.jpg - برنج فجر چطوره؟

برنج فجر چطوره؟

مشهد برنجمشهد برنج
732 بازدید
برنج فجر

برنج یکی از مهم‌ترین مواد غذایی در جهان است که به‌عنوان غذای اصلی برخی از کشورها شناخته شده است. در ایران نیز برنج یکی از محصولات کشاورزی اصلی است که در سراسر کشور کشت می‌شود. برای تأمین نیازهای غذایی، مصرف برنج در ایران بسیار رایج است و برنج فجر یکی از انواع برنج پرمحصول است. این نوع برنج در دسته برنج‌های سرد قرار می‌گیرد و نوعی برنج اصلاح نژاد شده است. برنج فجر بیشتر در استان گیلان کشت می‌شود و بهترین برنج شمال محسوب می‌شود.

این برنج دارای خواص غذایی بسیاری است و به‌عنوان یکی از بهترین نوع برنج‌های قدبلند شناخته می‌شود. به‌طورکلی برنج دارای پروتئین، فیبر، ویتامین B و آهن است که برای سلامتی بدن بسیار مفید است. در این مقاله، به معرفی برنج فجر ویژگی‌ها و نحوه پخت آن می‌پردازیم.

18 1 - برنج فجر چطوره؟

ویژگی‌های برنج فجر

برنج فجر از نظر ظاهری شبیه به شمشیر و خنجر است و از قسمت انتهایی تا سر برنج به‌آرامی باریک می‌شود. به همین دلیل یکی از انواع برنج شمال قدبلند است که طول دانه خام آن حدود 8 میلی‌متر است و طول دانه برنج بعد از پخت به 10 میلی‌متر می‌رسد. رنگ‌دانه‌های این برنج سفید کدر است و از نظر کیفیت پخت بسیار مطلوب است. به‌طورکلی از برنج فجر می‌توان در پخت انواع پلوهای مخلوط استفاده کرد. برنج فجر باتوجه‌به ویژگی‌های ظاهری مانند پخت خوب، قدبلند و… که دارد، در بیشتر رستوران‌ها و آشپزخانه‌های بزرگ استفاده می‌شود.

عطر و بوی برنج فجر چطوره؟

 یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هنگام خرید برنج شمال توجه به عطر برنج است. به‌طورکلی می‌توان به این نتیجه رسید که برنج‌های پرمحصول نسبت به دیگر برنج‌های شمال عطر و بوی بسیار کمتری دارند و نمی‌توان آن‌ها را در دسته برنج‌های عطری قرارداد. البته برنج فجر، ‌ نسبت به دیگر برنج‌های پرمحصول عطروطعم بیشتری دارد.

برای مطالعه مقاله «نحوه نگهداری برنج در فریزر » کلیک کنید.

خواص برنج فجر

برنج به‌طورکلی به دلیل ترکیبی مناسب از ویتامین‌ها و مواد معدنی، دارای خواص بی‌شماری است که برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند. در زیر به برخی از خواص این نوع برنج اشاره شده است:

  • حفظ سلامت قلب و عروق
  • کاهش خطر بیماری‌های قندی
  • قوی کردن سیستم ایمنی
  • حفظ سلامت پوست
  • کمک به تقویت استخوان‌ها
  • سبب افزایش انرژی
  • کاهش خطر بیماری‌های سرطانی
  • بهبود عملکرد مغزی

به‌طورکلی، برنج را می‌توان به‌عنوان یکی از گزینه‌های مناسب در یک رژیم غذایی سالم استفاده کرد و می‌تواند به حفظ سلامت بدن کمک کند.

20 1 - برنج فجر چطوره؟

نحوه پخت برنج فجر

این نوع برنج شمال را می‌توان به هر دو روش آبکش و کته طبخ کرد. برای پخت برنج به روش آبکش، ابتدا برنج را در خوب شسته و بعد از آن به مدت 1 ساعت درون آب و نمک بخیسانید. متناسب با حجم برنج، قابلمه مناسبی را انتخاب کنید و بر روی حرارت قرار دهید. بعد از اینکه آب درون قابلمه به جوش آمد، زمان آن است که برنج را به آن اضافه کنید. سپس دو قاشق روغن‌مایع به برنج اضافه کنید. این کار باعث می‌شود تا برنج شما درنهایت به‌صورت دانه‌دانه دربیاید. اگر می‌خواهید برنجتان بهتر قد بکشد، زمانی که برنج در حال جوشیدن است چند قالب یخ به آن اضافه کنید.

زمانی که یک‌دانه برنج را در میان انگشتانتان له می‌کنید نه باید خیلی سفت و نه خیلی له شده باشد تا برای آبکش کردن آماده شود. بعد از آبکشی، برنج را با ته‌دیگ دلخواه دم کنید.

سخن آخر

برنج فجر معروف‌ترین برنج شمال است که نسبت به دیگر برنج‌های پرمحصول قیمت مناسب‌تر و کیفیت بهتری دارد. ویژگی‌های ظاهری و خواص این برنج آن را به پرفروش‌ترین برنج ایرانی تبدیل کرده است. ظاهر قدبلند و کشیده این برنج باعث شده است تا بهترین انتخاب برای رستوران‌ها و آشپزخانه‌های بزرگ باشد. برای خرید برنج باکیفیت ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی به فروشگاه مشهد برنج مراجعه کنید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت