.jpg - تفاوت برنج مازندران و گیلان

تفاوت برنج مازندران و گیلان

مشهد برنجمشهد برنج
1,723 بازدید
تفاوت برنج مازندران و گیلان

برنج ایرانی علاوه بر اینکه در استان‌های شمالی ایران کاشته می‌شود، در استان‌های دیگری نیز از گیلان و مازندران و گلستان گرفته تا اصفهان و خراسان شمالی  فارس کاشته می‌شود. تعداد استان‌هایی که برنج در آن‌ها، به مقدارهای متفاوتی کاشته می‌شود، تا 17 استان نیز گفته شده است. ولی محبوب‌ترین و بهترین برنج‌ها معمولا در شمال ایران کاشته می‌شوند. در ادامه مقاله به بررسی تفاوت برنج مازندران و گیلان می‌پردازیم.

برنج مازندران

استان مازندران از لحاظ کشت و برداشت برنج در صدر کشور قرار دارد. استان مازندران با توجه به نواحی جلگه‌ای و کوهستانی که دارد قادر به کشت انواع برنج‌های طبع گرم و سرد است. کشاورزان مازندرانی با تجربه اجدادی خود و بهره گیری از علم روز کشاورزی و تکنولوژی توانسته‌اند به تولید انبوه مرغوب‌ترین انواع برنج در کشور دست پیدا کنند.

در استان مازندران علاوه بر برنج کشت اول (ماه‌های فروردین تا تیر) کشاورزان می‌توانند با توجه به شرایط آب و هوایی که دارند در کشت دوم (ماه‌های مرداد تا آبان) اقدام به کشت و برداشت کنند. انواع برنجی که بیشتر در استان مازندران کشت میشود شامل (هاشمی، بینام، فجر، شیرودی، طارم، ندا و… ) می‌باشد.

برنج طارم و هاشمی از پسنده‌ترین گونه‌های استان مازندران است در قسمت‌های مرکزی مازندران مانند شهرستان‌های بابلسر، محمودآباد، جویبار و فرویدونکار که شرایط آب و هوایی گرم و مرطوبی دارند کشت می‌شود و ارقام‌های پرمحصول مانند برنج شیرودی و برنج فجر در مناطق کوهستانی در شهرستان‌های بابل، ساری، به‌شهر، نکا و آمل که شرایط آب و هوایی سردتری دارند کشت می‌شود.

برای مطالعه مقاله “سبوس برنج چیست؟” کلیک کنید.

برنج گیلان

رتبه دوم تولیدکنندگان برنج در کشور را استان گیلان دارا است. استان گیلان با توجه به نواحی جلگه‌ای و دره‌ای که دارد مثل استان مازندران امکان کشت برنج‌های طبع گرم و سرد را دارد. کشاورزان زحمتکش گیلانی همیشه جزء برترین‌ها بوده‌اند مانند آقای علی کاظمی و آقای هاشمی که از کاشفان برنج بوده‌اند.

360 F 44399826 kV35yDL0iRZNwAqtEm3rlTAYRUjYeGaE 1 - تفاوت برنج مازندران و گیلان

کشاورزان استان گیلان با شروع فصل کشاورزی در ماه فروردین اقدام به کشت برنج می‌کنند و همچنین در تیر ماه اقدام به برداشت آن می‌کنند. گونه‌های برنجی که کشاورزان گیلانی به کشت آن اقدام می‌کنند، شامل برنج طارم، علی کاظمی، فجر، هاشمی و… می‌باشند.
برنج هاشمی پرمصرف‌ترین برنج در استان گیلان است که تقریبا در تمامی شهرهای استان گیلان این نوع برنج کشت می‌شود. این برنج از پخت بسیار مناسبی برخوردار است و طعم و عطر دلنشینی را نیز دارد.

برخلاف استان مازندران، برنج‌های گیلان در تمامی شهرها به صورت یک دست بوده و فرقی ندارد در منطقه دره‌ای کشت شود و یا کوهستانی! به این علت که در استان گیلان به خاطر سرمای زودرس کشاورزان فقط در کشت اول می‌توانند اقدام به کشت و برداشت برنج کنند.

تفاوت برنج گیلان و مازندران در چیست؟

در ادامه مقاله به بررسی تفاوت برنج مازندران و گیلان می‌پردازیم:

1- تفاوت از لحاظ مزه برنج

از اولین تفاوت برنج مازندران و گیلان تفاوت از لحاظ مزه برنج است. برنج‌های گیلان به دلیل طعم دلچسب و شیرینی که نسبت به برنج‌های استان مازندران مثل برنج شیرودی دارند، در بین مردم محبوب‌تر هستند.

2- تفاوت از نظرعطر برنج

یکی دیگر از موارد تفاوت برنج مازندران و گیلان تفاوت از لحاظ عطر برنج است. عطر برنج‌های گیلان چه قبل از پخت برنج و چه بعد از پخت نسبت به برنج‌های مازندرانی برتری دارد. حتی اگر ساعت‌ها از پخت آن گذشته باشد.

3- تفاوت از نظر رنگ برنج

یکی دیگر از موارد تفاوت برنج مازندران و گیلان از نظر رنگ برنج است. رنگ برنج‌های گیلان، رنگی سفید متمایل به کرم است، اما رنگ برنج‌های مازندران رنگ سفید مطلق است.

4- تفاوت از لحاظ قد برنج

چهارمین تفاوت برنج مازندران و گیلان تفاوت از لحاظ قد برنج است. بیشتر برنج‌های گیلانی از نظر قد به مقدار مناسبی قد می‌کشند، اما برنج‌های استان مازندران مانند برنج‌های خارجی قد نسبتا کشیده و بلندی دارند که قد برنج‌های مازندرانی بر طعم آن برتری دارد.

5- تفاوت از لحاظ کشت برنج

یکی دیگر از موارد تفاوت برنج مازندران و گیلان تفاوت از لحاظ کشت برنج است. از مهم‌ترین عوامل موثر در عطر و طعم و کیفیت برنج محل کشت برنج است. هم استان گیلان و هم استان مازندران از خاک حاصلخیز و همچنین آب و هوای مساعدی برای کشت برنج برخوردار هستند. اما در استان گیلان به علت حاصلخیزی بیشتر خاک و املاح معدنی بیشتری که در آن وجود دارد، کشت برنج رونق بیشتری دارد.

به این علت که اکثر شالیزارهای استان گیلان، در دامنه‌های کوه‌ها قرار دارند، علاوه‌بر بارش باران، املاح معدنی را به خود جذب می‌کنند. اما خاک استان مازندران به این علت که  درختان زیادی به طور بی‌رویه قطع می‌شوند و خاک منطقه دچار فرسایش بسیاری شده است، خاک آن مواد معدنی خود را از دست داده است.

6- تفاوت از لحاظ کشت دوم برنج

در کنار مزایای برنج گیلان نسبت به برنج مازندران، یکی دیگر از موارد تفاوت برنج مازندران و گیلان تفاوت از لحاظ کشت دوم برنج است که در استان مازندران بخصوص شهرستان فریدونکنار به دلیل آب و هوای بهتری که  نسبت به استان گیلان دارد و شیب کوه به سمت دریا، از آب بیشتری برخوردار است. در نتیجه کشاورزان این منطقه می‌توانند علاوه بر ماه فروردین که برای کشت اول برنج اقدام می‌کنند، در مرداد ماه نیز برای کشت دوم برنج اقدام کنند.

7375 - تفاوت برنج مازندران و گیلان

خرید برنج

برای خرید انواع برنج دقت کنید که از مراکز خرید و فروشگاه‌های معتبری خرید کنید که اطمینان داشته باشید، برنج‌های باکیفیتی را در اختیارتان می گذارند. اگر قصد دارید برای خرید انواع برنج‌ شمال که از مازندران و گیلان هستند به صورت اینترنتی اقدام کنید، می‌توانید فروشگاه مشهد برنج را برای خرید خود انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج با ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین انواع برنج‌ها، مستقیم و بدون واسطه محصولات مرغوب و مقرون به صرفه را به دست شما می‌رساند تا از خرید خود مطمئن و راضی باشید و خرید بسیار خوبی را تجربه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت برنج مازندران و گیلان پرداختیم. با توجه به آنچه که در این مقاله گفتیم، منطقی خواهد بود بین برنج مازندران و گیلان، برنج گیلان را انتخاب کنید. این برنج به دلیل عطر و طعم بهتر و همچنین کیفیت خوبی که دارد، نسبت به برنج مازندران از قیمت بالاتری نیز برخوردار است. بنابراین اگر شما به دنبال برنجی با طعم و عطر بهتر و همنچنین ظاهری مناسب هستید برنج گیلان در انتخاب‌هایتان باید اولویت داشته باشد. اما اگر تنها به دنبال ظاهری مناسب و رنگ سفید و قد بلند برای برنج هستید باید برنج مازندران را در اولویت خود قرار دهید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت