.jpg - همه چیز در مورد رقم فجر که باید بدانید

همه چیز در مورد رقم فجر که باید بدانید

مشهد برنجمشهد برنج
1,406 بازدید
رقم فجر

یکی از ارقام برنج ایرانی که در دسته ‌بندی برنج‌ های پرمحصول قرار گرفته است، رقم فجر است. برنج فجر یک برنج اصلاح شده است که بر اثر تغییرات ژنتیکی که بر روی بذر برنج‌های باکیفیت شمالی ایجاد شده، به‌دست‌آمده است. کاشت این برنج به دلیل داشتن محصول پربار برای کشاورزان سود بالایی دارد. در شهرستان‌های فریدون‌کنار و آمل مازندران برنج فجر کشت می شو؛ اما بیشترین کشت آن در استان گیلان و سپس در استان گلستان است. در ادامه مطلب از وب‌سایت مشهدبرنج ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی و خارجی باکیفیت به بررسی ویژگی‌های برنج فجر می‌پردازیم.

7 2 - همه چیز در مورد رقم فجر که باید بدانید

رقم فجر چیست؟

به برنج تولید شده از برنج‌های باکیفیت با اعمال تغییرات ژنتیکی، رقم فجر می‌گویند. این تغییرات ژنتیکی ایجاد شده کمک کرده است تا میزان باردهی برنج فجر در هر هکتار افزایش پیدا کند و جوابگوی نیاز مردم باشد. امروزه بیشترین میزان کشت برنج فجر در استان گلستان است که به دلیل آبیاری با آب‌شور، دانه‌های برنج کشیده‌تر و بلندتر هستند. برنج فجر در سال 1380 توسط محققان وارد بازار شد و نسبت به دیگر انواع برنج که در دسته پرمحصول قرار دارند، کیفیت بالاتری دارد و پر فروش است.

خصوصیات و ویژگی‌های برنج فجر در ارقام برنج ایرانی

نکته مهمی که دررابطه‌با خصوصیات و ویژگی‌های برنج فجر در ارقام برنج ایرانی باید به آن اشاره کنیم طبع سرد آن است. با استفاده از ادویه‌جات گرم مانند زعفران و زیره می‌توانید میزان سردی برنج فجر را متعادل کنید. دانه‌های برنج فجر به شکل شمشیر یا خنجر هستند که از انتها به سر برنج باریک می‌شوند و یک فرورفتگی کوچک دارند. طول دانه‌های سفیدرنگ کدر فجر به‌صورت خام حدود 8 میلی‌متر است و بعد از پخت به 10.3 میلی‌متر می‌رسد و ری بسیار خوبی دارد. ویژگی‌های مطلوب و خوب برنج فجر عبارت‌اند از:

1. داشتن مقاومت کامل به بلاست

باتوجه‌به اینکه رقم فجر با ایجاد تغییرات ژنتیکی بر روی بذر برنج تولید شده است، نسبت به بیماری بلاست مقاومت کاملی دارد.

2. کیفیت برنج فجر

از دیگر ویژگی‌های مطلوب و خوب برنج فجر می‌توانیم به کیفیت آن اشاره کنیم. میزان آمیلوز، درجه حرارت ژلاتینی شدن و قوام ژل فاکتورهایی هستند که در کیفیت ارقام برنج‌های ایرانی به‌خصوص رقم فجر تأثیر زیادی دارند. دارابودن 20 تا 25 درصد آمیلوز در دانه‌های برنج، یک مقدار استاندار است و به سبک بودن برنج و نرم ماندن بعد از پخت کمک می‌کند. برنج فجر به دلیل دارابودن 21 تا 23 درصد آمیلوز بعد از پخت بافت سبک و نرمی دارد و باعث سنگینی و نفخ معده نمی‌شود. مطلوب‌ترین میزان درجه حرارت ژلاتینی شدن برنج 70 تا 74 درجه سانتی‌گراد است که کمک می‌کند برنج چسبنده و سفت نشود. برنج فجر دارای درجه حرارت ژلاتینی بین 60 تا 70 درجه است که توصیه می‌کنیم هنگام پخت نهایتاً تا 6 دقیقه آن را در آب بجوشانید.

 از دیگر فاکتورهای مهم در کیفیت برنج، قوام ژل است که به سه دسته سخت، متوسط و نرم تقسیم می‌شود. هر چه‌قدر میزان آن بیشتر باشد، به کیفیت برنج کمک می‌کند. میزان استاندارد طول ژل نرم که بیشترین ماندگاری را بعد از پخت دارد، طول حرکت 61 تا 100 میلی‌متر است. رقم فجر به دلیل داشتن طول حرکت 73 میلی‌متر ماندگاری و کیفیت خوبی بعد از پخت دارد.

17 2 - همه چیز در مورد رقم فجر که باید بدانید

3. عطر و طعم مناسب

از دیگر ویژگی‌های مطلوب برنج فجر می‌توانیم به عطر و بوی خوب آن و نزدیک بودنش به برنج‌های محلی اشاره کنیم. برنج‌های پرمحصول اصولاً عطروطعم مناسبی ندارند؛ اما رقم فجر به دلیل دارابودن پروپیلین و استیل دارای عطر و بوی مناسبی است.

4. عملکرد خوب در هر هکتار هنگام کشت

برنج پرمحصول فجر عملکرد مناسبی در هر هکتار کشت شده دارد و به‌راحتی بعد از برداشت می‌تواند نیازهای مردم را پاسخگو باشد.

علاوه بر موارد گفته شده برنج فجر قیمت مناسبی دارد و به دلیل عطر مناسب برای استفاده در رستوران‌ها گزینه مناسبی است. پیشنهاد می‌کنیم مقاله آیا برنج فجر تراریخته است را از وب‌سایت مشهدبرنج مطالعه کنید.

زمان کشت برنج فجر

زمان کشت بذر برنج فجر از نیمه دوم فروردین‌ماه شروع و تا اول اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. به دلیل اینکه دوره کشت آن 130 روز است و نسبت به سایر انواع برنج‌های شمالی طول دوره رشد و برداشت بیشتری دارد، کشاورزان نمی‌توانند در زمین‌های خود برنج کشت دوم را داشته باشند.

جمع‌بندی

یکی از بهترین برنج‌های محبوب در ارقام برنج ایرانی رقم فجر است. برنج فجر به دلیل عملکرد بالا در کشت و میزان باردهی در هر هکتار زمین، در دسته ‌بندی برنج‌ های پرمحصول قرار دارد. باتوجه‌به کیفیت خوب بعد از پخت، داشتن عطر و بوی مناسب، نرم و سبک بودن بافت آن بعد از پخت و داشتن هضم آسان طرف‌داران زیادی دارد. به‌راحتی می‌توانید به دو روش آبکش و یا کته آن را طبخ کنید.

 در رستوران‌های ایرانی استفاده از برنج فجر به دلیل ظاهر مناسب بعد از پخت و عطر مطلوب در کنار قیمت مناسب، رایج است. نکته مهم در خرید برنج فجر این است که واسطه‌ها را حذف کنید تا با قیمت مناسب‌تری بتوانید آن را خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج که ارائه‌دهنده انواع برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی است کمک می‌کند تا با حذف واسطه‌ها انواع برنج را با قیمت مناسب‌تر و کیفیت عالی تهیه کنید. با خرید از وب‌سایت مشهد برنج می‌توانید طعم واقعی برنج ایرانی را بچشید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت