.jpg - هر آنچه که باید در مورد برنج عنبربو بدانید

هر آنچه که باید در مورد برنج عنبربو بدانید

ادمین مشهدبرنجادمین مشهدبرنج
2,782 بازدید
Untitledjonob 2 700x405 1 - هر آنچه که باید در مورد برنج عنبربو بدانید

برنج، برخلاف تصور مردم، تنها متعلق به شمال نیست؛ بلکه در جنوب کشور نیز شالیزار‌های بسیاری برای کشت برنج یافت می‌شود. برنج عنبربو در نواحی جنوب کشورمان کشت می‌شود. استان خوزستان، در سال 98,970 هزار تن برنج مورد نیاز کشور را با 206 هزار هکتار زمین، تولید کرد که برنج عنبربو بیشترین رقم آن بوده است. در قسمت جنوب کشورمان، این نوع برنج بیشتر در شهر‌های باغملک، شوشتر، دزفول، اهواز، خرمشهر، شادگان و رامهرمز از استان خوزستان کشت می‌شود. اما اغلب بهترین نوع آن در این نواحی، متعلق به شهر شوشتر است. علاوه بر استان خوزستان، این برنج در شالیزار‌های استان اصفهان، لرستان، خوزستان، خراسان رضوی و ایلام نیز کشت می‌شود. این برنج طرفداران بسیاری دارد و به کشور عراق هم صادر می‌شود.

برنج عنبربو به چه علت، این نام را دارا است؟

در جنوب کشور، ماهی به نام عنبر وجود دارد که درون شکم این ماهی، ماده‌ای معطر و به رنگ خاکستری تولید می‌شود. به همین دلیل، مردم جنوب این برنج را به خاطر بوی خوش و معطرش، عنبربو گذاشته‌اند. در لغت‌نامه کلمه عنبر به معنای ماده‌ی خوشبو است. این برنج خوشبو، اگر به صورت آبکش پخته شود، عطر و بوی خود را از دست می‌دهد.

انواع برنج عنبر بو

انواع برنج عنبربو شامل برنج امامی، سیروان، گلالک و ایلام است که در اینجا به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

برنج عنبربو امامی

از انواع برنج عنبربو که در شوشتر بی‌نظیر و ممتاز است، برنج عنبربو امامی است. کارخانه این نوع برنج در سال 1370 توسط بیژن امامی تأسیس شد و به همین نام نیز معروف شد.

برنج عنبربو سیروان

این برنج از کیفیت بسار خوبی برخوردار است و در مناطق مختلف استان ایلام در شهرستان سیروان، از جمله لرینی، گوراب سفلی و علیا، چگنی، لالا، سرابکان، فاطمیه، اسلامیه و هیوند کشت می‌شود.

برنج عنبربو گلالک

یکی از با کیفیت‌ترین انواع برنج عنبربو، برنج گلالک است که میزان دانه‌های شکسته آن نسبت به برنج‌های دیگر خیلی کمتر است.

برای مشاهده مقاله”طرز تهیه شله‌ زرد نذری به همراه نکات کلیدی” کلیک کنید.

برنج عنبربو ایلام

از گذشته تا به الان کشت برنج عنبربو جایگاه خاصی در میان مردم ایلام داشته و در اصل این برنج را به اسم استان ایلام می‌شناسند. کیفیت بی‌نظیر این برنج در این استان نسبت به مناطق دیگری که این نوع برنج را کشت می‌کنند، بیشتر است. کشت برنج عنبربو، یکی از اصلی‌ترین تولیدات استان ایلام است. همچنین مردم این استان معتقدند که این برنج به غذا‌های محلی، عطر و طعم خاصی را می‌دهد.

تفاوت برنج عنبربو با برنج چمپا چیست؟

برنج عنبر عنبربو از انواع برنج چمپا است. اما باید توجه داشته باشید که برنج چمپا در شمال نیز کشت می‌شود. در شمال کشورمان، برنج‌های دانه کوتاه، چمپا نامیده می‌شود. بنابرین در هنگام خرید، مطمئن شوید که برنج عنبربو کشت شمال است یا کشت جنوب.

ویژگی‌های ظاهری برنج عنبربو چیست؟

از لحاظ ظاهری این نوع برنج، گرد و کوتاه و توپر است. همچنین از نوع تمام دانه و نیم دانه می‌باشد. بعد از پخت نیز قد نمی‌کشد. این نوع برنج دارای طبعی گرم است و نحوه پخت آن با سایر برنج‌ها فرق می‌کند. به علت ریز بودن دانه‌های این نوع برنج، مناسب مجالس و مهمانی‌ها نیست.

Bag Of Rice 1 - هر آنچه که باید در مورد برنج عنبربو بدانید

چگونه برنج عنبر بوی اصل و درجه یک را تشخیص دهیم؟

تفاوت برنج عنبر بوی درجه یک با برنج‌های مشابه‌اش، پس از پخت مشخص می‌شود. برای شناسایی و بررسی برنج اصلی عنبربو از سایر برنج‌های مشابه‌اش در صورتی که حضوری برای خرید رفتید، راهی نیست جز این که، عطر برنج را بررسی کنید، که این مورد بیشتر برای حرفه ای‌ها و مردم بومی کارایی دارد. برای این که بفهمید این برنج یک دست است و ناخالصی ندارد، کافی است یک بار آن را پخت کنید. اگر میزان عطر برنج بعد از پخت، از حالت خام آن کمتر شد و یا در میان دانه‌های برنج هنوز دانه‌های کوتاه وجود داشت، مطمئن باشید که این برنج یکدست نیست. زیرا این برنج بعد از پخت، افزایش طول مناسبی دارد و همچنین بعد از پخت، از عطر و بوی آن کاسته نمی‌شود.

عوامل تأثیر‌گذار بر کیفیت برنج عنبر بو

یکی از عوامل تأثیر‌گذار در کیفیت برنج که خیلی مؤثر است، خاک آن است. با توجه به این که برنج عنبربو در شهر‌های مختلف و در زمین‌های متفاوتی کاشته می‌شود، خاک آن‌ها با هم فرق دارد. هر چه خاک مورد نظر، از مرغوبیت بالایی برخوردار باشد، در نتیجه برنجی که از این خاک مرغوب حاصل می‌شود، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

یکی دیگر از عوامل تأثیر‌گذار بر روی کیفیت این برنج، آب و هوا است. شرایط جوی استان خوزستان باعث شده که این محصول، با سایر برنج‌های دیگر متمایز باشد. هم چنین به دلیل شور بودن آب این استان، شرایط آبیاری آن با سایر مناطق متفاوت است. و این تمایز باعث شده است به هنگام پخت، در لعاب انداختن این برنج، کمک بسیاری کند.

خاصیت برنج عنبر بو

  • گلیسیرید و فشار خون را کاهش می‌دهد.
  • هضم آن آسان می‌باشد و خیلی سبک است. همچنین به چربی شکمی نیز تبدیل نخواهد شد.
  • تحریکات روده و معده را کم می‌کند.
  • برای افرادی که سوء تغذیه شدیدی دارند، مناسب می‌باشد.
  • قیمت آن نسبت به برنج‌های ایرانی دیگر کمتر است.
  • بیشتر به صورت ارگانیک و طبیعی تولید می‌شود و در کشت آن از کود‌ها و سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود.
  • به این دلیل که طبع بسیار گرمی دارد، برای کسانی که مزاجشان سرد است، بسیار مفید است.
  • نسبت به برنج‌های شمالی، کمتر به آب نیاز دارند.
  • برای بیماران دیابتی بسیار مفید است به این دلیل که باعث افزایش مقاومت انسولین می‌شود.
  • میزان فراوانی از ویتأمین‌های گروه E و B، مواد مغذی و فیبر را دارا است.
  • به شرایط محیطی متفاوت مقاومت دارد و در هر کشت، محصول فراوانی می‌دهد.

برنج عنبربو یکه تاز بازار‌های خارجی

برنج عنبربو به این علت که کاملاً طبیعی و ارگانیک است و در مراحل کشت آن، کود‌های شیمایی استفاده نمی‌شود و همچنین بو و عطر خاصی دارد، طرفدار زیادی در کشور‌های خارجی و در همسایگی ایران دارد. این محصول به گونه‌ای در کشور‌های خارجی محبوب است و تجارت پر سودی دارد که، بعضی از تاجران اقدام به پیش خرید برنج‌های شالیکاران می‌کنند.

نحوه پخت برنج عنبر بو

این برنج را می‌توان به دو صورت، طبخ کرد:

کته و چلو

بهتر است این برنج را به صورت دم کردن، بپزید. به این دلیل که در صورت آبکش کردنش، مقدار زیادی از ویتامین‌ها و خواصش و همچنین، عطر و بوی بینظیرش را از دست می‌دهد.

راز پخت یک غذای خوشمزه با برنج عنبر بو

برنج عنبربو از آن جایی که طبع گرمی دارد، با خوراک‌ها و مواد غذایی که طبع گرمی دارند، هم‌خوانی زیادی دارد. قلیه‌ماهی، یکی از غذا‌های بسیار خوشمزه‌ای است که عطر بی‌نظیر سبزی‌های قلیه و ماهی و همچنین برنج عنبربو، ترکیب فوق‌العاده‌ای می‌سازد. غذای دیگری که می‌توانید با این برنج پخت کنید، کوفته است. به این دلیل که حبوبات و مواد به کار رفته در کوفته طبع سردی دارد، همنشینی این برنج با طبعی گرم و همچنین سبک می‌تواند، برای گوارش مفید باشد.

معایب و مشکلات برنج عنبر بو

  • به این علت که آب مناطق استان خوزستان، شور است، کشت این برنج با مشکل مواجه است.
  • برای مهمانی‌ها و مجالس مناسب نیست، به این علت که برنج دانه کوتاهی است و هنگام پخت قد نمی‌کشد.
  • دارای دستور پخت متاوت و خاصی است. بنابرین ممکن است در تجربه‌های اول پخت، از آن رضایت کافی نداشته باشید.

سخن پایانی

همانطور که قبلا به آن اشاره شد این برنج خوش عطر و خوش طعم طرفداران بسیاری دارد. هم چنین خواص درمانی نیز دارد و از طبع گرمی برخوردار است. این برنج خوش عطر به کشور‌های همسایه نیز صادر می‌شود و از تجارت خوبی برخوردار است. برای تهیه برنج عنبربو درجه یک می‌توانید به فروشگاه اینترنتی مشهد برنج مراجعه کنید. مشهد برنج با سال‌ها تجربه در خصوص فروش تخصصی برنج، مرغوب‌ترین محصولات بازار را در دسترس شما عزیزان قرار داده تا با اطمینان خاطر خرید کنید.

 

 

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت