آیا برنج پاکستانی تراریخته است؟

مشهد برنجمشهد برنج
2,337 بازدید
برنج پاکستانی تراریخته

برنج یکی از مهم‌ترین غلاتی است که در ایران، مصرف زیادی دارد. به همین خاطر کیفیت و عطروطعم برنج برای ما ایرانی‌ها اهمیت بسیاری دارد. برنج پاکستانی یکی از فراوان‌ترین انواع برنج‌های موجود در دنیا است که تقریباً به سراسر جهان نیز صادر می‌شود.

ظاهر برنج پاکستانی دانه بلند و نازک است و از عطر بسیاری نیز برخوردار است. مدت‌زمان کمتری برای پخت این نوع برنج صرف می‌شود و همچنین از میزان آمیلاز پایینی برخوردار است. برنج وارداتی پاکستان به کشورمان، از نوع باسماتی است؛ بنابراین دلیل محبوبیت این نوع برنج، عطروطعم بی‌نظیرش و همچنین دانه بلند بودن آن است. در ادامه می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا برنج پاکستانی تراریخته است یا نه.

برنج تراریخته به چه معنا است؟

به برنج‌هایی که در یک اصلاح ژنتیک تولید می‌شوند، برنج تراریخته می‌گویند. معمولاً این نوع از برنج‌ها جهت بهره‌وری بیشتر کشاورزان از محصول و همچنین برای مقاومت در برابر آفات، توسط پژوهشگران و محققان به عمل می‌آیند. برنج تراریخته در دسته محصولات تراریخته قرار می‌گیرد که این محصولات شامل: سویا، سیب‌زمینی، پنبه و برخی دیگر از محصولات هستند.

برنج پاکستانی

محصولاتی که از طریق اصلاح ژنتیک به دست می‌آیند، در اصل یک روشی هستند که در آن، به روش درون شیشه‌ای، دی‌ان‌ای محصول تغییر پیدا می‌کند. بعد از ایجاد تغییر در خارج از بدنه آن محصول، دی‌ان‌ای (اسید نوکلئیک) به درون سلول‌‌های آن منتقل می‌شود. به صورتی که بتواند به قسمتی از دی‌ان‌ای آن محصول تبدیل شود. در ادامه به این موضوع که آیا برنج پاکستانی تراریخته است، می‌پردازیم.

برنج پاکستانی تراریخته است؟

مردم کشورمان باتوجه‌به گران بودن برنج‌های ایرانی، رو به خرید برنج‌های خارجی آورده‌اند. بارها در سایت‌های رسمی خبرگزاری‌ها عنوان شده است که برنج‌های خارجی موجود در ایران با مشکل همراه هستند. اما تابه‌حال هیچ‌کدام از واردکنندگان و تولیدکنندگان این نوع برنج در مقابل این موضوع که آیا برنج پاکستانی تراریخته است، واکنشی نشان نداده‌اند! این برنج‌ها معمولاً از کشورهای پاکستان و تایلند و هند به کشور وارد می‌شوند، اما در این مورد که چه کسی آن‌ها را وارد می‌کند جای سؤال است.

در خصوص برنج‌های آلوده عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفته است که برنج‌های کیهان، سارال، جادوگر، عطر گل‌باز، حاجی مرادی، 1121 عرقمان، برنج‌های آلوده وارداتی از پاکستان و هند هستند که خرید و مصرف آنها از نظر مجلس ممنوع است. بااین‌حال در خصوص واردات برنج تراریخته در کشورمان، هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

راه تشخیص برنج تراریخته

برای تشخیص برنج پاکستانی تراریخته راه مشخصی وجود ندارد. اما در کشورمان، فقط برنج طارم مولایی به این شیوه کشت می‌شود. اگر برنج پاکستانی و یا سایر برنج‌های خارجی را خریداری کردید و نمی‌دانید که روش کشت آن چگونه بوده است، می‌توانید به دانه‌های آن توجه کنید. درصورتی‌که برنج‌ها درخشندگی دارند و همچنین اندازه آن‌ها نیز یکدست است، می‌توان گفت که از راه اصلاح ژنتیک به‌دست‌آمده است.

برای مطالعه مقاله «سرانه مصرف برنج در ایران چقدر است» کلیک کنید.

اما افرادی که این موضوع برایشان اهمیت دارد و به دنبال برنج سالم‌تر و ارگانیک‌‌تری هستند، باید بدانند در ایران برنج‌هایی نظیر طارم محلی، برنج صدری، طارم هاشمی و برنج دم سیاه وجود دارد که از گونه برنج‌هایی هستند که غیرتراریخته محسوب می‌شوند و جای نگرانی ندارند.

چرا برنج تراریخته می‌شود؟

در ادامه بررسی این موضوع که آیا برنج پاکستانی تراریخته است، دررابطه‌با این موضوع که چرا اصلاً برنج تراریخته می‌شود، باید بگوییم که سال‌های گذشته در نقاط مختلفی از کشور به‌خصوص در شمال کشور، به کاشت و تولید برنج می‌پرداختند. اما اخیراً به علت کمبود آب و با اعمال محدودیت‌هایی فقط نقاط شمالی کشور و از جمله استان‌های مازندران و گلستان و گیلان، به تولید برنج و کاشت و برداشت آن می‌پردازند.

باتوجه‌به این موضوع و اعمال این محدودیت‌ها، همواره تولید برنج در کشورمان کمتر از مصرف آن است. به همین خاطر کشاورزان و محققان با استفاده از علم اصلاح ژنتیک سعی دارند تولید برنج را به سطح نیاز کشور برسانند. البته در این راه خصوصیات دیگری نیز به این نوع برنج اضافه می‌شود. مانند مقاومت در برابر آفات و مقاوم بودن در برابر کم‌آبی و… اما مهم‌ترین دلیل برای تراریخته کردن برنج، کمبود کشت آن در کشور است.

یکی از مواد غذایی پرمصرف، برنج است و در سال‌های گذشته یکی از شاخص‌ترین آن‌ها در عرصه محصولات تراریخته بوده است. همچنین یکی از محصولات وارداتی کشور در خصوص کشاورزی، برنج تراریخته است.

آیا استفاده از برنج تراریخته ضرر دارد؟

پژوهشگران و دانشمندان اعتقاد دارند که در برنج‌های تراریخته از سمی به نام گلایفوسیت استفاده شده‌ است و ورود این سم به برنامه غذایی انسان‌ها می‌تواند مشکلاتی مثل سرطان و بیماری‌های گوارشی را به وجود آورد. علاوه بر این، به‌مرورزمان این سم می‌تواند از حاصلخیزی خاک برای تولید برنج جلوگیری کند. به همین خاطر پژوهشگران به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان پیشنهاد کرده‌اند که از برنج‌های طبیعی استفاده کنند.

برنج

خرید برنج

برای خرید انواع برنج سعی کنید که از فروشگاه‌های معتبری خرید کنید که اطمینان داشته باشید برنج‌های باکیفیتی را در اختیارتان می‌گذارند. اگر قصد دارید برای خرید انواع برنج به‌صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه باکیفیت‌ترین انواع برنج‌ها، مستقیم و بدون واسطه محصولات مرغوب و مقرون‌به‌صرفه را به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید و با خیالی آسوده خرید کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی این موضوع که آیا برنج پاکستانی تراریخته است، پرداختیم و گفتیم که در این حیطه، تولیدکنندگان و واردکنندگان این نوع برنج هیچ‌گونه واکنشی نشان نداده‌اند. علاوه بر این، گفتیم که برای تشخیص این موضوع می‌توانید به دانه‌های آن توجه کنید. درصورتی‌که برنج‌ها درخشندگی دارند و همچنین اندازه آن‌ها یکدست است، می‌توان گفت که از راه اصلاح ژنتیک به‌دست‌آمده است. همچنین گفتیم که برنج‌های تراریخته ضرر دارند و بهتر است که نوع ارگانیک و طبیعی آن‌ها را مصرف کنید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “آیا برنج پاکستانی تراریخته است؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت