.jpg - برنج چقدر باید دم بکشد؟

برنج چقدر باید دم بکشد؟

مشهد برنجمشهد برنج
1,832 بازدید
دم کردن برنج

برنج، پایه‌ی همه‌ی غذاهای ایرانی است. بنابراین، داشتن مهارت در پخت و دم کردن برنج، از ضروریات خانه‌داری است. بنابراین، یکی از دغدغه‌های اصلی بانوان، مخصوصا تازه عروس‌ها، این است که چه نکاتی را برای دم کردن برنج باید رعایت کنند. در این مقاله از مشهد برنج به نکات لازم قبل و بعد از دم کردن برنج، اشاره می‌کنیم.

66 - برنج چقدر باید دم بکشد؟

نکات قبل از پخت برنج

برای این‌که برنجی بپزید که خوب دم بکشد، نیازمند این است که قبل از پخت، کارهایی را انجام دهید. از جمله این‌که

برنج‌ها را با آب ولرم به خوبی بشویید. برنج را در یک ظرف بریزید و به اندازه چهار انگشت بالاتر از سطح برنج، آب ولرم روی برنج بریزید به آب برنج، نمک اضافه کنید. نگران شوری برنج نباشید چرا که بعد از آب‌کشی، نمک برنج از بین می‌رود و در هنگام دم کردن برنج، شما شوری حس نمی‌کنید. اجازه بدهید برنج‌ به مدت دو الی سه ساعت قبل از پخت در آب، خیس بخورد.

آبکش کردن برنج

دو سوم قابلمه‌ی مورد نظر را آب بریزید و روی اجاق بگذارید. اجازه بدهید آب جوش بیاید. برنج‌ها را به آب در حال جوش اضافه کنید.

اجازه بدهید برنج ده دقیقه تا یک ربع در آب در حال جوش، قول بخورد. برای این‌که مطمئن بشوید زمان آب‌کش کردن برنج رسیده یا نه، یک دانه برنج بردارید و با دست و یا دندان له کنید. برنج نباید سفت، زبر و خشک باشد.

یکی دیگر از نشانه‌های موقع مناسب آب کش کردن برنج، این است که بعضی از دانه‌های برنج، روی آب قرار می‌گیرند.

بعد از این که از نرم شدن برنج مطمئن شدید، آن را آب‌ کش کرده و با آب ولرم بشویید. انتخاب زمان مناسب آب‌کشی کردن برنج، مهم‌ترین نکته در دم کردن برنج است.

برای مطالعه مقاله «مقایسه برنج هندی و پاکستانی» کلیک کنید.

دم کردن

بعد از این‌که برنج را آب کش کردید، قابلمه را روی گاز گذاشته و اجازه بدهید آب آن کاملا جمع بشود. بعد از آن روغن را اضافه کنید. روغن که به خوبی داغ شد، نان یا سیب زمینی را اضافه کنید. سپس برنج را با کفگیر به صورتی که به دیواره‌ی قابلمه نچسبد، به صورت کوهی به قابلمه بریزید.

بعد از این‌که همه‌ی برنج را اضافه کردین، برای بهتر دمکردن برنج، کمی آب برنج را  به همراه روغن و نمک، به برنج اضافه کنین.

شعله پخش کن را روی اجاق بگذارید و قابلمه را روی آن بگذارید.

با کفگیر روی برنج چند سوراخ ایجاد ‌کنید و در آخر در قابلمه را با دم کنی، روی برنج بگذارید و برای دم کردن برنج، نیم ساعت صبر کنید.

نکات مهم دم کردن برنج

برای بهتر دم کردن برنج، یک سری نکات می‌تواند به شما کمک کند. به عنوان مثال اگر می‌خواهید برنج خوب قد بکشد، وقتی در اوج جوشیدن است، یک کاسه آب سرد به آن اضافه کنید. قابلمه را با توجه به میزان برنج انتخاب کنید تا فضای لازم جهت دم کشیدن را داشته باشد.

وقتی برنج در حال جوشیدن است، یک قاشق روغن به آن اضافه کنید. این کار به خوش‌پخت شدن برنج کمک می‌کند.

موقع آب‌ کش کردن برنج، روی برنج آب سرد نریزید چرا که به برنج شوک وارد می‌شود و جلوی قد کشیدن برنج را می‌گیرد.

میزان آب و روغنی که به برنج اضافه می‌کنید، نباید از یک حدی بیشتر باشد. چرا که در این صورت آب، به علت عدم خروج آب اضافی، جذب برنج می‌شود. در این صورت بعد از دم کردن برنج، شاهد برنج له و یا شفته خواهید بود.

17 - برنج چقدر باید دم بکشد؟

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش شد به راهکارهایی که به دم کردن برنج و خوش پخت شدن آن، بپردازیم. بعضی از این راهکارها و مراحل، مربوط به قبل از زمان پخت برنج، و بعضی از آن‌ها مربوط به هنگام پخت برنج و آب‌کشی و بعد از آن است. قبل از پخت برنج، چند ساعت آن‌ها را در آب خیس کنید. هنگامی که برنج در حال جوش است به آن روغن اضافه کنید و تا زمانی که زبری برنج از بین نرفته آن را آب کشی نکنید.

در نهایت استفاده از شعله‌پخش کن و دم‌کنی، به بهتر دم کردن برنج کمک می‌کند. اما با این وجود، کیفیت برنج، در به خوبی دم کردن آن، تاثیر گذار است. بنابراین انتخاب و خرید یک برنج با کیفیت، به شما در داشتن یک برنج خوش‌بافت کمک می‌کند. برای خرید بهترین و با کیفیت‌ترین برنج‌ها به سایت مشهد برنج، مراجعه کنبد.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت