.jpg - همه چیز در مورد برنج چمپا

همه چیز در مورد برنج چمپا

مشهد برنجمشهد برنج
1,492 بازدید
برنج چمپا

برنج به عنوان غذای محبوب بین مردم شناخته شده است. عموم افراد تصور می‌کنند، کشت برنج در نواحی شمالی کشور انجام می‌شود. اما این تصور اشتباه است زیرا کشت برنج در نواحی جنوبی کشور هم انجام می‌شود. برنج چمپا از گونه‌هایی است که در مناطق گرمسیر کشت می‌شود. آب و هوای معتدل ایران باعث شده است که کشاورزان انواع مختلف برنج را کشت کنند. برنج چمپا از گونه برنج‌های مورد علاقه افراد، مخصوصا مردمی که در جنوب زندگی می‌کنند، است.

چرا خواص و ویژگی‌های برنج چمپا را بررسی می‌کنیم؟

برنج از وعده غذاهای اصلی عموم افراد محسوب می‌شود و شناخت خواص و ویژگی‌های انواع برنج برای افراد سودمند است. در این مقاله ویژگی و خواص برنج چمپا را به شما عزیزان خواهیم گفت پس با ما همراه باشید.

9 - همه چیز در مورد برنج چمپا

برنج چمپا چیست؟

منشاء این برنج مربوط به کشور ویتنام است. این برنج در زمان‌های قدیم در چین و جنوب شرقی چین نیز کشت می‌شد. پس از شناخته شدن این برنج که دارای کیفیت بی‌نظیری بود، بسیاری از مردم در کشو‌ر‌های جهان که شرایط آب و هوایی مناسب برای کشت این برنج را داشتن، اقدام به کاشت این محصول کردند. در ایران نیز بسیاری از کشاورزان دست به کار کشت این برنج محبوب شدند. بذر‌ برنج چمپا با نام‌های متعددی همچون، برنج رسمی، برنج سیاه، برنج نازک، برنج خمیده، برنج شاهک، برنج سفید و برنج قصر دستی وجود دارد و شما می‌توانید متناسب با نیاز خود مدل مناسب آن را انتخاب کنید.

ویژگی‌های برنج چمپا

اغلب افراد با دیدن ظاهر برنج چمپا تصور می‌کنند که این برنج برای پخت و پز مناسب نیست، اما زمانی که معطر بودن آن را استشمام کنند، نظرشان عوض می‌شود. خواص و مزایای این برنج باعث شده است بسیاری از خانواده‌های ایرانی برنج چمپا را برای سفره‌های خود انتخاب کنند. علاوه بر عطر این محصول، خواص فراوان موجود در این برنج، باعث شده تا افراد آن را وارد برنامه غذایی خود کنند. این برنج یکی از غلات پرطرفدار در رژیم غذایی ایرانی‌ها است.

دانه چمپا گرد و توپر است و هنگام پخت شکل ظاهر آن کم حجم به نظر می‌رسد. چمپای زودرس با طول 7 میلی متر و چمپای دیررس با طول 6 میلی متر در گروه دانه کوتاه قرار می‌گیرد. این محصول مقاوم بر گرما، انواع آفات و بیماری‌ها، مقاوم به کم آبی و انواع آفات و بیماری‌ها است. چمپا از انواع برنج معطر ایرانی و دارای طعم عالی می‌باشد.

هضم آسان

سبک بودن این غذا باعث شده است، هضم آسانی داشته باشد و این مورد برای کسانی که مشکل گوارشی دارند بسیار موثر است.

وجود ویتامین‌ها و چربی کم

مصرف این محصول باعث کاهش فشار و چربی خون می‌شود. همچنین به علت وجود مواد معدنی در آن برای افرادی مناسب است که سوء تغذیه دارند. این محصول به دلیل ویتامینE، ویتامینB برای کودکان هم مناسب است. چمپا برای افرادی که قند خون دارد بسیار موثر است، چون باعث افزایش مقاومت نسبت به انسولین خواهد شد.

برای مطالعه مقاله «پنج غذای بین‌المللی با برنج» کلیک کنید

کشت برنج چمپا

این برنج، نسبت به برنج‌های دیگر به آب کمتری برای رشد نیاز دارد. این محصول به صورت ارگانیک تولید می‌شود، زیرا مقاومت بالایی در محیط‌های مختلف آب و هوایی دارد. قیمت ارزانی این محصول نسبت به سایر برنج‌ها که دارد باعث مصرف بیشتر آن می‌شود. دبرنج حاوی مقدار زیادی فیبر، مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها است. چمپا گیاهی پرمحصول است این محصول قیمت مناسبی دارد به طوری که به نصف قیمت سایر انواع برنج‌های شمالی قابل خریداری است. طی مراحل کشت این محصول از هیچگونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

چرا برنج چمپا در سفره‌های ایرانی کمرنگ‌تر است؟

  • بازار پسندی کم: چمپا به دلیل ظاهر گرد مانندی که دارد، برای مصرف مجلسی مورد پسند قرار نمی‌گیرد. این مورد باعث کاهش بازار تقاضای این برنج محلی شده است زیرا اغلب افراد برنج دانه بلند را خریداری می‌کنند.
  • عدم آشنایی با برنج‌های محلی نواحی خوزستان: بعضی از تجار چمپا را با عناوین دیگری در بازار عرضه می‌کنند و از آنجایی که کشاورزان تولید بالایی دارند هر ساله با مشکل عرضه مواجه هستند.
  • ناخالصی برنج‌های سالم: این نوع برنج با روش‌های قدیمی انجام می‌شود. این امر باعث شکسته شدن و کاهش کیفیت نهایی محصول می‌شود.

طریقه پخت و مصرف برنج چمپا

چمپا را به صورت آبکش و کته می‌توان طبخ و استفاده کرد. اگر برنج چمپا را به صورت آبکش مصرف کنیم از عطر آن کاسته می‌شود. این برنج بهتر است از قبل بمدت 1 الی 5 ساعت در آب خیس بخورد.

باید دقت داشته باشید هنگام جوشیدن، زیاد از حد آن را هم نزنید چون باعث نرم شدن بیش از حد دانه‌های برنج می‌شود و حالت چسبندگی را به خود می‌گیرد.

سخن پایانی

برنج چمپا دارای عطر و طعم خوبی است همچنین خواص زیادی برای بدن دارد. افرادی که رژیم غذایی دارند می‌توانند این نوع برنج را در برنامه غذایی خود قرار دهند. برای تهیه این محصول می‌توانید به سایت معتبر مشهد برنج مراجعه فرمایید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی را در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

3 پاسخ به “همه چیز در مورد برنج چمپا”

    1. سلام. بله امکانش هست. میتونید باهامون تماس بگیرید تا راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت