.jpg - بهترین روش های نگهداری برنج

بهترین روش های نگهداری برنج

ارزانسراارزانسرا
1,501 بازدید
صادرات-برنج-ایرانی

برنج به‌عنوان یکی از اقلامی است که در فرهنگ ما حداقل یک وعده غذایی در طول روز استفاده می‌شود. در کشور ما حجم زیادی از برنج خریداری و مصرف می‌شود. بنابراین بعد از خرید برنج باید، بهترین روش‌های نگهداری برنج را در نظر داشته باشید خصوصاً اگر برنج شما تازه باشد. رعایت شرایط نگهداری برنج طول عمر استاندارد آن را افزایش می‌دهد، مخصوصاً برنج‌های ایرانی که در بهترین شرایط آب‌ و هوایی تولید می‌شود. برنج ایرانی همچنین از خاک خوب و حاصل‌خیز تغذیه می‌کند که تأثیر بسیار بالایی بر روی کیفیت برنج دارد. در ادامه بهترین روش‌های نگهداری برنج را شرح می‌دهیم.

شرایط نگهداری برنج ایرانی

برنج کهنه طول عمر کمتری دارد و باید در نگهداری آن‌ها حساسیت بیشتری به خرج دهید. اما نگهداری اصولی برنج کهنه و تازه با هم فرقی ندارد. هر ماده غذایی روش نگهداری خاص خودش را دارد که از لحظهٔ خرید تا به هنگام پخت باید به همه موارد باید توجه کنید. از جمله این موارد:

باتوجه‌به نیاز ماهانه خود خرید کنید

خرید تدریجی برنج یکی از بهترین روش‌های نگهداری برنج است. توجه داشته باشید که برنج را برای دوره زمانی کوتاهی و برحسب نیاز خانواده خرید کنید. اگر مقدار زیادی برنج در خانه نگهداری کنید، احتمال خراب‌شدن آن بسیار زیاد است و کیفیتشان را هم از دست می‌دهند. شرایط نگهداری برنج در محیط خانه و انبارهای بزرگ با هم فرق بسیاری دارد و متفاوت است.

در هنگام خرید به کیفت برنج دقت کنید

در هنگام خرید باید به کیفیت و مرغوب بودن برنج توجه داشته باشید. به این‌گونه که برنج پاک باشد و شپشک و کرم نزده باشد. در برنج گرد و خاک نباشد و همچنین دقت کنید که خرده برنج در آن وجود نداشته باشد.

برنج را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید

قرار دادن برنج در مکان خشک و خنک، یکی دیگر بهترین روش‌های نگهداری برنج است. برنج را باید در مکانی نگهداری کنید که خشک باشد و رطوبتی در آنجا وجود نداشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که مکان نگهداری خنک نیز باشد زیرا گرما باعث کرم زدن و خراب‌شدن برنج می‌شود. می‌توانید از یک تهویه در مکان نگهداری استفاده کنید.

rice bags 649613 - بهترین روش های نگهداری برنج

برنج خود را دور از حشرات نگه دارید

به این دلیل که برنج در مزرعه کشت می‌شود، از نگرانی‌های نگهداری طولانی‌ مدت آن، آفت زدن برنج است. دور نگهداشتن برنج از حشرات نیز، یکی دیگر از بهترین روش‌های نگهداری برنج است. برخلاف سایر مواد غذایی برنج را باید در معرض هوا قرار داد، به این دلیل که از فاسد شدن آن جلوگیری می‌کند. به این نکته توجه کنید که اگر برنج را در ظروف در بسته قرار دهید و انبار کنید، موجب آفت زدن برنج و تولید مثل حشرات در آن می‌شود.

ظروف نگهداری از برنج را تهیه کنید

یکی از بهترین روش‌های نگهداری برنج، ظروف پلاستیکی است. ظروف پلاستیکی به این دلیل که درب محکمی ندارند و جریان هوا را به‌ اندازه کافی برای برنج فراهم می‌کند، برای نگهداری برنج کاربرد خوبی دارد. اما اگر ظرف مخصوص برای نگهداری برنج نداشته باشید، می‌توانید یک جذب‌کننده اکسیژن درون ظرف قرار دهید. بعضی از این جذب‌کننده‌ها مخصوص غذاهای مرطوب و بعضی دیگر مخصوص غذاهای خشک است؛ بنابراین قبل از خرید آن‌ها، از کاربرد آن برای برنج مطمئن شوید.

ضدعفونی و پاک‌سازی کردن ظروف برنج مهم است

یکی دیگر از بهترین روش‌های نگهداری برنج، تمیز کردن ظروف نگهداری برنج است. برنج انبار شده اکسیژن بسیاری جذب می‌کند، مخصوصاً اگر در ظروف بسته‌ای باشد که با یک جذب‌کننده اکسیژن نگهداری شود؛ بنابراین ظرف تمیز و تمیزکردن ظرف اگر در مدت طولانی قصد نگهداری دارید، مهم است. اگر برنج در بهترین شرایط هم نگهداری شود، بدون رعایت این موضوع، کیفیت برنج پایین می‌آید.

کیسه برنج از سطح زمین فاصله داشته باشد
فاصله داشتن ظرف یا کیسه برنج از سطح زمین و دیوار، یکی دیگر از بهترین روش‌های نگهداری برنج است. به این دلیل که حتی به میزان بسیار کمی هم رطوبت از سطح زمین خارج می‌شود، باید توجه داشته باشید که فاصله آن را حفظ کنید تا مقدار کم این رطوبت توسط کیسه برنج جذب نشود. همچنین باید فاصله کیسه برنج را از دیوار هم رعایت کنید تا حشرات راهی به درون آن نداشته باشند و جریان هوا نیز به‌راحتی رد و بدل شود.

با انواع برنج در دنیا آشنا شوید” کلیک کنید.

کیسه برنج دور از نور خورشید نگهداری شود

یکی دیگر از بهترین روش‌های نگهداری برنج دور نگهداشتن آن از نور خورشید است. در واقع نور خورشید باعث پایین آمدن کیفیت برنج، خراب‌شدن برنج و خرد شدن دانه‌های آن می‌شود.

نکاتی در رابطه‌ با نگهداری برنج با قرص برنج

برای نگهداری برنج با استفاده از قرص برنج باید به نکاتی حتماً توجه داشته باشید. از جمله:

  • اولین نکته این که قرص برنج را در یک دستمال کاغذی بگذارید و آن را بپیچانید تا با برنج تماس مستقیم نداشته باشد.
  • اگر می‌خواهید برای جلوگیری از آفت برنج استفاده کنید، باید آن را در خارج از کیسه برنج و کنار آن قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که اگر قرص در برنج پودر شود، خطرناک است و باید برنج را دور بریزید.
  • به این دلیل که قرص برنج بسیار خطرآفرین است، فروش آن در عطاری‌ها ممنوع است.
  • دقت کنید که در شرایط نگهداری برنج، استفاده از قرص برنج آخرین گزینه است.

پیشگیری از رشد کرم برنج در هنگام نگهداری

ما ایرانی‌ها عادت داریم به علت مصرف زیاد برنج، به مقدار زیادی از آن خرید کنیم. ولی یکی از مشکلاتی که وجود دارد، رشد و تکثیر کرم برنج است. برای حل این مشکل باید نکاتی را رعایت کنید. از جمله:

  • محل نگهداری برنج خشک و خنک باشد.
  • برنج از کف زمین و دیوار فاصله داشته باشد.
  • برنج را به‌گونه‌ای باید بگذارید که جریان هوا در آن ردوبدل شود و نباید چند کیسه برنج را روی‌ هم بگذارید.
  • کیسه برنج را نباید در مکان‌های مرطوب مانند زیر سینک ظرف‌شویی یا اتاقی که درب حمام در آن قرار دارد، بگذارید.

تفاوت برنج خارجی و ایرانی از نظر نگهداری چگونه است؟

برنج خارجی و برنج ایرانی از نظر نگهداری نیز با هم تفاوت دارند. برنج خارجی را در مدت‌ زمان طولانی می‌توان نگهداشت. به این خاطر که به آن مواد نگهدارنده می‌زنند و همین موضوع از شپشک زدن برنج و یا حشرات و آسیب به برنج جلوگیری می‌کند. متأسفانه برنج خارجی به جز ظاهر زیبا و نگهداری طولانی‌مدت آن، هیچ نوع خواصی ندارد اما به دلیل اینکه با قیمت پایین‌تری نسبت به برنج ایرانی عرضه می‌شود، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

ما در این مقاله بهترین روش‌های نگهداری برنج را توضیح دادیم. همان‌طور که گفته شد برنج ایرانی، برنجی مرغوب با خاصیت‌های بسیار است، اما باید اصول نگهداری آن را رعایت کنید تا کیفیت آن پایین نیاید و از فاسد شدن آن و آفات و … جلوگیری کنید. فروشگاه اینترنتی مشهد برنج باکیفیت‌ترین انواع برنج ایرانی و برنج‌ خارجی را در دسترس شما عزیزان قرار داده و شما عزیزان می‌توانید با اطمینان از باکیفیت و تازه بودن محصولات آن‌ها را خریداری کنید.

دسته بندی مراقبت و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت