخیص برنج اصل از انواع برنج تقلبی و یا حتی پلاستیکی استفاده می‌شود آزمون کپک است. در این آزمون در یک ظرف پلاستیکی دربسته چند دانه برنج را با آب بریزید و آن را مقابل نور خورشید قرار دهید. اگر باگذشت زمان برنج کپک بزند طبیعی و اصل است. در غیر این صورت متوجه تقلبی بودن برنج موردنظر می‌شوید.

علاوه بر آزمون‌های گفته شده یک‌دست بودن برنج ا، بی‌بند بودن برنج، خشک‌بودن دانه‌های برنج، ساختار نیمه‌بلوری، عطروطعم بی‌نظیر برنج ایرانی مواردی هستند که کمک می‌کنند تا بتوانید برنج با خصوصیات خوب و مرغوب را از انواع دیگر برنج تشخیص دهید.

جمع‌بندی

باتوجه‌به موارد گفته شده علاوه بر برنج با کیفیت ایرانی و برنج‌های خارجی در بازار ما برنج مصنوعی یا فراوری شده را داریم که از ضایعات برنج تولید می‌شود. وجود برنج پلاستیکی شایعه‌ای بیش نیست و می‌توانید با خیال راحت برنج را در سبد غذایی خود داشته باشید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید برنج مصرفی خود را از مراکز و فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج یکی از فروشگاه‌های معتبر و برند عرضه انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی است. با ثبت سفارش در مشهد برنج می‌توانید برنج موردنیاز خود را باکیفیت عالی و قیمت مناسب در کوتاه‌ترین زمان تحویل بگیرید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت