.jpg - برنج قهوه‌ای چیست؟

برنج قهوه‌ای چیست؟

مشهد برنجمشهد برنج
1,138 بازدید
برنج قهوه ‌ای

برنج یکی از غلات پرمصرف در میان مردم کشورمان است که انواع گوناگونی دارد. یکی از انواع متنوع برنج‌ها، برنج قهوه‌ای است. برنج قهوه‌ ای سرشار از منگنز است که این ماده معدنی برای بسیاری از فرایندهای مهم بدن مانند رشد استخوان، ​​تنظیم قند خون، ترمیم زخم و متابولیسم حیاتی است. کمبود منگنز همچنین با افزایش خطر ازبین‌رفتن مواد معدنی لازم برای استخوان، ضعف در مراحل رشد و کاهش باروری همراه است. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برنج قهوه‌ای به جلوگیری از عفونت سلولی ناشی از مولکول‌های ناپایدار معروف کمک می‌کند. در ادامه مقاله بیشتر راجع به برنج قهوه‌ ای توضیح می‌دهیم.

معرفی برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای چیز جداگانه‌ای از برنج سفید نیست. تفاوت برنج قهوه‌ ای با برنج سفید در نحوه جداسازی پوسته رویی دانه‌های برنج است که به آن شلتوک گفته می‌شود. برنج سفید را به کارگاه‌های شالی‌کوبی می‌برند تا پوست روی آن جدا شوند؛ ولی قبل از گرفتن پوست برنج قهوه‌ای، آن را حرارت می‌دهند تا ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در پوسته به مغز دانه نفوذ کند. نفوذ این مواد به دانه‌های برنج، باعث قهوه‌ای شدن رنگ آن می‌شود که به همین خاطر به آن برنج قهوه‌ ای می‌گویند.

برای مطالعه مقاله «کدام برنج ایرانی قد می‌کشد» کلیک کنید.

بنابراین، برنج قهوه‌ای چیزی جدا از نوع سفید آن نیست و تفاوت آن در طرز تهیه اولیه است. برنج قهوه‌ای به دلیل سبوسی که دارد جزء غلات به‌حساب می‌آید و کربوهیدرات‌های آن نسبت به بقیه انواع، بیشتر است؛ برای همین امروزه در جهان بیشتر از همه، موردتوجه قرار گرفته است، به‌خصوص برای افرادی که برای سلامتی خود اهمیت زیادی قائل هستند.

4 1 - برنج قهوه‌ای چیست؟

طرز پخت برنج قهوه‌ای

در حال حاضر انواع مختلفی از برنج قهوه‌ ای در بازار موجود است. روش پخت برنج قهوه ‌ای بسیار شبیه به پخت برنج سفید است. با این تفاوت که زمان آن کمی بیشتر طول می‌کشد. به این خاطر که پوسته خارجی آن که منبعی غنی از سبوس برنج است، یک نوع لایه محافظ برای دانه برنج ایجاد می‌کند. در نتیجه این پوسته آب گرم را با سرعت کمتری جذب می‌کند، به همین علت در مقایسه با برنج سفید آسیاب شده برای پخت، به مدت‌زمان بیشتری احتیاج دارد. دو نوع روش پخت برای برنج قهوه‌ای وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1- نحوه پخت برنج قهوه‌ای به‌صورت کته

  • در مرحله اول پخت برنج قهوه ‌ای به ‌صورت کته، ابتدا باید برنج قهوه‌ای را با آب سرد خوب بشویید تا زمانی که آب داخل آن کاملاً تمیز و شفاف شود. بعد از آن، به‌آرامی برنج داخل صافی را فشار دهید تا آب داخل آن را به طور کامل تخلیه شود.
  • در مرحله بعد باید مقدار متناسبی از آب و نمک را داخل یک قابلمه متوسط بریزید. سپس گاز را روشن کنید و درجه حرارت آن را روی متوسط رو به زیاد تنظیم کنید تا آب برنج جوش بیاید. توجه داشته باشید که آب را به‌اندازه میزان برنج بریزید و زیاد نباشد، به این خاطر که قرار است برنج همراه با آب پخته شود و اگر آب درون قابلمه زیاد باشد، برنج شفته می‌شود.
  • سپس برنج را داخل قابلمه بریزید و هنگامی که آب برنج شروع کرد به قل‌قل‌کردن، چند بار آن را هم بزنید.
  • در این مرحله درب قابلمه را بگذارید و درجه حرارت گاز را کم کنید و اجازه دهید که برنج به مدت 35 تا 45 دقیقه خوب بپزد و آب داخل قابلمه را به خود جذب کند.
  • در مرحله آخر، هنگامی که برنج قهوه‌ ای کاملاً پخته شد، زیر گاز را خاموش کنید و اجازه بدهید که درب قابلمه برای مدت 10 دقیقه دیگر بسته باقی بماند. پس از طی شدن این مدت‌زمان با یک چنگال کمی برنج را هم بزنید و نوش جان کنید.

2- نحوه پخت برنج قهوه‌ای به‌صورت آبکش

  • در مرحله اول پخت برنج قهوه ‌ای به‌ صورت آبکش مانند روش قبلی، در ابتدا باید برنج قهوه‌ای را با آب سرد خوب بشویید تا زمانی که آب داخل آن کاملاً تمیز و شفاف شود. بعد از آن، برنج داخل صافی را تکان دهید تا آب داخل آن را به طور کامل تخلیه کنید.
  • در این مرحله از پخت، یک قابلمه را انتخاب کنید و در آن چند پیمانه آب و مقداری نمک بریزید و سپس قابلمه را بر روی اجاق‌گاز بگذارید تا به نقطه‌جوش برسد. بعد از اینکه آب به جوش آمد، به آن برنج قهوه‌ای را اضافه کنید.
  • باید بگذارید تا به مدت 30 دقیقه برنج داخل قابلمه بماند و گاهی برنج را هم بزنید. توجه داشته باشید که در این مرحله آب برنج باید داغ باشد، اما نه آن‌قدر که سر برود و گاز را کثیف کند؛ بنابراین بهتر است که دائماً درجه حرارت گاز را چک کنید.
  • زمانی که برنج قهوه‌ ای پخت، آن را داخل یک صافی آبکش کنید.
  • سپس دوباره برنج قهوه‌ای را داخل قابلمه بریزید و درب قابلمه را نیز بگذارید و اجازه بدهید که برای مدت 5 الی 10 دقیقه در همان حالت باقی بماند. پس از طی شدن این مراحل، می‌توانید برنج را سرو کنید.

خرید برنج قهوه‌ای

اگر می‌خواهید برای خرید برنج قهوه ای به‌صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه باکیفیت‌ترین انواع برنج‌ها، بدون واسطه و مستقیم محصولات مرغوب و مقرون‌به‌صرفه را به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید و خرید بسیار خوبی را تجربه کنید.

4 - برنج قهوه‌ای چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی برنج قهوه‌ای پرداختیم و گفتیم که این نوع از گونه‌های مختلف برنج، خواص مختلفی را دارا است و استفاده از این نوع برنج، همانند یک داروی مؤثر برای بدن عمل می‌کند. علاوه بر این، دو روش پخت برای برنج قهوه ‌ای عنوان و بررسی نمودیم. باتوجه‌به خواص فراوان برنج قهوه‌ای، پیشنهاد می‌کنیم که این نوع برنج را تهیه کنید و از خواص بی‌نظیر آن بی‌بهره نمانید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت