.jpg - برنج طارم را بیشتر بشناسیم

برنج طارم را بیشتر بشناسیم

ارزانسراارزانسرا
2,064 بازدید
برنج-طارم

در میان سفره‌های ایرانی، برنج عضو جدانشدنی آن‌ها است. ایرانیان همیشه به دنبال مرغوب‌ترین انواع برنج برای خانه‌های خود هستند. تقریباً باید گفت که بهترین و مرغوب‌ترین برنج‌ها در شمال کشور ایران کشت می‌شوند. برنج طارم یکی از انواع برنج شمال ایران است که طرفدارن زیادی نیز دارد. این نوع برنج انواع مختلفی از جمله برنج طارم صدری، طارم سنگی، طارم هاشمی و طارم دم سیاه دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با برنج طارم مرغوب ایرانی بیشتر آشنا نماییم. در ادامه با ما همراه باشید.

منابع مهم برنج طارم

برای اولین بار در ایران، برنج طارم در شهرستان طارم استان زنجان کشت و برداشت شده است. امروزه کاشت این برنج خوش عطر و طعم در شالیزارهای شهرستان فریدونکنار استان مازندران بسیار رایج شده است و طرفداران زیادی دارد.

همچنین برنج طارم دم سیاه که یکی از انواع برنج خوش پخت ایرانی محسوب می‌شود، در آستانه اشرفیه کشت می‌شود.

یکی از مرغوب‌ترین انواع برنج طارم در روستای درام در شهرستان طارم کشت می‌شود. این برنج به دلیل آب و هوای مناسب روستای درام و تغذیه آب مناسب از رودهای کوه‌های تالش و زنجان، دارای طعم بی نظیری است.

انواع برنج مرغوب طارم

برنج طارم انواع مختلفی از جمله طارم عطری، طارم صدری، طارم سنگی و طارم هاشمی، طارم دم سیاه دارد. این انواع بسته به موقعیت مکانی و ویژگی‌های خاک منطقه‌ای که در آن کشت شده‌اند، ویژگی‌های متفاوتی دارند.

در کل انواع برنج مرغوب ایرانی طارم دارای شکل استخوانی و رنگ سفید مایل به کرم بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است.

برای آشنایی با ویژگی‌های انواع برنج به مقاله”با انواع برنج در دنیا آشنا شوید” مراجعه کنید.

ویژگی‌های برنج طارم صدری

برنج طارم صدری در شهرستان‌های فومن و شفت در استان گیلان کشت می‌شود. این نوع برنج دارای قد کشیده و بلند بوده و دانه‌های آن تقریباً سخت و سفت و گچی می‌باشند.

pakistani sella rice 1520921295 3714903 - برنج طارم را بیشتر بشناسیم

رنگ دانه‌های برنج صدری سفید مایل به کرم است و طول دانه خام برنج صدری ۸.۷ میلی متر، طول دانه پخته آن ۱۱.۷ میلی متر است. این نوع از برنج طارم مدت‌ها بعد از پخت نرم می‌ماند. عطر و بوی برنج صدری فوق‌العاده است و دارای طعم همه‌پسندی می‌باشد.

ویژگی‌های برنج طارم سنگی

برنج طارم محلی پرطرفدار فریدونکنار همان برنج طارم سنگی محسوب می‌شود. این نوع برنج از قدیمی‌ترین، پرطرفدارترین و باکیفیت‌ترین برنج‌های استان مازندران به شمار می‌رود. بدون تردید می‌دانید که محبوب‌ترین برنج در بین سفره‌های ایرانی‌ها برنج طارم سنگی است.

رنگ دانه‌های برنج سنگی سفید کدر تا حدی متمایل به رنگ نباتی بوده و کمی ریزتر و قدکوتاه‌تر از طارم هاشمی و طارم دم سیاه هستند.

طول دانه خام این محصول ۷ میلی متر است که بعد از پخت ۸.۴ میلی‌متر می‌شود. این برنج عطر فوق‌العاده‌ای دارد و طعم آن بسیار دلنشین و همه پسند است. این برنج را با نام‌های طارم عطری، طارم استخوانی، سنگ طارم و طارم محلی نیز می‌شناسند.

ویژگی‌های برنج طارم هاشمی

طارم هاشمی در استان مازندران کشت و برداشت می‌شود. این نوع برنج از عطر و بویی خوش برخوردار است که توانسته مورد پسند بسیاری از هموطنان عزیز ایرانی باشد. کشاورزان در شهرهای فریدون کنار، دابودشت، محمودآباد و روستاهای اطراف، سال‌هاست که کشاورزان به تولید برنج کشت دوم طارم پرداخته‌اند.

برنج طارم هاشمی قد کوتاه‌تر و کم عطرتر از برنج هاشمی است، به همین دلیل قیمت پایین‌تری نسبت به برنج هاشمی دارد.

ویژگی‌های برنج طارم دم سیاه

برنج طارم دم سیاه از شلتوکی با دم سیاه تشکیل شده است. این برنج خوش‌طعم در شهر رشت، آستانه اشرفیه در استان گیلان کاشت و برداشت می‌شود.

رنگ برنج دم سیاه سفید مایل به کرم بوده و بعد از پخت خوش‌عطر و خوش‌طعم می‌شود. طول دانه‌های خام برنج دم سیاه ۷.۵ میلی‌متر بوده که بعد از پخت طول آن ۱۲.۱۵ میلی‌متر می‌شود. این نوع برنج برای مجالس و مهمانی‌ها نیز مناسب است.

خواص برنج طارم برای مصرف‌کنندگان

برنج طارم اصیل ایرانی دارایی خواص فراوانی برای مصرفکنندگان خود است که در ادامه شما را با این خواص بینظیر آشنا نموده‌ایم:

  • برنج طارم سرشار از انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن از جمله ویتامین B، ویتامین D، کلسیم، فیبر، آهن، تیامین و ریبوفلاوین و … است.
  • برنج اصیل ایرانی دارای نشاسته مقاوم است که به شکل هضم ‌نشده به روده می‌رسد و به رشد باکتری‌های مفید برای عملکرد عادی روده‌ها کمک می‌کند.
  • برنج فاقد کلسترول است و باعث شده تا بتواند بخش مهم از یک برنامه غذایی متعادل را در بین ایرانیان تشکیل دهد.
  • برنج طارم سهل‌الهضم است و از احساس نفخ و سنگینی در مصرف‌کنندگان جلوگیری می‌کند.
  • برنج مرغوب ایرانی باعث کاهش استرس و افسردگی می‌شود.
  • این نوع برنج برای عملکرد صحیح قلب و مغز مفید است.
  • برنج طارم ایرانی سرشار از کربوهیدارت است که انرژی بدن برای سوخت و ساز روزانه را تأمین می‌نماید.
  • یکی دیگر از فواید خوردن برنج ایرانی طارم ایجاد عملکرد صحیح دستگاه ایمنی و عصبی بدن است.
  • خوردن برنج خوش‌طعم طارم فاکتوری مهم برای تقویت پوست و مو است.
  • خوردن برنج برای درمان یبوست و سوء هاضمه مفید است.

طرز تهیه برنج اصیل ایرانی طارم

دو روش رایج پخت برنج در بین ایرانیان وجود دارد. این دو روش شامل پخت به روش آبکش و یا پخت به روش کته می‌باشد. در بین انواع روش پخت برنج، بهترین روش برای پخت برنج طارم، پخت به روش کته است، زیرا تمام ویتامین و ارزش غذایی برنج را در خود حفظ می‌کند.

نحوه پخت برنج به روش کته

قبل از پخت برنج ایرانی طارم، آن را با آب ولرم کاملاً تمیز بشویید و سپس آن را بخیسانید. برای خیساندن برنج، به اندازه یک بند انگشت آب روی آن بریزید و به همراه کمی نمک، اجازه دهید تا به مدت یک ساعت خیس بخورد. سپس برنج را درون قابلمه بریزید و کمی روغن به آن اضافه نمایید. سپس زیر قابلمه را روشن کنید و اجازه دهید تا برنج بپزد و مغز پخت شود.

بعد از این که آب برنج به طور کامل کشیده شد، حرارت را کم کنید و در قابلمه را دمی بگذارید و اجازه بدهید تا برنج به مدت یک ساعت دم بکشد. پس از دم کشیدن، برنج را در ظرف سرو کنید. نوش جان.

نحوه پخت برنج به روش آبکش

قبل از پخت برنج، آن را با آب سرد یا ولرم به خوبی بشورید. دقت نمایید که در هنگام شستن برنج، دانه‌های آن را چنگ نزنید، زیرا خورد می‌شوند و ظاهری بد به برنج شما پس از پخت خواهند داد. سپس برنج طارم را به مدت 3 الی 4 ساعت با آب و نمک بخیسانید. در قابلمه آب را به جوش بیاورید و سپس برنج را در آب جوش ریخته و بگذارید برنج جوش بیاید.

برای قد کشیدن بهتر برنج، دو قاشق آبلیمو یا آب نارنج به آب در حال جوش اضافه کنید.

برای آبکشیدن، برنج را بین انگشتتان فشار دهید اگر له شد زمان آبکشی برنج است و اگر نه به برنج زمان پخت بیشتری بدهید. بعد از آبکش کردن برنج، ته قابلمه را کمی روغن بریزید و سپس برنج را داخل قابلمه بریزید. وسط آن را به شکل هرم در بیاورید و چند حفره با کفگیر در وسط آن ایجاد کنید تا بخار از کف به سقف قابلمه آمده و برنج زودتر دم بکشد. کمی آب و روغن روی برنج بپاشید تا سرعت دم کشیدن برنج سریع شود. قابلمه را روی اجاق با شعله کم به مدت ۲۵ دقیقه زمان پخت دهید.

istockphoto 1065889600 612x612 1 - برنج طارم را بیشتر بشناسیم

جمع بندی

برنج طارم یکی از مرغوب‌ترین و پرطرفدارترین انواع برنج در بین ایرانیان است که از عطر بی‌نظیری برخوردار است. این برنج به دلیل خوش‌پخت و خوش‌طعم بودن برای مصارف خانوادگی و مجالس و مهمانی‌ها مناسب است. شما می‌توانید انواع برنج اصیل طارم ایرانی را از فروشگاه مشهد برنج تهیه نمایید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت