.jpg - برنج دم سیاه چیست ؟

برنج دم سیاه چیست ؟

ارزانسراارزانسرا
2,053 بازدید
برنج دم سیاه

برنج دم سیاه از باکیفیت‌ترین برنج‌های ایرانی است که به عطر و طعم ویژه‌ای که دارد معروف‌ است. این برنج از خانواده برنج صدری بوده و در استان گیلان کشت شده و از پرطرفدارترین برنج‌های ایرانی است. این برنج از مرغوب‌ترین برنج‌‌های ایرانی است که کشاورزانی که شالیزار مرغوب برای کشت این برنج را دارند نسبت به کشت آن اقدام می‌کنند. استفاده از شالیزار باکیفیت برای کشت این برنج باعث شده تا متعاقبا این برنج کیفیت مناسبی داشته باشد.

ویژگی‌های برنج دم سیاه

برنج دم سیاه از برنج‌هایی است که از کشت آن محصول کمی به دست می‌آید و به همین دلیل برای فروش نیز قیمت بالایی دارد. تشخیص این برنج از سایر برنج‌های مشابه مانند برنج صدری مشکل است. این برنج از روی ویژگی‌های ظاهری شلتوک آن که از ریشک‌هایی به رنگ سیاه برخوردار است، به برنج دم سیاه معروف است. یکی از علت‌های متمایز بودن این برنج نسب به سایر برنج‌ها این است که در هنگام پخت ری کرده و قد بلندی پیدا می‌کنند. طول دانه سفید آن بین 7 تا 8 میلی متر بوده و بعد از طبخ بالاتر از 12 میلی‌متر افزایش پیدا می‌کند و رنگ ظاهری دانه این نوع برنج به رنگ سفید متمایل به کرم می‌باشد.

کشت برنج دم سیاه

برنج دم سیاه از برنج‌هایی است که در کاشت اول برداشت شده و در زمانی که مراحل آماده کردن بذر کشت دوم، فراهم کردن خزانه، آماده کردن شالیزار، پاشیدن بذر‌ها در خزانه، کاشت محصول نشا، وجین کردن و سم پاشی انجام می‌شود، داشت این محصول نیز در دست انجام است. زمان برداشت این محصول اوایل تیرماه است.

قیمت برنج دم سیاه

برنج دم سیاه نسبت به سایر مدل‌های برنج ایرانی از قیمت بالاتری برخوردار است و به همین دلیل در بسته‌بندی‌های سبک ده کیلویی، پنج کیلویی و … به فروش می‌رسد.

برای مطالعه مقاله “تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم” کلیک کنید.

روش پخت به صورت کته

برنج دم سیاه را به دو روش می‌توانید بپزید. توجه کنید که در هر دو روش باید قبل از مصرف برنج را در آب و نمک خیس کنید. مدت زمانی که لازم است این برنج در آب بماند به کهنه و یا تازه بودن برنج بستگی دارد. اگر برنج شما کهنه است لازم است برای یک پیمانه برنج را با یک و نیم پیمانه آب ولرم مخلوط کنید ولی اگر برنج شما تازه تولید شده برای یک پیمانه برنج، یک پیمانه آب ولرم کافی است. توجه کنید که مقدار نمک باید به اندازه باشد تا از شور شدن برنج جلوگیری کنید زیرا می‌خواهیم این برنج را به صورت کته بپزیم و مانند چلو شسته نمی‌شود.

rice rice grains food eat - برنج دم سیاه چیست ؟

پس از آنکه برنج چند ساعت در آب ماند قابلمه را روی گاز قرار داده و برنج را به آن اضافه کنید. هنگامی که برنج را روی شعله قرار دادید باید کمی روغن به آن اضافه کنید. در این زمان تا هنگامی که آب برنج بجوش بیاید باید حرارت شعله زیاد باشد، اما  بلافاصله بعد از اینکه به جوش آمد حرارت شعله را کم کنید تا آب برنج به صورت کامل تبخیر شود. پس از آن اجازه دهید، برنج به مدت یک ساعت با حرارت پایین دم بکشد.

روش پخت به صورت آبکش

برای پخت برنج به صورت آبکش باید برنج را به مدت 2 ساعت در آب ولرم با نمک خیس کنید. آب را در قابلمه به جوش بیاورید و برنجی که از قبل خیس کرده‌اید را درون آن بریزید. زمانی که برنج نیم‌پز شد آن را آبکش کنید. دقت کنید که این نوع برنج نباید تا زمان نرم شدن روی شعله بماند. برنج را آبکش کرده و برای اینکه از چسبیدن دانه‌های آن به یکدیگر جلوگیری کنید روی آن آب سرد بریزید.

زمانی که آب برنج به صورت کامل کشیده شد برنج را در قابلمه‌ای که از قبل روی شعله قرار داده‌اید و کاملا گرم شده است بریزید. برای اینکه برنج به ته قابلمه نچسبد می‎‌توانید قبل از ریختن برنج در قابلمه، کمی روغن ته ظرف بریزید. شعله گاز را روی کمترین حالت قرار داده و اجازه دهید برنج به مدت حداقل سه ساعت دم بکشد.

راز تشخیص برنج دم سیاه اصل از تقلبی

تشخیص برنج دم سیاه اصلی از تقلبی شاید کار ساده‌ای نباشد، اما از روی ویژگی‌های ظاهری این برنج و عطر و طعم فوق العاده آن در هنگام پخت می‌توان آن اصل یا تقلبی بودن آن را تشخیص داد.

  • رنگ این برنج سفید مایل به کرمی است.
  • طول دانه سفید آن بین 7 تا 8 میلی متر بوده و بعد از طبخ بالاتر از 12 میلی‌متر افزایش پیدا می‌کند.
  • این برنج چرب است و اگر یک دانه آن را بین دو انگشت خود نگهدارید مقداری چربی برجای می‌گذارد.
  • عطر بی‌نظیر این برنج حتی قبل از طبخ آن نیز مشخص است و شما با انتقال بازدم خود روی دانه‌های برنج متوجه آن می‌شوید.

سخن پایانی

کاشت پرهزینه برنج دم سیاه و میزان کم محصول‌دهی این نوع برنج باعث شده تا قیمت بالایی داشته باشد و افراد زیادی دست به توزیع محصولات بی‌کیفیت و تقلبی به اسم این نوع برنج در بازار بزنند. اگر قصد خرید انواع برنج‌های شمالی را دارید می‌توانید به صورت غیرحضوری و اینترنتی با مراجعه به سایت مشهد برنج، برنج مورد نظر خود را سفارش دهید. مشهد برنج کیفیت بالای محصولات و سلامت و تازگی آن را برای شما تضمین می‌کند.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

4 پاسخ به “برنج دم سیاه چیست ؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت