.jpg - طرز تهیه رشته پلو با مرغ نگینی و ریش ریش

طرز تهیه رشته پلو با مرغ نگینی و ریش ریش

مشهد برنجمشهد برنج
1,184 بازدید
طرز تهیه رشته پلو با مرغ نگینی و ریش ریش

یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی که طرف‌داران زیادی دارد؛ رشته پلو با مرغ نگینی است. ویژگی مهم رشته پلو این است که می‌توانید به چند روش مختلف آن را طبخ کنید. اگر تصمیم دارید رشته پلو با مرغ مجلسی درست کنید، می‌توانید به‌جای نگینی یا ریش ریش کردن مرغ، آن را به‌صورت تکه‌ای طبخ و همراه با رشته پلو سرو کنید. در رشته پلو با مرغ ریش ریش مهم است که از برنج باکیفیت و معطر استفاده شود. استفاده از انواع برنج ایرانی مانند برنج صدری، برنج دمسیاه، برنج طارم و… به خوش‌طعم شدن رشته‌پلو کمک می‌کند. در ادامه مطلب از مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی و برنج خارجی شما را با طرز تهیه رشته پلو این غذای اصیل ایرانی که در قدیم شب عیدها طبخ می‌شد، آشنا می‌کنیم.

26 - طرز تهیه رشته پلو با مرغ نگینی و ریش ریش

رشته پلو با مرغ ریش ریش یا نگینی؛ مواد اولیه

تهیه مواد اولیه برای طبخ رشته پلو با مرغ ریش ریش با نگینی تفاوتی ندارد و نکته مهم تازگی و کیفیت مواد اولیه است. تازه بودن مرغ و کیفیت و عطر برنج اهمیت زیادی دارد. برای اینکه رشته پلو خوشمزه داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم از برنج ایرانی استفاده کنید. مواد اولیه رشته پلو برای 4 نفر به شرح زیر است:

رشته پلویی خرد شده2 پیمانه
برنج2 پیمانه
پیاز1 تا 2 عدد بزرگ
سینه مرغ1 عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه میزان لازم
روغنبه میزان لازم
زعفران دم‌کرده2 قاشق غذاخوری
زرشک و رب گوجه در صورت دلخواهبه میزان لازم

دستور پخت رشته پلو با مرغ

قبل از اینکه دستور پخت رشته پلو با مرغ نگینی را توضیح دهیم، به دلیل اینکه برای طبخ این غذای اصیل ایرانی رشته پلو باید به‌صورت آبکش طبخ شود؛ می‌توانید برنج موردنظر خود را بسته به نوع آن، با مقداری آب و کمی نمک به مدت 2 ساعت خیس کنید. مراحل پخت رشته پلو با مرغ نگینی به شرح زیر است:

1. مرحله اول

در این مرحله پیاز خرد شده به‌صورت نگینی را با کمی روغن در تابه تفت دهید. هنگامی که بافت پیاز سبک و شیشه‌ای شد، در صورت دلخواه می‌توانید دو حبه سیر رنده شده اضافه کنید. زردچوبه، فلفل سیاه و کمی نمک هم اضافه کنید، تفت دهید تا یکدست شوند.

2. مرحله دوم

بعد از آماده‌شدن پیاز همراه با ادویه‌جات، سینه مرغ را که به‌صورت نگینی درشت خرد کردید، اضافه کنید و تفت دهید. خوب که مرغ تفت‌داده شد و با پیاز و ادویه‌جات مخلوط شد، زعفران دم‌کرده را اضافه و هم بزنید. 2 لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید تا باحرارت ملایم مرغ پخته و آب آن کم شود. 5 دقیقه مانده به اتمام زمان پخت مرغِ رشته پلو با مرغ نگینی می‌توانید برای عطر بیشتر و خوش‌طعم شدن آن چوب دارچین اضافه کنید.

برای مطالعه مقاله «استفاده از برنج برای خشک کردن موبایل» کلیک کنید.

3. مرحله سوم

در مرحله سوم از پخت رشته پلو با مرغ نگینی آب برنج خیس شده را گرفته و به قابلمه آب جوش به همراه نمک اضافه کنید. برای غذاهای پلویی باید کمی برنج را زنده‌تر بردارید که شفته نشود. بسته به نوع برنج خود که زمان مناسب آبکش کردن آن را می‌دانید، 5 دقیقه مانده رشته پلویی را به برنج اضافه کنید و بعد از گذشت 5 دقیقه آبکش کنید. 

4. مرحله چهارم

در مرحله چهارم از طبخ رشته پلو با مرغ نگینی بسته به ته‌دیگ انتخابی، کمی روغن به قابلمه موردنظر اضافه کنید. تکه‌های نان یا حلقه‌های سیب‌زمینی را اضافه کنید. می‌توانید از مخلوط رشته با برنج هم برای ته‌دیگ استفاده کنید. برنج را به همراه رشته به قابلمه اضافه کنید و به مدت 45 دقیقه اجازه دهید دم بکشد. همچنین می‌توانید رشته پلویی را با مقداری روغن در تابه تفت دهید، بعد از تغییر رنگ کمی آب اضافه کنید و بعد از 2 الی 3 دقیقه جوشیدن زیر آن را خاموش کید. هنگام دم‌کردن برنج لایه‌لایه اضافه کنید.

5. مرحله پنجم

بعد از دم‌کشیدن پلو آن را در ظرف موردنظر سرو کنید. مرغ که با پیاز، ادویه‌جات و زعفران دم‌کرده خوش‌رنگ، خوش‌طعم و پخته شده را بر روی رشته پلو بریزید و سرو کنید. طعم رشته پلو زعفرانی با مرغ بسیار عالی است.

25 - طرز تهیه رشته پلو با مرغ نگینی و ریش ریش

دستور پخت رشته پلو با مرغ ریش ریش و مجلسی

برای پخت رشته پلو با مرغ ریش ریش مراحل پخت پلو به همان شکل است و تنها تفاوتی که با رشته پلو با مرغ نگینی دارد، مرحله آماده‌سازی مرغ است. برای این دستور باید سینه مرغ موردنظر را به مخلوط پیاز سرخ شده با ادویه‌جات اضافه کنید و تفت دهید. زعفران دم‌کرده و چوب دارچین هم اضافه کنید و بعد از تفت‌دادن 2 لیوان آب بریزید و اجازه دهید تا سینه مرغ پخته شود. بعد از پخته‌شدن سینه مرغ، آن را ریش‌ریش کنید. در یک تابه جداگانه پیاز را با روغن تفت دهید، در صورت دلخواه هویج رنده شده را هم اضافه و در نهایت مرغ‌های ریش ریش را اضافه کنید. بعد از تفت‌دادن می‌توانید کمی زعفران به آن اضافه کنید. رشته پلو را در ظرف سرو و در نهایت مرغ ریش ریش شده را بر روی آن بریزید.

برای مطالعه مقاله «خرید برنج از کارخانه شالیکوبی+ نکات کلیدی» کلیک کنید.

برای طبخ رشته پلو با مرغ مجلسی باید مرغ را به‌صورت تکه‌ای مزه‌دار، سرخ و در نهایت به همراه ادویه‌جات بپزید. بعد از کشیدن رشته پلو به‌صورت تکه‌ای مرغ بر روی آن سرو شود. در طبخ رشته پلو با مرغ به‌صورت مجلسی می‌توانید زرشک استفاده کنید و همراه با مرغ بر روی برنج بریزید.

نکات مهم پخت رشته پلو

رعایت نکات مهم پخت رشته پلو با مرغ نگینی و ریش ریش کمک می‌کند تا درنهایت یک غذای خوش طعم داشته باشید. این نکات عبارت‌اند از:

  • برای عطر و طعم بهتر از برنج ایرانی به خصوص برنج مرغوب و باکیفیت شمال استفاده کنید.
  • میزان رشته پلو را می‌توانید بر اساس ذائقه خود کم و زیاد کنید.
  • برای سرو مرغ به‌صورت نگینی یا ریش‌ریش می‌توانید در زمان دم‌کردن رشته پلو، مواد را بین لایه‌های برنج بریزید.
  • استفاده از زعفران دم‌کرده و دارچین در خوشمزه شدن غذا تاثیر زیادی دارد.
  • می‌توانید هنگام سرو از زرشک و کشمش پلویی استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با دستور پخت رشته پلو با مرغ نگینی آشنا کردیم. به دلیل وجود زعفران دم‌کرده علاوه بر رنگ عالی، رشته پلو با مرغ طعم بسیار خوبی دارد. رشته پلو با مرغ ریش ریش را می‌توانید همراه با سالاد میل کنید. فراموش نکنید برای تهیه رشته پلو با مرغ مجلسی علاوه بر تکه‌ای‌بودن مرغ، از برنج‌های مرغوب شمال که کشیده و دانه بلند هستند، استفاده کنید تا ظاهر غذای شما شیک و مجلسی باشد.

 برای داشتن دسترسی به انواع برنج ایرانی پیشنهاد می‌کنیم خرید آنلاین داشته باشید. برای اطمینان می‌توانید برنج مورد نیاز خود را از مشهدبرنج به صورت آنلاین خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج ارائه دهنده انواع برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی با کیفیت و قیمت مناسب است. با مشهدبرنج طعم واقعی برنج ایرانی را بچشید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت