.jpg - همه چیز در مورد برنج گرد

همه چیز در مورد برنج گرد

مشهد برنجمشهد برنج
1,701 بازدید
انواع برنج هندی

برنج یک ماده غذایی است که انواع مختلفی دارد و در شمال و جنوب کشور ما کشت می‌شود. این ماده غذایی پرمصرف در بین مردم ایران و حتی جهان محبوبیت زیادی دارد و در بیشتر غذاها از آن استفاده می‌شود. در بین تمام برنج‌های ایرانی خوش‌عطر و خوش طعم، برنجی داریم به اسم برنج گرد یا برنج گرده که نسبت به دیگر انواع برنج قیمت مناسب‌تری دارد. برنج ایرانی گرده از لحاظ عطروطعم کیفیت خوبی دارد؛ ولی نسبت به برنج‌های مرغوب و باکیفیت دارای دانه با اندازه کوچک‌تر است. در واقع برنج ایرانی گرده را می‌توانیم حاصل ضایعات کشت برنج بدانیم. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهد برنج شما را با تولید برنج گرده آشنا می‌کنیم.

18 - همه چیز در مورد برنج گرد

برنج گرد چیست؟

به ضایعات انواع برنج به‌خصوص برنج شمالی که به دلیل انتخاب بذر نامناسب و بعد از تبدیل شالی به برنج سفید به دست می‌آید را برنج گرد یا برنج گرده شمال می‌گویند. برنج دانه گرد از لحاظ اندازه دانه کوتاه و تپل است. وجود برنج ایرانی گرده در برنج‌های سالم از قیمت آن‌ها می‌کاهد. به همین دلیل توسط شالی‌کاران یا تاجران برنج، با استفاده از دستگاه سورتینگ از برنج مرغوب دانه بلند جدا و به‌عنوان برنج ضایعاتی با قیمت کمتری فروخته می‌شود. برنج گرده مازندران را با نام‌های دلک، شاهک، قلوه برنج و نرک می‌شناسند که دارای رنگ سفید و شیری است.

دلیل جداسازی برنج گرد از دانه‌های اصلی محصول

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم اگر کشاورز و شالی‌کار از بذر مناسب استفاده نکند؛ در تولید نهایی و هنگام برداشت مقداری برنج گرده خواهد داشت. برنج گرده شمال از لحاظ دانه‌بندی کوتاه است. خواص برنج سورتینگ و غربال شده تابع خواص محصول اصلی است. دلیل جداسازی برنج گرد از برنج یا محصول اصلی این است که علاوه بر اینکه روی شکل ظاهری و یکدست بودن برنج اصلی تأثیر می‌گذارد؛ به دلیل زمان پخت متفاوت و کمتر بودن زمان پخت آن از برنج اصلی، باعث شل‌شدن برنج می‌شود.

انواع برنج گرد

برنج ایرانی گرده بیشتر در مناطق شمال، شهرستان آمل در استان مازندران، میانه استان آذربایجان شرقی، زنجان، ایلام و کردستان کشت می‌شود. معروف‌ترین برنج گرد در ایران برنج گرده مازندران است. انواع دیگر برنج گرده شامل گرده زردک، گرده مولائی، گرده کلات، گرده لنجان و گرده هاشمی است.

کاشت برنج گرده

در ابتدا اشاره کردیم برنج گرده از ضایعات دیگر برنج‌ها به دست می‌آید و خواص و عطر آن تابع محصول و برنج اصلی است. یک نوع از برنج ایرانی، گرده است که جدا از ضایعات بودن، در مناطق کوهستانی به دلیل مقاوم‌بودن به سرما جداگانه کاشته می‌شود. دارای دانه‌های کوتاه و تپل است و از آن برای پخت سوپ و آش استفاده می‌کنند. در شمال کشور در منطقه امام زاده عبدالله آمل هم کشت می‌شود. ویژگی‌های برنج گرده کشت شده در مناطق کوهستانی عبارت‌اند از:

نسبت به سرما مقاومت بالایی دارد.

با شرایط نامساعد جوی سازگار است.

نسبت به کم‌آبی و آفات مقاومت خوبی دارد.

دانه‌ها کوتاه و متوسط و اندازه آن‌ها کمتر از 6 میلی‌متر است.

ساقه برنج گرد به رنگ سبز روشن و وضعیت بوته آن باز است.

ارتفاع بوته برنج گرده شمال به 123 سانتی‌متر هم می‌رسد.

برای مطالعه مقاله «خرید اینترنتی برنج دودی» کلیک کنید.

کاربرد برنج گرد

در کنار انواع برنج ایرانی، برنج گرد یا برنج گرده را داریم که هم از ضایعات برنج‌های مرغوب به دست می‌آید و هم نوعی از آن در مناطق کوهستانی کشت می‌شود. برنج ایرانی گرده قیمت مناسب‌تری دارد و دارای کاربردهای متفاوت است. کاربرد برنج گرده شامل موارد زیر است:

  • استفاده در کارخانه‌های تولید ماکارونی
  • مصرف در کارگاه‌های شیرینی‌پزی
  • پخت شیربرنج، شله زرد و انواع آش
  • استفاده در صنعت بیسکویت و کیک
  • جهت تولید آرد برنج
  • استفاده در کارخانه‌های مواد غذایی

62 1 - همه چیز در مورد برنج گرد

پخت کته با برنج گرده

برای پخت برنج گرده به‌صورت کته لازم است ابتدا برنج را به‌اندازه کافی با آب سرد شسته تا برنج شفاف شود. برنج را در قابلمه ریخته و آب به‌اندازه‌ای می‌ریزید که دوسانتی متر روی برنج را بگیرد. روی حرارت گذاشته و بعد از جذب آب و ایجاد حباب روی برنج گرد، روغن اضافه می‌کنید و به مدت 20 دقیقه دم می‌کنید.

جمع‌بندی

برنج گرد یا برنج گرده ایرانی باتوجه‌به قیمت مناسب و عطر خوب جهت مصارف خانگی و همچنین در صنعت تولید مواد غذایی و شیرینی‌پزی استفاده می‌شود. برای خرید برنج گرده می‌توانید آن را از فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین معتبر سفارش دهید. بسته‌بندی برنج ایرانی گرده به‌صورت 10 کیلویی است و در کنار آن به‌صورت فله‌ای هم فروخته می‌شود. برای ثبت سفارش و خرید برنج گرده می‌توانید به وب‌سایت مشهد برنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی باکیفیت و خارجی مانند برنج تایلندی، برنج هندی و برنج پاکستانی مراجعه کنید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “همه چیز در مورد برنج گرد”

  1. این برنج برای دمپخت وااااقعا عااالیه ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت