.jpg - همه چیز درباره برنج سرلاشه

همه چیز درباره برنج سرلاشه

مشهد برنجمشهد برنج
1,694 بازدید
برنج سرلاشه

برنج سرلاشه به برنج‌های شکسته‌ای گفته می‌شود که از برنج‌های سالم تقریباً کمی نوک پریده و کوچک‌تر هستند. همچنین این نوع برنج نسبت به برنج لاشه دانه‌های برنج در آن سالم‌تر است. برای جدا کردن دانه‌های شکسته و سالم از دستگاه غربال کننده یا بوجار استفاده می‌کنند. به این ترتیب دانه‌های سالم و شکسته توسط دستگاه غربال کننده از هم جدا می‌شود و بسته‌‌بندی شده وارد بازار می‌کنند. نکته دیگر اینکه در تهیه برنج سرلاشه، در هنگام غربالگری باید از برنج‌هایی جمع‌آوری شود که تعداد دانه‌های شکسته آن مثل نیم‌دانه در آن خیلی کم باشد و تعداد دانه‌های سالم آن بسیار باشد تا به آن برنج سرلاشه گفته شود.

انواع برنج سرلاشه

بعضی از مصرف‌کنندگانی که توان خرید برنج‌های سالم ایرانی را ندارند و برنج خارجی هم نمی‌پسندند، برنج سرلاشه را انتخاب می‌کنند. در ادامه به معرفی انواع برنج‌های سرلاشه که عطر و بوی خاصی دارند و مشتری پسند نیز هستند، می‌پردازیم:

برنج هاشمی

برنج هاشمی، نوعی برنج سرلاشه است که خوش‌پخت و خوش‌عطر است. این نوع برنج به دست کشاورز خلاق و پرتوانی به نام یوسف هاشمی در ابتدا در روستایی در استان گیلان کشف شد که از این کشاورز خلاق در جشنواره ملی برنج شکرانه ایران نیز به صورت رسمی از او تقدیر شد.

بعد از آن این برنج سرلاشه هاشمی به شکل گسترده‌تری در استان گیلان کاشته شد و پس از آن به استان‌های گلستان و مازندران نیز گسترش یافت. برنج هاشمی یکی از برنج‌هایی است که بیشترین سطح زیر کشت را در استان‌های شمالی دارا است و به دلیل ساختار و شکل و پخت مناسبی که دارد، طرفداران بسیاری دارد.

این نوع برنج یکی از محبوب‌ترین برنج‌های مازندران و گیلان است که می‌توان آن را به عنوان یکی از بهترین برنج‌های طعم‌دار ایرانی به حساب آورد.

این نوع برنج، در برابر آفت‌های جانوری و گیاهی بیشترین مقاومت را دارا است و به همین دلیل، یکی از بهترین برنج‌های سالم و مرغوب ایرانی شمال است. به این دلیل که برای دفع آفت‌ها به سم شیمیایی کمتری نیاز دارد و همچنین کود صنعتی کمتری برای تولیدش استفاده می‌شود.

Bag Of Rice 1 - همه چیز درباره برنج سرلاشه

برنج طارم مازندران

برنج طارم مازندران نامی کلی برای تعدادی از برنج‌های خوش‌پخت و خوب است که کاشت آن، در همه مناطق شمال از روستاهای مازندران تا گیلان و گلستان وجود دارد. این نوع برنج مرغوب یکی دیگر از انواع برنج سرلاشه است که در کنار عطر خوب و محلی که دارد، پخت بسیار خوبی هم دارد که طرفداران زیادی را هم دارا است.

کشاورزان شهرهای دابوشت، محمود آباد، فریدون کنار و روستاهای اطراف، در طی این سال‌ها به کاشت دوم برنج طارم و برنج‌های دیگر روی آوردند.  برای اطلاع از قیمت برنج سرلاشه کشت دوم طارم فریدونکنار مشهدبرنج کیسه ده کیلوگرم کلیک کنید.

برنج علی کاظمی

داستان کشف این نوع برنج سرلاشه، مانند همان برنج هاشمی است. این برنج در روستایی واقع در فومن به دست کشاورزی به نام علی کاظمی کشف شد و بعد از آن در نقاط دیگر استان گیلان طرفداران بسیاری پیدا کرد. در واقع آب و هوا و خاک نواحی غربی استان گیلان به گونه‌ای است که می‌طلبد در این مناطق، برنج علی کاظمی کاشته شود.

در بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شده که برنج علی کاظمی به همراه برنج طارم، جزء برنج‌هایی محسوب می‌شوند که نسبت به سایر برنج‌های ایرانی، از عطر و بوی بیشتری برخوردار هستند.

برنج دم سیاه صدری گیلان

این نوع برنج سرلاشه در دسته برنج‌های اعلا و بسیار خوب محسوب می‌شود. تفاوت برنج دم سیاه با برنج هاشمی بسیار کم است و از نظر خیلی از ویژگی‌ها، این نوع برنج به برنج هاشمی شبیه است. در شالیزارها وقتی که بین مقدار محصول برنج دم سیاه در هر هکتار برنج با برنج هاشمی مقایسه می‌شود، مشاهده می‌شود که محصول دم سیاه در هر هکتار، کمتر از محصول هاشمی در همان هکتار است.

برنج حسن سرایی

برنج حسن سرایی یک نوع دیگر برنج سرلاشه است که در منطقه حسن سرا در نواحی شرق استان گیلان کشت می‌شود و از برنج‌های مرغوب و خوب استان گیلان است. ظاهر این نوع برنج به رنگ سفید و روشن و دانه‌های برنج آن به صورت کشیده و باریک هستند. این نوع برنج از برنج‌های خانواده صدری است و جزء پرفروش ترین برنج‌های گروه صدر محسوب می‌شود.

برنج حسن سرایی، برنج بسیار با کیفیت و کم کشتی است و خوش عطر و خوش طعم است اما با این حال رقیبانی را دارد. این نوع برنج به دلیل قد کشیده تر از برنج هاشمی بهتر است و به خاطر همین برتری برخی از مصرف‌کنندگان علاقه به مصرف این نوع برنج ایرانی دارند.

ویژگی‌های برنج سرلاشه

  • عطر این نوع برنج بیشتر از برنج‌های دانه بلند است. به این خاطر که وقتی دانه‌های برنج شکسته می‌شوند، عطر قوی ‌تری را تولید می‌کنند.
  • یکی از محبوب‌ترین و بهترین نوع برنج‌های ایرانی است. این برنج از لحاظ ظاهری، تعداد دانه‌های سالم آن زیاد است و فقط 10 درصد برنج شکسته یا نیم دانه در آن وجود دارد.
  • قیمت مقرون به ‌صرفه و پایین آن مهم ‌ترین مزایا و ویژگی این نوع برنج است.
  • هضم کردن این نوع برنج‌ها نسبت به سایر برنج‌ها، راحت‌تر و بهتر است.
  • این نوع برنج جزء برنج‌های مرغوب ایرانی به شمار می‌رود.
  • می‌توانید این نوع برنج را در انواع آش‌ها و دسرها مثل حلیم، شله زرد و شیر برنج استفاده کنید.
  • این نوع برنج قدرت قد کشیدن در هنگام پخت را دارد و به همین دلیل بیشتر خانواده‌های ایرانی، از این برنج استفاده می‌کنند.

شیوه پخت برنج سرلاشه

نحوه پخت برنج سر لاشه مانند برنج سالم است و به دو روش آبکش و کته می‌توان آن را پخت. برای آبکشی کردن برنج ابتدا آن را با آب می‌شویید و زمان کمی می‌گذارید تا خیس بخورد. به این دلیل که این برنج کمی ریز است پس برای بهتر درآمدن آن توصیه می‌شود که یک قاشق کره یا روغن هم به آن اضافه کنید. اگر مقدار آب برنج را به اندازه بریزید و به موقع آن را آبکش کنید، برنج شما هیچ‌ وقت شفته نمی‌شود. این نوع برنج  اغلب برای مصرف خانه است و در مجالس و مهمانی‌ها استفاده نمی‌شود. برنج‌های سرلاشه بیشتر در سرو دسرها و آش‌ها مثل شله زرد، شیر برنج، حلیم و … و برای انواع سوپ‌ها مصرف می‌شود. همچنین می‌توانید در انواع غذاها مثل لوبیا پلو، هویج پلو، نخود پلو و … و انواع برنج‌های ترکیبی استفاده کنید

AdobeStock 302891738 scaled 1 - همه چیز درباره برنج سرلاشه

 

خرید برنج سرلاشه

برای خرید انواع مختلف برنج سعی کنید به فروشگاه‌های معتبر بروید. برای خرید اینترنتی برنج سرلاشه و برنج‌های گوناگون دیگر، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج  را انتخاب کنید. این فروشگاه بهترین و باکیفیت‌ترین برنج‌های ایرانی و پاکستانی را در اختیار مشتریان خود می‌گذارد تا از خرید خود مطمئن و راضی باشند.

سخن پایانی

ما در این مقاله به معرفی انواع برنج‌های سرلاشه پرداختیم. همان‌طور که گفته شد این برنج، یک نوع از انواع برنج‌های مرغوب و ایرانی است و تنها تفاوتش با برنج‌های سالم و کامل به خاطر اندازه آن و قیمت پایین‌تری که دارد است. این برنج علاوه بر عطر و طعم خاصی که دارد، مصارف متعددی نیز دارد و در انواع دسرها و آش‌ها و پلوها مصرف می‌شود.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت