.jpg - عوامل تأثیرگذار بر روی عطر و بوی برنج

عوامل تأثیرگذار بر روی عطر و بوی برنج

مشهد برنجمشهد برنج
888 بازدید
عوامل تأثیرگذار بر روی عطر و بوی برنج

برنج یکی از مهم‌ترین غلاتی هست که در سفره اکثر افراد جامعه قرار می‌گیرد؛ انواع برنج دارای خواص مفید و تأثیرگذاری هستند؛ و بدن به ویتامین‌هایی که در این دانه‌ها وجود دارد نیاز دارد. اما عطر و بوی برنج برای همه افراد حائز اهمیت دارد. شما می‌دانید که برنج‌ها از نظر ژنتیک، نوع و غیره در یک سطح نیستند و تفاوت‌هایی باهم دارند عوامل تأثیرگذار بر روی عطر و بوی برنج مختلف است و ما در این مقاله برخی از آنها را به شما عزیزان خواهیم گفت، با ما همراه باشید.

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر روی عطر و بوی برنج

این عوامل زیاد بوده و ما مهم‌ترین آنها را برای شما خواهیم گفت:

13 - عوامل تأثیرگذار بر روی عطر و بوی برنج

تراشیدن زیاد سبوس برنج

از دلایلی که موجب شده است طعم برنج‌ها نسبت به گذشته متفاوت باشند؛ این است که بخش زیادی از سبوس برنج در کارخانه‌های شالی‌کوبی تراشیده می‌شود و برنج سفید می‌گردد. زیرا تمایل اکثر افراد استفاده از برنج سفید و شفاف است و تصور می‌کنند برنج سفید بهتر است. اما در واقع عطر برنج در همان سبوس دانه‌اش است. برخی  کسانی که عرضه‌کننده برنج در بازار هستند؛ برای اینکه محصول خود را مرغوب نشان بدهند، گرد سبوس که به‌صورت آرد شده است را در داخل کیسه برنج می‌پاشند و قاتی می‌کنند، اینکار باعث می‌شود مردم تصور کنند که برنج، برنجی مرغوب و خوش‌عطر است درحالی‌که فقط خاکه سبوس برنج را با برنج قاتی کرده‌اند. پس اگر افراد به این تمایل افراطی خود بکاهند کارخانه‌ها هم به سمتی می‌روند که بخش کمتری از سبوس برنج را حذف کنند و بخش بیشتر آن بماند؛ در این صورت به کیفیت عطر برنج‌ها کمک زیادی کرده‌اند.

کمباین‌های کم عطر

افزایش سرعت برداشت برنج در مزارع و شالیزار‌ها یکی دیگر عوامل تأثیرگذار بر روی عطر و بوی برنج است. برای صنعتی‌شدن و افزایش تولید برنج نیاز بود که از ماشین‌آلات کشاورزی استفاده شود و گونه‌ای باشد که بکار کشاورزان بیایند. کمباین‌های برنج در اندازه‌های کوچک و بزرگ به کشاورزی برنج وارد شدند و موجب تسریع سرعت برنج شد. اگرچه استفاده از کمباین‌ها باعث شد برداشت برنج سریع‌تر انجام شود؛ اما از طرفی هم کیفیت و طعم برنج را پایین آورده است؛ زیرا آنها به خوشه‌های برنج اجازه نمی‌دهند که خشک شود و موجب می‌شود برنج فرصت لازم برای به‌راحتی خشک‌شدن را نداشته باشد.

عطر و طعم برنج و تغذیه از زمین

در سال‌های گذشته تولید برنج به گستردگی امروز نبوده و کشاورزان همراه با استراحت دادن به زمین‌ها به کشت برنج می‌پرداختند؛ اما امروزه تولید برنج افزایش چشمگیری کرده است و کشاورزان ناچار هستند، تندتند این محصول را کشت کنند؛ از طرفی دیگر نقش تغذیه‌کننده‌های طبیعی گیاه‌ها به‌مراتب کمتر شده است؛ زیرا درگذشته گرچه مقدار تولید برنج کم بود، اما استفاده از کود‌های حیوانی در کشاورزی بیشتر بود و مزارع به‌صورت طبیعی دوپینگ می‌کردند و بازسازی می‌شدند درحالی‌که امروزه با حجم زیاد تولید مواجه هستیم؛ نمی‌توانیم به‌صورت مداوم از کودهای حیوانی استفاده کنیم؛ زیرا نه به‌صرفه هست و سخت‌تر از کود‌های شیمیایی می‌شود آنها را در مزارع پخش کرد. برخی از آفت‌کش‌های شیمیایی استاندارد‌های محیط زیستی را ندارند و ممکن است قاچاقی وارد شده باشند و این موضوع هم یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر روی عطر و بوی برنج است.

کاهش کیفیت کشاورزی جهانی

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذاربر روی عطر و بوی برنج صنعتی‌شدن مواد خوراکی است. دمای کره زمین هر روز گرم‌تر می‌شود و ناگفته نماند که گاز‌های گلخانه‌ای در جو زمین بسیار تأثیرات منفی می‌گذارند و وضعیت کره زمین چندان زیادی خوب نیست. کشت پی‌درپی محصولات منجر به پایین آمدن کیفیت و بالارفتن کمیت شده است.

برای مطالعه مقاله «مصرف برنج در ماه رمضان» کلیک کنید.

دیگر عوامل تأثیرگذار بر روی عطر و بوی برنج

یکی دیگر از دلایل پایین‌بودن کیفیت و عطر برنج‌ها نبود کندوج‌های برنج است در زمان‌های گذشته انبار‌های چوبی نزدیک مزارع ساخته می‌شد که وظیفه آنها محافظت از خوشه‌های برنج در برابر رطوبت، موریانه‌ها، حشرات و سایر جوندگان بود. این خوشه‌های برنج بدون هیچ‌گونه عجله‌ای در انبار‌ها خشک می‌شدند و در آخر به کارخانه‌ها منتقل می‌شدند. اما امروزه بلافاصله پس از برداشت محصولات به کارخانه‌ها منتقل می‌شود و کمتر از 3 هفته سبوس آنها تراشیده خواهد شد اگر از 3 هفته بیش‌تر شود کیفیت برنج به میزان زیادی کاهش می‌یابد و در آخر از عطروطعم آن کاسته خواهد شد؛ افزایش سرعت خشک‌شدن خوشه‌های برنج هم یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر روی عطر و بوی برنج است؛ چون در حالت طبیعی برنج تقریباً دو تا سه ماه زمان می‌برد تا خشک شود. اما امروزه با پیشرفت در تکنولوژی این مدت را به حداکثر سه روز رسانیده است در نتیجه  اکثر مواد مغذی موجود در برنج طی این فرایند از بین خواهد رفت. زیرا این سرعت بالای خشک‌کردن موجب سوختن و ازبین‌رفتن بخشی از پوسته برنج می‌شود.

سخن پایانی

اکنون که با عوامل تأثیرگذار بر روی عطر و بوی برنج آشنا شده‌اید می‌دانید که عواملی همچون صنعتی‌شدن، استفاده از کود‌های شیمیایی باعث کاهش کیفیت برنج شده است. شما عزیزان می‌توانید برای خرید برنج به سایت معتبر مشهد برنج مراجعه کنید. مشهد برنج انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی را در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت