.jpg - آموزش برنج کته

آموزش برنج کته

مشهد برنجمشهد برنج
1,465 بازدید
آموزش برنج کته

برنج یکی از پر مصرف‌ترین ماده غذایی است که در ایران مردم در یکی از وعده‌های غذایی خود، آن را مصرف می‌کنند. برنج به دو صورت آبکش و کته طبخ می‌شود. اکثر مردم همراه خورشت و یا استامبولی برنج را به صورت آبکش طبخ می‌کنند. اما برنج کته به عنوان یک غذای فوری محسوب می‌شود که خواص فراوانی را نیز دارا است. در ادامه مقاله مراحل آموزش برنج کته را بررسی می‌کنیم.

مراحل آموزش پخت برنج به صورت کته کردن

در ادامه به بررسی مراحل پخت برنج به روش کته کردن می‌پردازیم.

مرحله اول

اولین مرحله پخت برنج به صورت کته، این است که باید برنج‌ها را به خوبی پاک کنید تا سنگ ریزه و یا خاشاک در آن نباشد. بعد از اینکه برنج‌ها را پاک کردید، آن را بشویید. چه برنج ایرانی باشد و چه خارجی، دو الی سه بار شستن برنج کافی است. به این خاطر برنج را باید بشویید تا در هنگام پخت دانه‌های برنج به هم نچسبید و نهایتاً سفید نیز باشند.

در ادامه آموزش برنج کته اگر برنج‌تان ایرانی است می‌گذارید تا ۱۰ دقیقه خیس بخورد و اگر برنج‌تان هندی است باید ۲۰ دقیقه آن را نم ‌کنید. توجه داشته باشید که برنج‌هایی که زود از هم وا ‌می‌روند را نباید نم کنید و باید بلافاصله بعد از شستن، آن را بجوشانید. در این مرحله لازم نیست که نمک به آب اضافه کنید. توجه داشته باشید که برای نم کردن برنج، از آب گرم استفاده نکنید. چون باعث له شدن در طول پخت می‌شود.

مرحله دوم

در مرحله دوم از آموزش پخت برنج کته باید متناسب با مقدار برنج‌تان، قابلمه را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که باید ظرفی را انتخاب کنید که برنج شما تنها یک سوم آن را پر کند، وگرنه به خاطر کوچک بودن قابلمه‌تان، برنج شما شفته می‌شود.

3 1 - آموزش برنج کته

برای مطالعه مقاله «کدام برنج ایرانی تراریخته است؟» کلیک کنید.

مرحله سوم

در مرحله سوم از مراحل آموزش برنج کته باید به درستی مقدار آب را به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله از پخت برنج به روش دمی، باید به‌شکلی برنج شسته شده را در قابلمه بریزید که به‌صورت یکدست ته ظرف را بگیرد. سپس انگشت‌تان را روی سطح برنج بگذارید و شروع به اضافه کردن آب کنید. در این جا توجه داشته باشید که باید آنقدر آب بریزید تا به یک بند انگشت شما برسد. این مقدار آب به این شیوه‌ای که گفتیم، برای برنج ایرانی است. اما اگر از برنج هندی استفاده می‌کنید، یک و نیم بند آب لازم است که اضافه کنید. به این‌علت که جوش بیشتری می‌خواهد.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم از آموزش برنج کته باید نمک و روغن را اضافه کنید. توجه داشته باشید که قبل از قرار دادن قابلمه روی حرارت گاز، حتماً نمک را اضافه کنید، به این‌خاطر که این کار باعث می‌شود دانه‌های برنج وا نروند و حالت خودشان را نگه دارند. علاوه‌ بر این، روغن هم باید داخل قابلمه بریزید.

درواقع روغن به نچسبیدن دانه‌های برنج به هم کمک می‌کند. دقت کنید که روغن زیادی نریزید. به این خاطر که زیاد بودن روغن باعث شفته شدن برنج شما می‌شود. نکته قابل توجهی که حتماً باید رعایت کنید این است که برای دو پیمانه برنج، میزان نمک مناسب به‌اندازه یک قاشق سرخالی است. به‌ازای هر پیمانه برنج هم باید نصف قاشق غذاخوری روغن جامد آب شده و یا روغن مایع اضافه کنید.

مرحله پنجم

در این مرحله از آموزش برنج کته باید قابلمه را روی شعله‌ای متناسب با سایز آن قرار دهید و حرارت را بالا ببرید تا شروع به جوشیدن کند. سپس شعله را کم کنید و برای اینکه آب برنج تمام شود، درب قابلمه را بگذارید. سپس زمانی که آب برنج تمام شد، سوراخ‌هایی در سطح آن ایجاد می‌شود و ته برنج، مقدار کمی آب می‌ماند.

در این مرحله باید روی درب قابلمه، دم‌کنی را بگذارید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در طول جوشیدن برنج، نباید آن را هم بزنید. به این علت که برنج‌تان شفته می‌شود. بعد از تمام شدن آب برنج، چند دانه از آن را امتحان کنید. اگر مغز برنج‌تان هنوز خشک است، باید یک فنجان آب جوش درون قابلمه بریزید تا باز هم جوش بخورد.

مرحله ششم

در مرحله ششم از مراحل آموزش برنج کته نحوه دم‌ کردن برنج است که باید فوت و فن آن را بلد باشید‌. برای بهتر دم‌کشیدن باید برنج‌های اطراف قابلمه را در وسط قابلمه جمع کنید و همچنین برای بهتر دم‌کشیدن آن، باید با انتهای قاشق چند سوراخ روی آن درست کنید. سپس حرارت را خیلی کم کنید و ۲۰ دقیقه منتظر باشید تا به خوبی دم بکشد.

مرحله هفتم

در مرحله آخر از پخت برنج به روش کته، بعد از اینکه برنج‌تان پخت، نوبت آن است که در ظرفی آن را سرو کنید.

چرا بهتر است که برنج را کته کنیم؟

وقتی که برنج را آبکش می‌کنید، باعث می‌شود که ویتأمین‌های محلول در آب آن، مثل انواع ویتأمین‌های B آن، از بین بروند. همچنین بر اساس تحقیقات و بررسی‌های انجام شده، در هر ۱۰۰ گرم برنج کته در حدود ۱۷۰ کیلو کالری وجود دارد. اما کته‌کردن برنج باعث می‌شود که ویتأمین‌های مختلف و همچنین مواد مغذی آن حفظ شوند‌. علاوه بر این، مزیت دیگری که پخت برنج به روش کته‌کردن دارد، این است که برنج کته برای بیماران دیابتی هم انتخاب بهتری است؛ بنابراین بهتر است برای حفظ سلامتی خود برنج‌تان را به صورت کته طبخ کنید.

2 1 1 - آموزش برنج کته

خرید برنج

اگر قصد خرید اینترنتی برنج را دارید، می‌توانید فروشگاه اینترنتی مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب کنید. فروشگاه مشهد برنج یکی از فروشگاه‌های معتبر آنلاین برنج است که مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین انواع برنج‌ها را، بدون واسطه و مستقیم به دست شما می‌رساند و می‌توانید با خیالی آسوده از این فروشگاه خرید کنید.

سخن پایانی

در این مقاله مراحل آموزش برنج کته را توضیح دادیم. همان طور که گفته شد، برنج کته به عنوان یک غذای فوری محسوب می‌شود که خواص فراوانی را نیز دارا است. البته برنج کته را نمی‌توان در مهمانی‌ها طبخ کرد، اما می‌توانید در خانه همراه با اعضای خانواده خود، از خواص بی‌نظیر این روش پخت بی‌بهره نمانید.

دسته بندی آشپزی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت