برنج سرگل چیست؟

مشهد برنجمشهد برنج
1,521 بازدید
برنج

یکی از مواد غذایی پرمصرف در سفره ایرانی‌ها برنج است. شمال ایران قطب اصلی کاشت انواع برنج است. برنج شمال ایرانی از کیفیت، طعم و عطر خوبی برخوردار است. یکی از انواع برنج که در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان کشت می‌شود و در طعم، عطر و کیفیت فوق‌العاده است؛ برنج سر گل است. بذر برنج سر گل با دیگر برنج‌های معمولی متفاوت است. استان گلستان بیشترین سهم را در کاشت این نوع از برنج دارد. قیمت برنج سر گل باتوجه‌به کیفیت و خوش‌عطر بودن از دیگر برنج‌ها بالاتر است. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهد برنج شما را با ویژگی‌های برنج باکیفیت سرگل آشنا می‌کنیم.

برنج سرگل

ویژگی‌های برنج سر گل

برنج خوش‌عطر سرگل باتوجه‌به محبوبیت بین مردم و تقاضای بالا، برای کشاورزان صرفه اقتصادی بالایی دارد و از لحاظ مالی سود زیادی می‌کنند. برنج پخت خوبی دارد و بعد از پخت قد می‌کشد و برای استفاده در مراسمات و مهمانی‌ها مناسب است. با قراردادن برنج ناب سرگل بین دو دست و فشاردادن آن، از دانه‌های برنج چربی خارج می‌شود. این چربی علاوه بر اصل بودن برنج و کیفیت، سرشار از پروتئین است. ویژگی‌های خاص برنج بینظیر سرگل ناب باعث شده است که در کیسه و بسته‌بندی‌های شیک و باکیفیت جهت صادرات به کشورهای خارجی عرضه شود. ارزش غذایی برنج سر گل به دلیل کشت در منطقه آب‌وهوایی باکیفیت و عدم استفاده از سموم و کودهای شیمایی، بالا است. برای تمامی افراد در هر سن مصرف آن مزایای خوبی دارد. برنج باکیفیت سرگلی که نشاسته کمتری داشته باشد؛ به آن سرگل استخوانی می‌گویند. دیگر ویژگی‌های بهترین برنج سر گل شامل موارد زیر است:

  • برنج خوش‌عطر سرگل طعم بسیار دلپذیری دارد.
  • دانه‌های برنج ناب سرگل به رنگ سفید کدر و به‌صورت قلمی است.
  • پخت خوبی دارد و می‌توان از روش آبکش یا کته برای پخت آن استفاده کرد.
  • به‌صورت دانه بلند است و بعد از پخت قد دانه برنج با کیفیت سرگل بیشتر می‌شود.
  • در کنار کیفیت عالی، دانه‌های برنج خالص و یکدست هستند.

ارزش غذایی برنج سر گل

برنج باکیفیت سرگل دارای کربوهیدرات، آهن، کلسیم، پروتئین، روی، فسفر، پتاسیم، منگنز و ویتامین‌های گروه B است.

برای مطالعه مقاله «برنج طارم استخوانی» کلیک کنید

روش کاشت بهترین برنج سر گل

برای کاشت بهترین برنج سر گل از دو روش کاشت مستقیم و نشایی استفاده می‌شود. در روش کاشت مستقیم، بذرهای دانه برنج در شالیزار بدون هیچ واسطه‌ای کاشته می‌شوند. شالیزارهایی که خاک حاصلخیز ندارند یا زمین‌هایی که خشکی زیاد دارند؛ از این روش استفاده می‌کنند. از روش کاشت مستقیم در کاشت بهترین برنج سر گل کم استفاده می‌شود. روش نشایی برنج ناب سرگل به این صورت است که کشاورز نشا موجود در بانک نشا را خریداری می‌کند. سپس به‌صورت دسته‌های 3 تا 5 عددی به فاصله 20 سانتی‌متر در زمین و به‌صورت مدرن و یا دستی می‌کارد. نشاهایی که جهت کشت بهترین برنج سر گل استفاده می‌شوند؛ از بذر باکیفیت و سالم تهیه شدند و هنگام کاشت باید ارتفاع آنها 10 تا 15 سانتی‌متر رشد کرده باشد.

نحوه پخت برنج سر گل

برای پخت برنج سر گل مانند بقیه برنج‌ها می‌توانید به‌صورت کته یا آبکش آن را تهیه کنید. به شما توصیه می‌کنیم برنج خوش‌عطر سرگل را به‌صورت آبکش طبخ کنید. رعایت نکات زیر در پخت این نوع برنج کمک می‌کند تا در نهایت پلوی خوش‌عطر و خوش طعم داشته باشید. این نکات عبارت‌اند از:

  • به مدت نیم ساعت قبل از پخت برنج را در آب خیس کنید.
  • برای اینکه رنگ برنج سر گل شفاف و سفید باشد؛ به آب در حال جوش این برنج می‌توانید آب نارنج یا آب لیمو به مقدار کم استفاده کنید.
  • برنج خوش‌عطر سرگل نسبت به بقیه برنج‌ها آب بیشتری نیاز دارد.
  • در حین جوشیدن برنج در آب می‌توانید برای بهتر قدکشیدن دانه‌های برنج به آن یک لیوان آب سرد اضافه کنید و شوک دهید.
  • هنگام دم‌کردن برنج ناب سرگل در قابلمه‌ای آن را دم کنید که فضای کافی برای دم برنج داشته باشد.
  • هنگام استفاده از برنج باکیفیت سرگل اگر برنج خیلی تازه نیست؛ به دلیل بافت خشک‌تر می‌توانید بیشتر از نیم ساعت آن در آب خیس کنید.

قیمت برنج سرگل

میزان عرضه و تقاضا یکی از عوامل مهم در قیمت برنج سر گل است. اگر نسبت عرضه به تقاضا کم باشد قیمت این برنج افزایش پیدا می‌کند. همچنین صادرات این برنج باکیفیت بر روی قیمت آن تأثیر دارد. عواملی مانند دستمزد کارگر، هزینه انبار و نگهداری و هزینه‌های تولید بر روی قیمت برنج باکیفیت سرگل تأثیرگذار هستند. باتوجه‌به نوسانات قیمت برنج در بازار به شما پیشنهاد می‌کنیم از طریق فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین معتبر فروش برنج، قیمت بگیرید تا در نهایت بتوانید برنج ناب سرگل را با بهترین قیمت و کیفیت خریداری کنید.

قیمت برنج

جمع‌بندی

برنج سر گل یکی از انواع برنج‌های ایرانی باکیفیت است که در خطه شمال کشور کشت می‌شود. به دلیل شرایط آب‌وهوایی مناسب برنج خوش‌عطر سرگل کیفیت عالی، طعم بی‌نظیر و عطر فوق‌العاده‌ای دارد. دلیل تفاوت این برنج با دیگر انواع برنج شمال به دیل تفاوت در بذر دانه برنج است. به دلیل خواص مفید، خوش‌پخت و خوش‌عطر بودن و کیفیت عالی در پخت، در بسته‌بندی‌های مخصوص به خارج از کشور صادر می‌شود. در این مقاله سعی کردیم شما را با ویژگی‌های برنج ناب سرگل آشنا کنیم. برای دسترسی داشتن به برنج باکیفیت سرگل به شما پیشنهاد می‌کنیم به‌صورت آنلاین از وب‌سایت‌های معتبر خریداری کنید. وب‌سایت مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج‌ ایرانی، برنج تایلندی، برنج پاکستانی و برنج هندی است. برای خرید انواع برنج باکیفیت و قیمت مناسب می‌توانید به وب‌سایت مشهد برنج مراجعه کنید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

3 پاسخ به “برنج سرگل چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت