.jpg - بزرگ ترین تولید‌کننده برنج دنیا را بشناسید

بزرگ ترین تولید‌کننده برنج دنیا را بشناسید

مشهد برنجمشهد برنج
1,316 بازدید
بزرگ ترین تولیدکننده برنج دنیا

پس از نیشکر و ذرت، برنج سومین محصول کشاورزی تولید شده در جهان است. برای بیش از نیمی از جمعیت جهان، برنج غذای اصلی است و آسیا، جنوب صحرای آفریقا و آمریکای جنوبی بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان آن هستند. بخش عمده‌ای از برنج جهانی به‌عنوان Oryza Sativa طبقه‌بندی می‌شود، گونه‌ای گیاهی که اعتقاد بر این است که در آسیا از خانواده Graminaceae منشأ گرفته است و به‌عنوان نوعی برنج باکیفیت شناخته می‌شود. اگرچه برنج در مناطق وسیعی از جهان تولید می‌شود، اما نیازهای فیزیکی برای کشت آن محدود به مناطق خاصی است. باتوجه‌به این نکته می‌توان گفت چین بزرگ ترین تولیدکننده برنج دنیا است.

3 - بزرگ ترین تولید‌کننده برنج دنیا را بشناسید

تولید برنج در سراسر جهان

از سال 2022، 10 تولیدکننده برتر برنج در آسیا قرار دارند. بیش از 80 درصد برنج جهانی در 10 کشور برداشت می‌شود. همان‌طور که جمعیت جهان همچنان در حال افزایش است، برنج همچنان منبع اصلی کالری و تغذیه خواهد بود. چین و هند با هم بیش از نیمی از برنج تولید شده در سطح جهان را تشکیل می‌دهند و در دسته بزرگ ترین تولیدکننده برنج دنیا قرار می‌گیرند. برنج همچنین محصول اولیه‌ای است که در تایلند و اندونزی و همچنین سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی کشت می‌شود. آب‌وهوای استوایی در تایلند، جزیره ماداگاسکار و اندونزی باران فراوانی را فراهم می‌کند تا محصول بزرگ برنج را به بار آورد. برای این مناطق تولید دو یا چند محصول برنج در سال غیرمعمول نیست. هند در کنار چین همچنان بزرگ ترین تولیدکننده برنج دنیا و صادرکننده برنج در جهان است.

چین بزرگ‌ترین تولید‌کننده برنج

بزرگ ترین تولیدکننده برنج دنیا چین است که بخش مهمی از اقتصاد ملی این کشور از طریق صادرات آن تأمین می‌شود. چین تقریباً 30 درصد از تولید جهانی برنج را تشکیل می‌دهد. بالاترین عملکرد برنج را در آسیا به میزان 6.5 تن در هکتار تولید می‌کند. برنج در سراسر کشور چین تولید می‌شود و اعتقاد بر این است که اولین‌بار در مناطق اطراف رودخانه یانگ تسه و ارتفاعات یوننان – گوئیژو در جنوب چین تولید و برداشت شده است. اعتقاد بر این است که برنج برای اولین‌بار در 11000 سال پیش در اطراف دره رودخانه یانگ تسه و رودخانه زرد کشت شده است. تکنیک‌های کاشت تولید برنج در چین به نحوی است که باعث تولید و برداشت برنج باکیفیت می‌شود و به همین دلیل چین به بزرگ ترین تولیدکننده برنج دنیا تبدیل شده است.

برای مطالعه مقاله «از بین بردن بوی نای برنج؛ این مشکل ناخوشایند!» کلیک کنید.

بهترین مناطق تولید برنج چین

مناطق جغرافیایی زیادی در سراسر چین برای تولید برنج باکیفیت وجود دارد و همین مناطق فراوان باعث می‌شود تا تولید برنج در چین افزایش داشته باشد و این کشور بزرگ ترین تولیدکننده برنج دنیا محسوب شود. موقعیت جغرافیایی در مناطق تولید برنج در سراسر چین، اقلیم‌های مختلف نیمه‌گرمسیری، سرد و خشک است و همین باعث می‌شود که گونه‌های برنج از یکدیگر متمایز شوند. موقعیت جغرافیایی آن چیزی است که فصول مختلف کاشت و برداشت انواع برنج را در مناطق مشخص می‌کند. تولید سالم از نظر اقتصادی معمولاً به دمای متوسط روز بالا اما شب‌های خنک‌تر در طول فصل رشد، تأمین آب فراوان در صورت نیاز، سطح زمین صاف برای تسهیل سیل و زه‌کشی یکنواخت و تشتک سخت زیرزمینی که مانع نفوذ می‌شود، نیاز دارد. همه این موارد را می‌توان در بیشتر مناطق کشور چین یافت. به همین دلیل چین بزرگ ترین تولیدکننده برنج دنیا محسوب‌ می‌شود.

12 - بزرگ ترین تولید‌کننده برنج دنیا را بشناسید

روش‌های تولید برنج در چین

تولید برنج در چین نیازمند نیروی کار است و برداشت برنج باکیفیت به انواع روش‌های کشت و کاشت بستگی دارد. فرایندهای تولید در سیستم‌های زراعی در مناطق مختلف چین به دلیل تفاوت در آب‌وهوا در هر منطقه درحال‌رشد متفاوت است. فرایندهای غالب تولید برنج در روش‌های کاشت که در چین مورداستفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از نشا، نشا دستی، نشا مکانیکی، بذر پرتابی، بذر مستقیم و همچنین رتون کردن برنج که همین امر باعث تولید انبوه و فراوان در کشور چین شده است که این کشور را به بزرگ ترین تولیدکننده برنج دنیا تبدیل می‌کند. باتوجه‌به تغییرات در انتخاب گونه‌های برنج و روش‌های مختلف کاشت، برنج‌ها در کشور چین از نظر کیفیت متفاوت هستند.

سخن آخر

برنج به‌عنوان یک غله غذایی موردتوجه مصرف‌کنندگان است و آن را به یک غذای اصلی برای دو سوم مردم جهان تبدیل می‌کند. انواع برنج جهانی تولید شده که طعم‌ها، بافت‌ها و دانه‌های متعددی دارند و هر کدام دارای نوع منحصربه‌فرد و کیفیت‌ متمایز هستند، می‌توانند به غذاهای متنوعی تبدیل شوند. کشور چین به‌عنوان یکی از کشورهای مهم در زمینه تولید گونه‌های مختلف برنج است. باتوجه‌به نیاز بالای مردم این کشور و سایر کشورها چین به‌عنوان بزرگ ترین تولیدکننده برنج دنیا شناخته می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید برنج باکیفیت بالایی که انتخاب می‌کنید در طعم غذای شما تاثیر بسزایی داشته باشد. به همین جهت برای پخت غذاهای خوش‌طعم و خوش‌عطر بهتر است انواع برنج ایرانی، برنج پاکستانی و برنج هندی باکیفیت بالا و مرغوب را از فروشگاه معتبر مشهد برنج خریداری کنید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت