.jpg - خواص درمانی برنج و فواید این ماده غذایی پرمصرف برای بدن

خواص درمانی برنج و فواید این ماده غذایی پرمصرف برای بدن

ارزانسراارزانسرا
1,869 بازدید
مشهد برنج

jasmine rice 74190 7259 - خواص درمانی برنج و فواید این ماده غذایی پرمصرف برای بدن

محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین غلات در بین ایرانی‌ها، برنج است. این ماده غذایی پرمصرف، خواص مفیدی برای بدن و سلامتی بدن دارد. درصورتی‌که جامعه و عموم مردم بر این باورند که خاصیت چاق‌کنندگی دارد. برنج اگر به‌ صورت صحیح پخت شود و به صورت متعادل مصرف شود، می‌تواند یکی از سالم‌ترین غذاها باشد.

برای مطالعه مقاله “برنج دم سیاه چیست ؟” کلیک کنید.

خواص درمانی برنج

در ادامه به خواص درمانی برنج اشاره می‌کنیم:

1- ضد چاقی

یکی از خواص درمانی برنج برای بدن، ضد چاقی بودن آن است. همان‌طور که گفتیم باور جامعه بر چاق‌کنندگی برنج تاکید دارد، اما این‌طور نیست؛ چرا که برنج حاوی کلسترول، چربی‌های مضر و سدیم نیست. مصرف برنج برای سلامتی بدن بسیار مفید است و سطح پایین چربی، سدیم و کلسترول به کاهش چاقی و سلامتی کمک می‌کند.

2- مناسب برای قلب

برنج شامل آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند قلب انسان را سالم نگه دارد. خوراکی‌هایی که فیبر زیادی دارند به بدن انسان کمک می‌کنند تا سلامت قلب را بتواند مدیریت کند. فیبر به کاهش خطر سکته مغزی و ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

3- منبع اصلی انرژی

یکی دیگر از موارد خواص درمانی برنج، تأمین انرژی است. برنج به دلیل این که حاوی کربوهیدرات بسیار است، به عنوان سوخت و ساز بدن عمل می‌کند. همچنین در عملکرد طبیعی مغز انسان هم نقش دارد. کربوهیدرات بعد از سوخت و ساز به انرژی کاربردی در بدن تبدیل می‌شوند. علاوه بر کربوهیدرات، ویتامین‌ها، مواد ارگانیک و مواد معدنی موجود در برنج، موجب به افزایش سطح انرژی می‌شوند.

4- برنج برای پوست

پزشکان تغذیه معتقدند که استفاده از برنج پودر شده به صورت موضعی، می‌تواند بیماری پوستی انسان را درمان کند. استفاده موضعی برنج و حتی مصرف خوراکی آن، در رفع بسیاری از بیماری‌های پوستی مؤثر هستند. همچنین برنج روند پیدا شدن چین و چروک روی سطح پوست را با آنتی اکسیدان‌های موجودش، کاهش می‌دهد.

5- درمان تنگی نفس

به دلیل وجود منیزیم موجود در برنج، مصرف برنج از تنگی نفس و یا خستگی زیاد جلوگیری می‌کند.

6- تقویت هورمون‌های جنسی

برخی از برنج‌ها به دلیل وجود منگنز موجود، باعث افزایش فعالیت هورمون‌های جنسی می‌شوند و قوای جنسی را تقویت می‌کند.

7- درمان میگرن

منیزیم موجود در برنج، یکی دیگر از خواص درمانی برنج است که باعث می‌شود که به درمان میگرن و سردردهای شدید کمک کند و دردش را کاهش دهد.

8- جلوگیری از آلزایمر

از خواص درمانی برنج، به جلوگیری از آلزایمر می‌توان اشاره کرد. برنج مقادیر بسیاری مواد مغذی دارد که موجب رشد انتقال دهنده‌های عصبی می‌شوند و از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند.

9- تنظیم دمای بدن

وجود آب برنج در هنگام پخت و پز، با درجه حرارت بالا، در آب ساختار نشاسته‌ای را ایجاد می‌کند که می‌تواند دمای بدن را تنظیم نماید؛ بنابراین آب برنج برای بهبود تب نیز مفید است.

10- بهبود متابولیسم

ویتامین‌ها در اساسی‌ترین فعالیت‌های بدن انسان مصرف می‌شوند. برنج نیز سرشار از منبع عالی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که سلامت سیستم ایمنی بدن و عملکرد کلی سیستم‌های بدن انسان را فراهم می‌کنند.

11- جلوگیری از پوکی استخوان

افراد سالخورده و مسن به دریافت ویتامین D بسیاری نیاز دارند. در برنج این ویتامین بسیار وجود دارد و با مصرف آن و همچنین ویتامین D ناشی از نور خورشید برای حفظ استخوان‌ها در پیری مفید است.

12- کاهش خطر سرطان

برخی از انواع سرطان‌ها مثل سرطان روده بزرگ و دستگاه گوارش، به‌ خاطر نبود فیبر است. مصرف برنج و غذاهایی که حاوی فیبر هستند، می‌تواند سیستم هضم را بهتر کند و از این طریق ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان تخمدان و دهانه رحم را کاهش دهد.

13- کنترل فشار خون

کنترل فشارخون، یکی دیگر از موارد خواص درمانی برنج است. میزان سدیم موجود در دانه‌های برنج خیلی کم است و به همین دلیل برای افرادی که فشارخون بالایی دارند، بسیار مناسب است. سدیم بیش از اندازه در بدن به منقبض شدن شریان‌ها و رگ‌ها، فشار بر سیستم عروقی و افزایش استرس می‌شود که در نهایت منجر به فشارخون بالای فرد می‌شود.

14- از بین برنده سندروم روده تحریک ‌پذیر

برنج حاوی نشاسته ی مقاوم است که بعد از رسیدن به روده‌ها، باعث تحریک رشد باکتری‌های مفیدی می‌شود که به حرکت طبیعی روده‌ها کمک می‌کند. همچنین این نشاسته‌ها در کاهش تأثیر بیماری‌هایی مانند اسهال و سندروم روده تحریک پذیر موثر هستند.

15- مناسب برای یبوست

فیبر نامحلول موجود در برنج همانند اسفنجی صاف عمل می‌کند که به راحتی در روده‌ها حرکت می‌کند و می‌تواند از یبوست مزمن جلوگیری کند. البته به یاد داشته باشید که همراه با غذاهای فیبری باید آب بیشتری را مصرف کنید تا یبوست را بتواند از بین ببرد.

16- جلوگیری از کم خونی

یکی دیگر از خواص درمانی برنج، جلوگیری از کم خونی بدن است. آهن موجود در بدن به جلوگیری از کم خونی کمک می‌کند. زیرا آهن قادر به تشکیل رنگ قرمز عمیقی است که در گلبول‌های قرمز وجود دارد به گونه‌ای که بعداً تولید هموگلوبین را افزایش می‌دهد و این هموگلوبین اگر به صورت بهینه تولید شود، به جلوگیری از خطر کم خونی می‌تواند کمک کند.

17- پشتیبانی از عملکرد مغز

کربوهیدرات موجود در برنج باعث می‌شود که از عملکرد مغز پشتیبانی کند، به این دلیل که کربوهیدرات‌ها نقش بسیار مهمی در تعیین یک ذهن سالم دارند. بدون کربوهیدرات، بدن ممکن است احساس قدرت کمتری کند و اختلالات عاطفی نیز به وجود آیند.

18- غذای رژیمی خوب

برنج قرمز نوعی برنج است که می‌توانید آن را به عنوان غذای رژیمی مصرف کنید. زیرا این نوع برنج 14 درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را تأمین می‌کند. همچنین برنج قرمز کالری کمتری دارد و چربی کمتری نیز نسبت به برنج سفید دارد.

how to open a bag of rice - خواص درمانی برنج و فواید این ماده غذایی پرمصرف برای بدن

19- حاوی باکتری مفید

یکی دیگر از خواص درمانی برنج برای بدن، می‌توان گفت که برنج می‌تواند به رشد باکتری‌های مفید نیز کمک کند. این باکتری‌ها برای کاهش بیماری‌های روده‌ای مثل اسهال بسیار مفید است.

20- جلوگیری از بواسیر

بواسیر بیماری است که در اثر تورم رگ‌های خونی در ناحیه مقعد، ایجاد می‌شود. این امر باعث می‌شود که علاوه بر اینکه فشار دفع بیش از حد قوی نباشد، بلکه با دفع راحت، می‌تواند باعث التهاب در اطراف روده شود. اگر مصرف برنج که حاوی فیبر است به صورت مرتب ادامه یابد، روده‌ها به‌خوبی کار می‌کنند و روند دفع راحت‌تر می‌شود.

21- ضدآفتاب طبیعی

برنج به این دلیل که حاوی اسید فورولیک و آلانتوین است و مانند یک ضدآفتاب، از پوست صورت در برابر اشعه خورشید محافظت می‌کند و احتمال آفتاب ‌سوختگی را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی خواص درمانی برنج پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، خواص درمانی برنج برای بدن بسیار است که در اینجا ما برخی از آن‌ها را بررسی کردیم. مصرف برنج خوب است اما باید به‌اندازه باشد. زیرا مصرف بیش از اندازه آن مضر است. اگر دغدغه‌های زندگی امروزی به شما فرصت گشتن و انتخاب بهترین فروشگاه برای خرید برنج را نمی‌دهد به شما توصیه می‌کنیم خرید اینترنتی را انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج بهترین و مرغوب‌ترین برنج‌ ایرانی و خارجی پاکستانی و هندی را در دسترس شما عزیزان قرار داده تا با خیالی آسوده خرید کنید.

دسته بندی تناسب اندام و تغذیه
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت