.jpg - برنج ایرانی بخریم یا خارجی

برنج ایرانی بخریم یا خارجی

مشهد برنجمشهد برنج
1,376 بازدید
برنج ایرانی و خارجی

اکثر مردم کشورمان، برنج جزء وعده‌های اصلی غذایی‌شان است و سرانه مصرف برنج در کشور بالا است؛ بنابراین برای برخی از افراد مهم است که برنجی که مصرف می‌کنند، تولید داخل باشد یا خارج. برای این موضوع باید تفاوت‌های موجود را بررسی کنیم تا بفهمیم کدام یک بهتر است. در ادامه مقاله به بررسی انواع برنج ایرانی و خارجی و تفاوت‌های برنج خارجی و برنج ایرانی می‌پردازیم.

انواع برنج ایرانی

شاید فقط درباره برنج‌هایی که در شمال کشور کشت می‌شوند، شنیده باشید اما باید بگوییم که در بعضی از شهرهای مرکزی و جنوبی هم برنج کاشت می‌شود. ‌البته، این نوع برنج‌‌ها به‌ندرت به شهرهای دورتر صادر می‌شوند و مصرف‌کنندگان اصلی این نوع برنج‌ها بیشتر اهالی همان منطقه هستند. به‌ عنوان‌ مثال برنج «لِنجان» اصفهان و یا برنج «کامفیروز» از برنج‌های محلی شناخته شده است.

برای خوزستانی‌ها نیز «برنج چمپا» و «برنج عنبربو»  از برنج‌های محلی این استان به‌حساب می‌آید. این برنج‌ها را به‌ندرت در شهرهای شمالی کشور می‌توانید پیدا کنید ولی جزء برنج‌های محبوب مناطقی از ایران هستند.

از جمله برنج‌های شمالی مرغوب که طرف‌داران بسیاری دارد و از محبوبیت بسیاری نیز برخوردار هستند شامل برنج ایرانی طارم، برنج شیرودی شمال، برنج صدری، برنج دم سیاه، برنج علی کاظمی و… است که علاوه بر عطر و طعم فوق‌العاده‌ای که دارند، ظاهر بسیار خوبی نیز دارند و به‌خوبی قد می‌کشند که انتخاب مناسبی برای انواع مهمانی‌ها و مجالس هستند.

31 1 - برنج ایرانی بخریم یا خارجی

انواع برنج خارجی

از میان برنج‌های خارجی که به ایران صادر می‌شوند، برنج هندی سهم زیادی از صادرات برنج به کشورمان را به خود اختصاص داده است و مشتریان خاص خودش را نیز دارد. بعد از برنج‌های هندی، برنج پاکستانی که با عنوان «باسماتی» هم شناخته می‌شود، از برنج‌های پرکاربرد در سبد غذایی خانوار ایرانی است.

در جایگاه‌های بعدی، برنج آرژانتینی، برنج تایلندی، برنج ژاپنی، برنج اروگوئه و برنج آمریکایی قرار دارند که برای شناخت بیشتر هرکدام از این نوع برنج‌های خارجی، باید خصوصیات و ویژگی‌های آن‌ها را بشناسید. اما به‌طورکلی، برنج‌های خارجی تفاوت‌های بسیاری با برنج‌های ایرانی دارند.

تفاوت‌های برنج ایرانی و برنج خارجی

برای اینکه با خصوصیات برنج‌های ایرانی و خارجی به طور کامل آشنا شوید، در ادامه مقاله به بررسی تفاوت‌های برنج‌های ایرانی و خارجی می‌پردازیم.

1- نحوه کشت برنج

یکی از تفاوت‌های برنج ایرانی و خارجی تفاوت در نحوه کشت برنج است. برخی از برنج‌های بومی در کشورمان به روش آبیاری بارانی و یا دیم کشت می‌شوند اما به‌طورکلی، مشخصه اصلی برنج‌های ایرانی، کشت با آب سالم است. اما آبیاری برنج‌های خارجی، مخصوصاً برنج‌های هندی با آب ناسالم صورت می‌گیرد که این موضوع هم بر سالم و بدون ضرر بودن و هم بر طعم نهایی برنج تأثیرگذار است. به همین علت توصیه می‌شود که بین برنج ایرانی و خارجی برنج‌های ایرانی را انتخاب کنید چون برای آبیاری برنج‌های ایرانی از آب سالم استفاده شده است.

برای مطالعه مقاله «گران‌ترین برنج ایرانی» کلیک کنید.

2- شیوه نگهداری

یکی دیگر از تفاوت‌های برنج ایرانی و خارجی در شیوه نگهداری برنج است. برنج‌های خارجی دارای مواد نگهدارنده هستند و به همین خاطر می‌توان آن‌ها را در مدتی طولانی‌تر نگه‌ داشت. در واقع مواد نگهدارنده‌ای که به برنج‌های خارجی می‌زنند، در برابر شپش زدن محافظت می‌کند. اما در برنج‌های ایرانی از هیچ‌ گونه مواد نگهدارنده‌ای استفاده نمی‌شود و ممکن است زودتر خراب شوند اما سالم‌تر هستند.

3- ظاهر برنج

یکی دیگر از تفاوت‌های برنج ایرانی و خارجی در ظاهر برنج است. به طور معمول برنج‌های ایرانی نسبت به برنج‌های خارجی دانه‌های کوتاه‌تری دارند. علاوه بر این، در زمان پخت آن‌ها نیز در اندازه دانه‌های برنج این تفاوت وجود دارد. از طرف دیگر از نظر ظاهری برنج‌های ایرانی به‌سختی خرد می‌شوند و رنگ سفید و متمایل به شیری دارند. از دیگر خصوصیات ممتاز برنج‌های ایرانی، هم اندازه و هم شکل بودن دانه‌های برنج است. از لحاظ قد کشیدن برنج‌های خارجی بهترهستند.

4- از لحاظ کیفیت

از دیگر تفاوت‌های برنج ایرانی و خارجی از لحاظ کیفیت برنج است. عوامل مختلفی بر کیفیت برنج تأثیر می‌گذارند. برداشت و بسته‌بندی برنج، شیوه کشت برنج، آبیاری با آب سالم یا آلوده، استفاده از انواع مواد نگهدارنده و… تأثیر مستقیمی را بر کیفیت و مرغوبیت برنج می‌گذارد. برنج‌های ایرانی به‌عنوان باکیفیت‌ترین برنج‌ها با استفاده از نشانه باکیفیت‌تر و رعایت اصول بهداشتی شناخته می‌شوند و ارزش غذایی بیشتری را نیز دارند.

در بین برنج‌های خارجی کارشناسان، برنج پاکستانی یا باسماتی را از لحاظ سلامت به برنج ایرانی نزدیک‌تر می‌دانند. برنج‌های هندی هم در رتبه سوم قرار دارند. اگر بخواهیم بین برنج‌های خارجی در اولویت اول برنج باکیفیت‌تری را انتخاب کنیم، پیشنهاد می‌کنیم برنج پاکستانی باسماتی را در اولویت قرار دهید.

5- عطروطعم برنج

یکی دیگر از تفاوت‌های برنج ایرانی و خارجی از لحاظ عطر و طعم برنج است. برنج ایرانی از عطر و طعم بی‌نظیری برخوردار است و اگر چه کمی پخت آن با برنج‌های خارجی متفاوت است، اما وقتی چند بار آن را طبخ کنید، دستور پخت آن را یاد می‌گیرید. به این خاطر که به‌ هیچ‌ وجه عطر و طعم بی‌نظیر آن با برنج‌های خارجی قابل‌ مقایسه نیست و از این لحاظ برنج‌های ایرانی برتر هستند.

6- نحوه پخت برنج

یکی دیگر از تفاوت‌های برنج ایرانی و خارجی تفاوت در نحوه پخت برنج است. برنج‌های ایرانی را برای پخت باکیفیت‌تر و قد کشیدن بهتر، توصیه می‌کنند حداقل به مدت یک ساعت در مقداری آب ولرم و نمک بخیسانید. اما لازم نیست حتماً برنج خارجی را از قبل بخیسانید.

علاوه بر این، پیشنهاد پخت برای برنج ایرانی این است که آن را به‌صورت برنج کته‌ای درست کنید و برنج‌های خارجی را به‌صورت آبکش طبخ کنید. از طرفی دیگر تهیه برنج به روش کته‌ای، خواص بیشتری دارد و طعم و عطر آن را تا حد زیادی نگه می‌دارد.

از سوی دیگر روش پخت برنج خارجی آسان‌تر است و شفته نمی‌شود. این موضوع یکی از دلایلی است که بعضی از رستوران‌ها یا در مجالس و مهمانی‌های مختلف برای اینکه برنجی که پخت می‌کنند، شفته نشود از برنج خارجی استفاده می‌کنند.

32 1 - برنج ایرانی بخریم یا خارجی

خرید برنج

اگر قصد دارید که به‌صورت اینترنتی برنج خرید کنید، توجه داشته باشید که سایت موردنظر دارای نماد اعتماد الکترونیک باشد. برای خرید انواع برنج ایرانی و خارجی می‌توانید فروشگاه اینترنتی مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب نمایید. این فروشگاه باکیفیت‌ترین برنج‌ها و محصولات را با قیمتی مناسب به مشتریان خود عرضه می‌کند تا خرید خوب و رضایتمندانه‌ای را داشته باشند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های برنج ایرانی و خارجی پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، برنج خارجی از این لحاظ که هنگام پخت شفته نمی‌شود و قدرت قد کشیدن بسیار خوبی نیز دارد، نسبت به برنج‌های ایرانی برتر است، اما برنج‌های ایرانی از لحاظ کیفیت، عطر و طعم و شیوه نگهداری بهتر و سالم‌تر هستند و از لحاظ کیفیت و مرغوبیت نیز، برتر هستند؛ بنابراین اگر قصد دارید که برنجی که تهیه می‌کند از کیفیت بسیار خوبی برخوردار باشد، پیشنهاد می‌کنیم که برنج ایرانی خریداری کنید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت