طرز تهیه شیر برنج مجلسی

ادمین مشهدبرنجادمین مشهدبرنج
1,890 بازدید

شیر برنج مجلسی یکی از دسرهای قدیمی ایرانی است که برخی افراد آن را به عنوان وعده اصلی هم استفاده می‌کنند. همانطور که از نام آن مشخص است، این دسر خوشمزه از ترکیب شیر و برنج درست می‌شود. برای تهیه شیر برنج مجلسی در طبخ آن خامه نیز به کار می‌رود که طعم فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد. شیر برنج مجلسی که با خامه تهیه می‌شود گزینه مناسبی برای افطاری ماه رمضان است. تهیه شیر برنج در شهرهای مختلف دستور پخت متفاوتی دارد که می‌توانید متناسب با ذائقه خود مدل مناسب را انتخاب کنید.

 برای خواندن مقاله “فوت و فن برنج کته” کلیک کنید.

دستور پخت شیر برنج مجلسی

مواد لازم برای پخت شیر برنج برای چهار نفر به شرح زیر است.

  • برنج نیم دانه ایرانی: ۱ پیمانه
  • شکر: ۱٫۵ پیمانه
  • پودر هل: ½ قاشق چایخوری
  • گلاب: ¼ پیمانه
  • کره: ۲۰ گرم
  • خامه صبحانه: ¼ پیمانه
  • آب: ۴ پیمانه
  • شیر: ۶ پیمانه

در اولین مرحله برای پخت شیر برنج مجلسی باید برنج را به خوبی بشوییم و آن را به مدت چند ساعت در آب قرار دهیم تا به خوبی خیس بخورد. میزان آب و برنج باید به گونه‌ای باشد که به صورت کامل برنج با آب پوشیده شود.

در مرحله دوم برنجی را که از قبل در آب خیساندیم برای بار دوم می‌شوییم و درون قابلمه مناسبی می‌ریزیم. 4 پیمانه آب به آن اضافه می‌کنیم و قابلمه را رو حرارت قرار می‌دهیم تا شروع به جوشیدن کند. در این مرحله لازم است برنج به مدت یک ساعت با آب بجوشد.

در مرحله سوم پس از اینکه دانه‌های برنج باز شدند یا به اصلاح شکفته شدند باید 6 پیمانه شیر را به قابلمه اضافه کرده و چند لحظه یک بار آن را هم بزنید تا ته نگیرد. این کار را تا زمانی ادامه می‌دهیم که برنج کاملا لعاب بدهد. پس از آن شکر را اضافه می‌کنیم.

در چهارمین مرحله بعد از اینکه شکر را اضافه کردیم به مدت 10 دقیقه مخلوط کردن مواد را تا حل شدن کامل شکر ادامه می‌دهیم. پس از آن کره را با دیگر مواد مخلوط کرده و به شیر برنج اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا به مدت 45 دقیقه روی حرارت بماند و خوب جا بیفتد.

در مرحله پنجم پودر هل و گلاب را به قابلمه اضافه کرده و هم می‌زنیم تا با شیر برنج مخلوط شود. پس از جا افتادن شیر برنج قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم و خامه را به آن اضافه می‌کنیم.

شیر برنج مجلسی شما آماده است. می‌توانید آن را در ظرف دلخواه سرو و تزئین کنید.

نکات مهم تهیه شیر برنج مجلسی

برای تهیه شیر برنج مجلسی لازم است مانند هر غذای دیگری نکاتی را رعایت کنید تا خوش‌طعم‌ترین غذاها و دسرها را تهیه کنید. در ادامه قصد داریم برخی از نکاتی که به شما کمک می‌کند شیر برنج بی‌نقصی داشته باشید را به شما بگوییم.

  • نکته اولی که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که باید شکر را زمانی به شیر برنج اضافه کنید که دانه‌های برنج کاملا پخته شده باشند؛ زیرا شکر مانع خوب پخته شدن آن‌ها می‌شود.
  • نکته دومی که لازم است اهمیت آن را بدانید این است که اضافه کردن کره به شیر برنج باعث می‌شود تا از ته گرفتن آن پس از اضافه کردن شکر جلوگیری شود.
  • نکته سوم در مورد به کاربردن خامه در تهیه شیر برنج مجلسی است؛ در برخی دستورهای غذایی اسمی از خامه برده نشده و می‌توانید متناسب با سلیقه خود آن را حذف و یا اضافه کنید.
  • نکته چهارم در آخرین مرحله به دردتان می‌خورد. شیر برنج شما زمانی آماده سرو شده است که رد قاشق روی آن باقی‌بماند.
  • برای پخت شیر برنج می‌توانید شکر را از دستور غذایی حذف کرده و به جای آن شیره انگور بریزید.
  • برای آنکه عطر و طعم بیشتری به شیر برنج خود ببخشید می‌توانید یک چوب دارچین را در آن بیندازید و یا برنج آن را با کمی گلاب خیس کنید. این کار را خصوصا زمانی انجام دهید که می‌خواهید نذری بپزید.
  • بهترین برنج برای پخت شیر برنج برنج نیم‌ دانه و یا برنج سرلاشه است.

سخن آخر

برای تهیه شیر برنج مجلسی درجه یک در درجه اول لازم است اصول صحیح پخت و تکنیک‌های آن را بدانید. اما نکته‌ای که تا اینجای کار از آن غافل بودیم کیفیت مواد غذایی به کار رفته در آن است. کیفیت مواد غذایی به کار رفته در فرآیند آشپزی رابطه مستقیمی با کیفیت غذا و یا دسری دارد که قصد تهیه آن را دارید. در تهیه شیر برنج کیفیت برنجی که استفاده کی‌کنید حرف اول را می‌زند و لازم است آن را فروشگاه معتبری تهیه کنید که از کیفیت و اورجینال بودن محصولاتی که به شما عرضه می‌کنند اطمینان داشته باشید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج تازه‌ترین و مرغوب‌ترین انواع برنج ایرانی و خارجی پاکستانی و هندی را در دسترس شما عزیزان قرار داده تا با اطمینان خاطر خرید کنید. با یک بار خرید از مشهد برنج به مشتری دائم آن تبدیل خواهید شد.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت