.jpg - آیا برنج فجر، تراریخته است؟

آیا برنج فجر، تراریخته است؟

مشهد برنجمشهد برنج
2,193 بازدید
برنج

برنج فجر، از باکیفیت‌ترین برنج‌های خطه‌ی شمال است که در شالیزارهای استان مازندران کشت می‌شود. این برنج، ویژگی‌های برنج طارمی را دارد و در شمار پرطرفدارترین برنج‌های ایرانی به شمار می‌آید. سؤالی که برای افراد مطرح می‌شود این است که آیا این برنج تراریخته است یا خیر. در ادامه ابتدا به ویژگی‌های این برنج می‌پردازیم و بعد به تراریخته بودن یا نبودن آن می‌پردازیم.

14 - آیا برنج فجر، تراریخته است؟

ویژگی‌های برنج فجر

این برنج دانه‌های کشیده و به شکل خنجر دارد. رنگ کدری دارد اما بافت آن شیشه‌ای است. کیفیت پخت برنج، در این نوع بسیار بالاست. برنج‌فجر، آمیلوز 21تا 23درصد دارد وبه این دلیل، بعد از پخت، نرم و سبک است. آمیلوز از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت برنج است. آمیلوز نشان دهنده‌ی میزان سفتی، خشکی و سبکی برنج بعد از پخت است.

سختی یا نرمی

برنج فجر،هم‌چنین جزو برنج‌هایی است که قوام ژل نرمی دارد و به این ترتیب کیفیت آن بعد از پخت، بسیار مطلوب است. برنج‌ها بر اساس قوام ژل‌ به سه دسته تقسیم می‌شود. ژل سخت، ژل متوسط، ژل نرم. از انواع مختلف برنج‌ها از جهت سختی و پخت هستند. برنج‌های ژل سخت، بعد از پخت، خشک و سفت می‌شوند، برنج‌های ژل متوسط کمی از برنج‌های سخت مناسب‌تر است. و در نهایت برنج‌های ژل نرم، که برنج‌ فجر از این دسته است، مناسب‌ترین نوع برنج است.

درجه حرارت ژلاتینه شدن

این فاکتوری است که نشان می‌دهد برنج چقدر بعد از پخت، قد می‌کشد. معمولا بهترین درجه حرارت برای ژلاتینه شدن، بین 70تا74درجه سانتی‌گراد است. در دماهای پایین، برنج حالت چسبندگی دارد و در دماهای بالاتر خشک و سفت می‌شود. درجه حرارت برنج فجر بین 60 تا 70 است. پس بنابراین، این برنج، هیچ‌گاه خشک و سفت نمی‌شود.

مقاومت به بیماری بلاست

از آن‌جایی که بذر برنج‌فجر اصلاح شدست، با این برنج از بیماری بلاست، در امان خواهید بود.

عملکرد بالا

یکی از تفاوت‌هایی که این برنج با سایر برنج‌ها دارد، این است که در میزان مساحت زمین که برای آن در نظر گرفته شده، بیش‌ترین عملکرد را دارد. زمین‌هایی که محصولشان این برنج است ، به طور متوسط تا دو میلیون تن بیش‌تر از برنج در انواع محلی آن، محصول دارند.

عطر و طعم

این برنج به مانند برنج‌های محلی معطری چون برنج طارمی، دارای عطر بی‌نظیر است. استیل و پروپیلین سئول عطر و طعم بی‌مانند این برنج است.

برای مطالعه مقاله «برنج جی تی سی چیست؟» کلیک کنید.

قیمت

شاید برای شما هم جالب باشد که این برنج، با وجود همه‌ی حسن‌ها و ویژگی‌هایی که دارد، قیمتش مناسب است و نسبت به خیلی از برنج‌های محلی قیمت مناسب‌تری دارد.

انواع برنج فجر

برنج فجر در بازار، به نام‌های مختلفی موجود هست که البته از لحاظ کیفیت با هم تفاوتی ندارند و یکسان هستند.

برنج فجر سوزنی

برنج فجر سوزنی، برنجی با دانه‌های روغنی است که دو سر آن سوزنی شکل است. این نوع برنج در استان های گلستان و گرگان به عنوان فجر مینو دشت و فجر گرگان و فجر علی آباد، مشهور هستند.

برنج جویبار

رنگ این برنج سفید است و بهترین نوع آن مربوط به خود جویبار است.

برنج فجر طارم

برنج‌فجر، در استان گلستان کشت می‌شود و بسیار به صرفه است و کیفیت درجه یک آن بسیار مورد پسند خانواده‌هاست.

برنج فجر گیلان

این برنج در استان گیلان کشت می‌شود و مانند سایر برنج‌های فجر، بسیار مرغوب و با کیفیت است.

نحوه کشت

برنج فجر، بیشتر در استان‌های شمالی چون گلستان و گرگان، کشت می‌شود هر چند که در فارس و خوزستان هم وجود دارد. این دوره کشت، 130روزه است. زمان کشت این برنج نیمه دوم فروردین ماه است . کشاورزانی که این برنج را در زمین های خود کشت می کنند، نمی‌توانند برنج های کشت دوم را در زمین‌های خود کشت کنند چرا که طول دوره‌ی کاشت وبرداشت آن نسبت به سایر برنج‌ها، طولانی‌تر است.

برنج فجر تراریخته است؟

در دهه‌ی هشتاد، ازمیان ژنوتیپ‌های ارسالی از مؤسسات بین المللی تحقیقات برنج، بذر این برنج انتخاب شد. بنابراین می‌توان گفت این برنج یک برنج کاملا تراریخته است. این مؤسسه‌ی تحقیقاتی در فیلیپین دایر است و ایران در سال 1353 با ارسال کارشناسی رابطه‌ی خود را با آن‌ها شروع کرد و مبادلات رژم‌ پلاسم‌هایی که از سراسر دنیا جمع شده بین دو کشور آغاز شد.

13 1 - آیا برنج فجر، تراریخته است؟

سخن آخر

برنج فجر، از بهترین انواع برنج‌های محلی ایرانی است که بیشتر در استان‌های شمالی کشت می‌شود. این برنج، به دلیل داشتن ویژگی‌های ممتازی مثل درجه حرارت ژلاتینه شدن، نرم بودن و  طعم و عطر بی‌نظیر و عملکرد بالا، طرفداران زیادی دارد. این برنج، انواع مختلفی دارد که اسم های متفاوتی دارند اما از کیفیت تقریبا یکسان و مشابهی برخوردارند. ذکر این نکته هم شایان توجه است که این برنج برنجی تراریخته است و مورد تایید مؤسسات بین المللی تحقیقاتی برنج بوده است. برای خرید برنج فجر، می‌توانید به سایت مشهد برنج، مراجعه کنید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

3 پاسخ به “آیا برنج فجر، تراریخته است؟”

  1. بنظر من و با توجه اطلاعاتی که منتشر کردید اصلا اینجوری نیست و کاملا طبیعی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت