.jpg - طرز تهیه شله‌ زرد نذری به همراه نکات کلیدی

طرز تهیه شله‌ زرد نذری به همراه نکات کلیدی

ارزانسراارزانسرا
2,262 بازدید
شله‌ زرد نذری

شله زرد نذری یک دسر اصیل خوش‌طعم و محبوب در میان ایرانیان است که معمولاً در مراسم‌های مختلف مذهبی مثل افطار و یا مناسبت‌های دیگر به عنوان نذری پخته می‌شود. همچنین از این دسر خوشمزه برای پذیرایی از مهمانان نیز استفاده می‌شود. شله زرد هم به صورت گرم و هم به صورت سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دسر خوش ‌عطر و رنگ ایرانی دارای خواص بسیاری نیز است، زیرا حاوی انواع ویتامین‌های A, C, D، گروه ویتامین‌های B مانند B ,۱, B۲, B۶، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، آنتی‌اکسیدان، کلسیم، آهن، اسیدفولیک، سلنیوم، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. خوردن این دسر موجب تقویت معده و قلب شده و دردهای روماتیسمی را برطرف می‌کند. همچنین خوردن این دسر از لخته‌شدن خون و بروز سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری کرده و برای سوءهاضمه، نفخ معده، حالت تهوع، اسهال، سلامتی پوست و مو، تقویت قوای جنسی و حافظه مفید است.

شله زرد نذری از برنج، شکر، زعفران، گلاب، هل، مغز پسته یا بادام، دارچین و روغن یا کره تشکیل می‌شود. طرز تهیه شله زرد نذری با تهیه شله زرد خانگی یک تفاوت مهم دارد و آن حجم بیشتر و میزان مواد مورد نیاز آن است.

شله زرد نذری را باید با برنج اعلا ایرانی درست کرد. برنج‌های مخصوص آش و خرد شده برای تهیه این نوع نذری مناسب‌تر است. اگر این نوع برنج را در اختیار نداشتید، می‌توانید از هر نوع برنج دیگری مانند برنج سرلاشه، برنج ایرانی و برنج عنبربو  استفاده کنید. برای آنکه رنگ زعفران به جسم برنج برود می‌توان برنج را یک روز پیش از پخت، همراه با زعفران و گلاب خیساند. برای آشنایی با طرز تهیه شله‌ زرد نذری به همراه نکات کلیدی آن در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه شوید.

مواد لازم برای تهیه شله زرد نذری

مواد لازم برای تهیه شله زرد نذری برای 50 نفر به میزان زیر است:

برنج ریزدانه  دو کیلوگرم
شکر سفید  چهار کیلوگرم
گلاب با کیفیت  یک و نیم لیتر
زعفران  یک بسته نیم مثقالی
خلال بادام ۷۵۰ گرم
آب  به مقدار لازم
خلال پسته ۱۰۰ گرم

مواد لازم برای تزئینات شله زرد نذری

پودر دارچین  به مقدار لازم
پودر هل  به مقدار لازم
خلال بادام  به مقدار لازم
کاسه و ظروف یک بار مصرف  برای سرو نذری
شابلون  برای تزئین روی نذری در صورت تمایل

طرز تهیه شله زرد نذری

مرحله اول تهیه شله زرد نذری

برای تهیه یک شله زرد خوش‌طعم و بدون نقص ابتدا برنج را ۲۴ ساعت قبل از شروع پخت شله زرد نذری کاملاً تمیز شسته و اجازه دهید تا با آب سرد و گلاب و زعفران خیس بخورد.

بعد از این که برنج شما ۲۴ ساعت خیس خورد، با دست کمی برنج را هم بزنید و آن را با دستتان خورد‌تر کنید. هر چه دانه‌های برنج خوردتر باشند، شله زرد نذری یکدست‌تری خواهید داشت.

مرحله دوم تهیه شله زرد نذری

یک قابلمه بزرگ را پر از آب کنید و آن را بر روی شعله قرار دهید. حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا آب جوش بیاید. وقتی آب قابلمه به جوش آمد، آب اضافی برنج خیس خورده را خالی کرده و برنج مرغوب ایرانی را در داخل آب جوش بریزید.

دقت نمایید که میزان آب ریخته شده در قابلمه باید تقریباً ۷ برابر میزان برنج باشد. برای این که آب و برنج جوش بیایند، شعله گاز را زیاد کنید و تا زمان جوش آمدن برنج زیر آن را کم نکنید.

مرحله سوم تهیه شله زرد نذری

بعد از به جوش آمدن آب و برنج، باید حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا برنج کم کم مغزپخت شود و ته نگیرد. حدود تقریباً ۲ ساعت یا کمی بیشتر زمان برای مغز پخت شدن شله زرد نذری خود بگذارید. در این مدت زمان به شله زرد نذری سر بزنید و گهگاهی آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله چهارم تهیه شله زرد نذری

در مرحله چهارم پخت که برنج کاملاً پخته سده و لعاب انداخته است، شکر را اضافه نمایید. همه شکر را در یک قابلمه دیگر بریزید و در کمی آب جوش آن را به طور کامل حل نمایید. دقت نمایید که برای این کار نیازی به حرارت دادن ترکیب شکر و آب نیست. اکنون ترکیب آب و شکر را از یک صافی ریز رد کرده تا ناخالصی‌های آن جدا شود. سپس شکر را به قابلمه و برنج پخته شده اضافه کنید. این کار را به تدریج انجام دهید.

1 1 - طرز تهیه شله‌ زرد نذری به همراه نکات کلیدی

مرحله پنجم تهیه شله زرد نذری

بعد از اضافه کردن شکر، شله زرد کمی رقیق می‌شود. اما نگران این موضوع نباشید. با کمی جوشیدن بیشتر شله زرد به غلظت مورد نظر می‌رسد. دقت نمایید که حرارت زیر قابلمه را زیاد نکنید، زیرا شله زرد در این مرحله از پخت خیلی زود ته می‌گیرد.

اگر بعد از اضافه کردن شکر، برنج کمی سفت شد، می‌توانید یک تا دو لیوان آب به آن اضافه کنید. توجه کنید که از زمانی که شکر را اضافه می‌کنید، باید شله زرد را به طور منظم هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله ششم تهیه شله زرد نذری

در این مرحله از پخت شله زرد نذری، خلال بادام را در قابلمه بریزید تا کمی نرم شود. وقتی غلظت مورد نظر ایجاد شد، زعفران را دم کرده را همراه با گلاب به شله زرد اضافه کنید.

وقتی شله زرد به غلظت مورد نظر رسید، درب قابلمه را ببندید و حرارت زیر آن را کم کنید. به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا شله زرد کاملاً جا افتاده و دم بکشد. اکنون زیر شعله را خاموش کرده و از یک ترفند برای خوش آب و رنگ شدن و دم کشیدن شله زرد استفاده کنید. باید شله زرد نذری را با یک دم کنی بپوشانید و به مدت نیم ساعت بدون شعله بر روی گاز قرار دهید. این کار باعث بهبود طعم شله زرد می‌شود.

مرحله هفتم تهیه شله زرد نذری

شله زرد نذری آماده شده‌ی خود را در ظرف بکشید و آن را با دارچین، پودر هل، خلال بادام و خلال پسته تزئین کنید.

اگر می‌خواهید از شابلون برای تزئین شله زرد استفاده کنید، بهتر است تا ابتدا کمی شله زردها را در کاسه ریخته و اجازه دهید تا سرد شوند. سپس روی آن‌ها را تزیین نمایید.

جمع بندی

شله زرد نذری یکی از انواع دسر خوشمزه و لذیذ ایرانی است که طرفداران زیادی را در سفرهای نذری به خود جلب می‌کند. برای پخت این شله زرد بی نظیر به دو نکته مهم که در این مقاله ذکر شد دقت نمایید. هرگز شکر را قبل از پخت کامل برنج اضافه نکنید. همچنین از ترفند دم کردن شله زرد نذری در پایان پخت برای بهتر شدن عطر و طعم نذری خود، استفاده نمایید. اگر زمان کافی برای خرید انواع برنج‌های ایرانی و خارجی و ایرانی را ندارید، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی مشهد برنج مراجعه کنید. مشهد برنج تازه‌ترین و باکیفیت‌ترین انواع برنج را در دسترس شما عزیزان قرار داده تا با اطمینان خاطر خرید کنید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت