.jpg - برنج دمسیاه استخوانی

برنج دمسیاه استخوانی

مشهد برنجمشهد برنج
1,622 بازدید
برنج دمسیاه استخوانی

با اختلاف زیاد می‌توانیم بگوییم برنج دمسیاه بهترین برنج ایرانی است. برنج دمسیاه استخوانی که رنگ سفید مایل به کرمی دارد؛ به دلیل افزایش قد زیاد بعد از پخته‌شدن و عطر بسیار عالی، به کشورهای خارجی صادر می‌شود. دم شلتوک یا ریشک برنج استخوانی سیاه‌رنگ است به همین دلیل به آن برنج دم سیاه گفته می‌شود. دانه برنج دمسیاه استخوانی بسیار محکم است و به‌راحتی نمی‌شکند. انواع برنج دمسیاه جزء خانواده برنج صدری هستند که علاوه بر خوش پخت بودن، عطر و مزه عالی دارند. به‌راحتی می‌توانید از برنج دم سیاه استخوانی در مهمانی‌های رسمی استفاده کنید. در ادامه مطلب از مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج‌های ایرانی و خارجی، به بررسی قیمت و نحوه پخت برنج دم سیاه استخوانی می‌پردازیم.

31 - برنج دمسیاه استخوانی

ویژگی‌های برنج دمسیاه استخوانی

از ویژگی‌های برنج دمسیاه استخوانی می‌توانیم به عطر بسیار عالی، بلند دانه بودن و رنگ سفید مایل به کرم و استخوانی آن اشاره کنیم. برنج استخوانی کشت سخت و متفاوتی دارد و به دلیل فاصله زیاد بین دو نشای، برنج زمان لازم برای تغذیه بیشتر و رشد را دارد. به همین دلیل دانه‌های انواع برنج دمسیاه مانند برنج استخوانی، دانه بلند و محکم هستند. طول دانه برنج خام استخوانی 5 تا 7 میلی‌متر و بعد از پخت به 12 تا 15 میلی‌متر می‌رسد. از دیگر ویژگی‌های مهم برنج دمسیاه استخوانی می‌توانیم به‌ظاهر و شکل عالی آن بعد از پخت و نرمی زیاد آن اشاره کنیم. اگر برنج استخوانی را بعد از پخت چندین بار گرم کنید؛ برنج اصلاً سفت نمی‌شود و همچنان طعم و عطر خود را دارد.

خواص برنج دم سیاه استخوانی

برنج دم سیاه استخوانی علاوه بر عطروطعم خواص مفیدی دارید. این برنج دارای کربوهیدرات و مواد معدنی است. انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین B، ویتامین C، ویتامین D و آهن و کلسیم دارد. خاصیت مهم برنج دمسیاه استخوانی نداشتن کلسترول است.

عوامل موثر بر روی ری برنج دمسیاه استخوانی

اکثر برنج‌های شمالی علاوه بر کیفیت و خوش‌عطر بودن، بعد از پخت ری خوبی دارند. در ادامه شما را با عوامل مؤثر بر روی ری برنج دمسیاه استخوانی آشنا می‌کنیم. این عوامل عبارت‌اند از:

  • نوع زاویه تابش خورشید
  • مهارت و تجربه کشاورز
  • چندساله بودن بذر برنج هنگام کاشت
  • کیفیت شرایط آب‌وهوایی
  • نوع آب استفاده شده برای آبیاری شالیزار
  • نوع خاک و حاصلخیزی آن
  • کود استفاده شده
  • موقعیت جغرافیایی مکان

کیفیت برنج دمسیاه به دلیل ارگانیک بودن و شرایط کشت، بسیار بالا است و جزء سالم‌ترین برنج ایرانی است.

آیا برنج دم سیاه استخوانی با برنج هاشمی تفاوتی دارد؟

هر دو برنج دمسیاه استخوانی و برنج هاشمی جزء خوش عطرترین برنج‌های شمال هستند. در بسیاری از ویژگی‌ها مانند خوش عطر بودن، خوش پخت بودن و کیفیت عالی مشابه یکدیگر هستند. تفاوت‌های بین برنج دم سیاه استخوانی و هاشمی شامل موارد زیر است:

  • میزان کلسترول و چربی در برنج استخوانی نسبت به برنج هاشمی بیشتر است و به همین خاطر بعد از پخت بافت نرمی دارد.
  • در هر هکتار زمین میزان محصول دهی برنج دمسیاه استخوانی نسبت به برنج هاشمی کمتر است.
  • به دلیل بهره‌وری کمتر شالیزارهای برنج دم سیاه نسب به برنج هاشمی گران‌تر است.
  • نحوه کاشت و برداشت برنج استخوانی به‌صورت سنتی انجام می‌شود؛ اما برنج هاشمی به‌صورت سنتی و صنعتی کشت می‌شود.

برای مطالعه مقاله «برنج سرگل چیست؟» کلیک کنید.

روش نگهداری برنج دمسیاه استخوانی

برنج دم سیاه استخوانی باقدرت، خوش عطرترین برنج ایرانی است. باتوجه‌به نوع کشت و شرایط خاص کشت، نسبت به دیگر انواع برنج شمالی علاوه بازدهی کمتری دارد و دسترسی مردم به آن کمتر است. در ادامه شما را با روش‌های نگهداری برنج دمسیاه استخوانی آشنا می‌کنیم. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • مکانی را برای نگهداری برنج انتخاب کنید که تهویه مناسب داشته باشد.
  • به دلیل اینکه رطوبت و گرما برنج را خراب می‌کند؛ باید برنج دم سیاه را در مکان خنک و خشک نگهداری کنید.
  • برای ماندگاری بیشتر در ظرف مناسب نگهداری شود که گونی‌های نخی برای نگهداری برنج دم سیاه مناسب‌تر هستند.
  • به دلیل خردشدن، برنج را در معرض آفتاب قرار ندهید.
  • داخل کیسه‌های برنج استخوانی می‌توانید از برگ‌بو، نمک حبه سیر، پوست گردو، زنجبیل، میخک و میخ جهت جلوگیری از کرم زدگی، شپشک و آفت استفاده کنید.
  • برای در امان بودن کیسه‌های برنج از دست موش‌ها، آن‌ها را در داخل قفسه و بالاتر از سطح زمین قرار دهید.
  • برای جلوگیری از رسیدن رطوبت به کیسه‌های برنج بین آن‌ها با زمین و دیوار، فاصله ایجاد کنید.
  • برای سالم ماندن برنج دمسیاه از جاذب اکسیژن استفاده کنید و هنگام خرید دقت کنید برنج کامل خشک شده باشد.

قیمت برنج دمسیاه استخوانی

قیمت برنج دمسیاه استخوانی نسبت به انواع دیگر برنج بالاتر و گران‌تر است. دلیل بالابودن قیمت برنج دم سیاه سخت بودن شرایط کشت، روش برداشت برنج به‌صورت درو با دست و دستمزد بالای کارگران است. همچنین نسبت به دیگر برنج‌های شمالی، برنج استخوانی از کیفیت و عطر زیادی برخوردار است و بعد از پخت ری بسیار عالی دارد.

64 - برنج دمسیاه استخوانی

روش پخت برنج دمسیاه استخوانی

با توجه کیفیت خوب برنج دم سیاه استخوانی و خوش پخت بودن، آن را می‌توان به دو صورت کته و آبکش طبخ کرد.

روش پخت به صورت کته:

برنج استخوانی را به مدت دو ساعت در آب ولرم و نمک قرار می‌دهید. اگر برنج دم سیاه تازه باشد؛ به‌ازای هر یک پیمانه، یک پیمانه آب و اگر برنج کهنه باشد؛ یک و نیم لیوان آب درون قابلمه می‌ریزید. حرارت را زیاد کرده و کمی نمک و روغن اضافه می‌کنید. بعد از گذشت 15 دقیقه آب برنج تبخیر می‌شود و آن را دم می‌کنید. بعد 30 تا 40 برنج دم سیاه خوش عطر آماده ست.

روش پخت به صورت آبکش:

بسته به تازه و کهنه بودن برنج آن را کمتر از یک ساعت یا از شب قبل با کمی نمک خیس می‌کنید. نکته مهم در پخت برنج دمسیاه استخوانی این است که برای ری بیشتر از آب بیشتر استفاده کنید. بعد از جوش‌آمدن آب، برنج استخوانی را اضافه کرده و بعد از باز شدن، آن را آبکش و در نهایت دم می‌کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله شما را خواص و ویژگی‌های برنج دم سیاه استخوانی آشنا کردیم. برنج دم سیاه به دلیل عطر عالی، خوش پخت بودن و احساس سبکی در معده بعد از خوردن بین مردم محبوبیت زیادی دارد. هنگام خرید می‌توانید از ویژگی برنج دمسیاه استخوانی جهت اصل بودن آن کمک بگیرید. برای تشخیص اصل بودن مقداری از آن را در دست بگیرید و به کف دست بمالید. اگر مقداری چربی به پوست دست شما رسید؛ برنج دم سیاه اصل است. برای خرید انواع برنج ایرانی، برنج هندی، برنج پاکستانی و تایلندی می‌توانید به وب‌سایت مشهد برنج مراجعه کنید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

3 پاسخ به “برنج دمسیاه استخوانی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت