.jpg - با انواع برنج در دنیا آشنا شوید

با انواع برنج در دنیا آشنا شوید

ارزانسراارزانسرا
1,794 بازدید
برنج ایرانی

برنج یکی از مهم‌ترین غلات در دنیا محسوب می‌شود و به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد یکی از وعده‌های غذایی معروف است. برنج در انواع غذاها، از غذاهای دم‌دستی و دسرها گرفته تا وعده‌های اصلی، در سراسر دنیا متقاضیان زیادی دارد. انواع برنج در دنیا به دلیل شرایط متفاوت محیطی، آب و هوایی و نوع خاک دارای شکل، رنگ و خواص متفاوتی هستند. ارزش غذایی در انواع برنج کاملاً متفاوت است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع برنج در دنیا آشنا نماییم.

دسته بندی انواع برنج در دنیا

انواع برنج در دنیا به سه دسته برنج‌های دانه بلند، دانه متوسط و دانه کوتاه تقسیم می‌شوند. برنج‌هایی که در این سه دسته‌بندی اصلی قرار دارند، عضو برنج‌های رایج جهانی محسوب می‌شوند و در تمامی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت ها موجود می‌باشند. علاوه بر انواع برنج‌های رایجو شناخته شده، برنج‌های متنوع و خاص دیگری نیز وجود دارند که بسیار کمیاب‌تر هستند. در ادامه همه انواع برنج در دنیا را به شما معرفی نموده‌ایم:

برنج‌های دانه بلند

انواع برنج در دنیا با دانه‌های بلند وجود دارند که به 4 دسته مختلف زیر تقسیم می‌شوند:

برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای یکی از انواع برنج دانه بلند محسوب می‌شود که به دلیل داشتن سبوس، دارای رنگ کدر و قهوه‌ای است. طعم این نوع برنج با برنج‌هایی که سبوس آن‌ها جداشده است کاملاً متفاوت است و دارای طعمی فندقی بوده و زیر دندان احساس می‌شود. برنج قهوه‌ای به دلیل وجود سبوس، دارای خواص فراوانی برای بدن می‌باشد.

دانه‌های برنج قهوه‌ای معمولاً سفت‌تر بوده و تردی آن‌ها در مقایسه با سایر برنج‌ها بیشتر است. برای پخت این برنج از روش آبکش و دم کردن، استفاده کنید و بگذارید برنج کمی بیشتر بجوشد. قابل ذکر است که این برنج در دو نوع دانه‌بلند یا دانه‌کوتاه موجود می‌باشد.

Rice Export to China - با انواع برنج در دنیا آشنا شوید

برنج باسماتی

برنج دانه بلند باسماتی، برنج اصلی در تهیه غذاهای هندی و پاکستانی است. این نوع برنج را باید به مدت یک تا دو ساعت قبل از پخت خیساند. این نوع برنج دارای عطر و بوی بسیار زیادی است و جالب است بدانید که این برنج را یکسال بعد از برداشت انبار می‌کنند، زیرا طی یک فرایند کهنه شدن، خوشبو و خوش‌عطرتر نیز می‌شود.

بهتر است که برنج باسماتی را همراه با ادویه کاری سرو نمایید، زیرا بسیار این برنج را خوشمزه‌تر می‌کند. برای طبخ بهتر، این نوع برنج را حداقل یک ساعت قبل از پخت، در آب خیس کنید.

برنج سفید

برنج سفید یکی از انواع برنج در دنیا است که از آن شلتوک و سبوس به طور کامل جدا می‌شود؛ در نتیجه مواد مغذی کمتری نسبت به برنج‌های قهوه‌ای یا قرمز دارد. این برنج رایج‌ترین برنج مورد استفاده ایرانیان محسوب می‌شود. برنج سفید در هنگام پخت در مقایسه سایر انواع برنج موجود در بازار، به آب بیشتری نیاز دارد. این برنج در دو دسته برنج عطری و برنج دودی در کشور ایران تولید می‌شود.

برنج جاسمین

برنج جاسمین دارای رنگی شفاف است و دانه‌هایی با اندازه بلند دارد. برای طبخ برنج جاسمین لازم است آن را چندین بار شست و از یک ساعت قبل از پخت در آب خیس کرد. برنج جاسمین نوعی برنج تایلندی است. برنج یاسمین گزینه‌ای کامل برای یک شام خوش‌طعم محسوب می‌شود.

برنج‌های دانه متوسط

انواع برنج در دنیا با دانه‌های متوسط به 2 دسته مختلف زیر تقسیم می‌شوند:

برنج بمبا

برنج بُمبا نوعی برنج اسپانیایی است. از این برنج برای تهیه غذای سنتی پایِلا استفاده می‌شود. برنج بُمبا به آب فراوانی برای پخت نیاز دارد، اما بعد از پخت حالت چسبنده پیدا نمی‌کند. دانه‌های برنج بمبا تقریباً گرد است. این برنج بیشتر به صورت بومی بیشترین در کشور اسپانیا مصرف می‌شود. این برنج یکی از انواع برنج در دنیا بوده که برای درست کردن برخی از سالادها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برنج ژاپنی (برنج سوشی)

این برنج دارای اندازه‌ای کوتاه‌تر است و در تهیه غذا‌های ژاپنی مانند سوشی استفاده می‌شود. برنج ژاپنی پس از پخته شدن به حالت شفته در می‌آید و چسبندگی بالایی هم دارد. این برنج نشاسته زیادی دارد که باعث ایجاد چسبندگی زیادی می‌شود. برنج سوشی دارای انواع ویتامین بوده و برای پوست و موی بسیار مفید است.

برنج‌های دانه کوتاه

برنج‌های دانه کوتاه به 2 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

برنج قهوه‌ای دانه کوتاه

این برنج از لحاظ خواص و وجود سبوس مانند برنج قهوه‌ای دانه بلند است؛ با این تفاوت که اندازه دانه‌های آن به کوتاه‌تر است. همچنین برنج قهوه‌ای دانه کوتاه دارای میزان بیش از حد نشاسته‌ است و بعد از پخت، حالت چسبندگی زیادی دارد.

برنج آرباریو

برنج آرباریو در ایتالیا کاشت و برداشت می‌شود و به عنوان یکی از فراوان‌ترین برنج‌های سوپرفینو شناخته می‌شود. این برنج دانه‌های چاق و درشتی دارد و دارای مقادیر زیادی آمیلوپکتین است. آمیلوپکتین به عنوان عامل ایجاد کننده بافت خامه‌ای در درست کردن ریزتو معرفی شده است. ریزتو غذایی محبوب در میان اهالی کشور ایتالیا محسوب می‌شود.

برنج‌های خاص

در میان انواع برنج در سراسر دنیا، تعدادی برنج خاص وجود دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم:

برنج وحشی

برنج وحشی در واقع نوعی علف هرز است که در زمین‌های مرطوب و دور دریاچه‌ها، رودها و بندرها می‌روید. از لحاظ علمی، این گیاه را جز انواع برنج محسوب نمی‌کنند، اما به خاطر شباهت ظاهری زیاد آن به برنج، آن را برنج وحشی نامیده‌اند. این نوع برنج در کشور ایران یافت نمی‌شود.

برنج سیاه

برنج سیاه با نام «برنج امپراطور» شناخته می‌شود و به عنوان یکی از غذاهای خاص امپراطوری‌های چین از آن استفاده می‌شده است. این برنج دارای درصد بالای آنتوسیانین است که موجب سیاه شدن رنگ آن شده است. برنج سیاه سرشار از مواد مغذی است. برنج سیاه یکی از انوع برنج است، که بیشتر درکشور‌های شرق آسیا مخصوصاً چین کشت و برداشت می‌شود.

360 F 75704331 30OkkirTPtS6wbYcBJffho1mF1xrtcCn - با انواع برنج در دنیا آشنا شوید

برنج قرمز

برنج قرمز یکی از انواع برنج‌های تایلندی محسوب می‌شود که از دانه‌های بلندی تشکیل شده است. شلتوک از این برنج جدا می‌شود، اما سبوس آن حفظ می‌شود. این برنج مواد مغذی بیشتری نسبت به برنج سفید معمولی دارد. برای پخت برنج قرمز نیاز به زمان بیشتری است. آرد مغذی برنج قرمز را همراه با کاری‌ها، ماهی و گوشت سرو می‌کنند. از ترکیب برنج قرمز با سبزیجات تفت داده شده برای تهیه یک سالاد خوشمزه استفاده می‌شود..

برنج کالیجیرا

برنج کالیجیرا دارای طعم و ظاهری تقریباً مشابه برنج باسماتی است. برنج کالیجیرا تنها در قسمت‌هایی از کشور هندوستان کشت و برداشت می‌شود. همچنین هزینه خرید این نوع برنج به مراتب بیشتر از انواع برنج در دنیا است.

برنج والنسیا

برنج والنسیا در یکی از استان‌های کشور اسپانیا با همین نام، تولید می‌شود. این برنج از دانه‌های کوتاه تشکیل شده است و برای تهیه پائلا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برنج چسبناک یا گلوتینه

برنج چسبناک یا گلوتینه بیشتر در آسیا کاشت و برداشت می‌شود و حاوی هیچ گلوتن رژیمی‌ نیست. این برنج دارای نشاسته زیاد و بافت بسیار چسبناکی است. از این برنج بیشتر برای آماده‌سازی دسرهای شیرین استفاده می‌شود. با خواباندن برنج گلوتینه در شیر نارگیل یا انبه تازه، می‌توانید از طعم بینظیر آن لذت ببرید.

برنج نیم پز

برنج نیم پز همراه با سبوس، در یک فرایند خواباندن در آب، بخار‌دهی و خشک‌کردن تولید می‌شود. برنج نیم‌پز چسبندگی کمتری نسبت به برنج سفید معمولی دارد. این برنج با ادویه کاری زیاد نیز سرو می‌شود.

برنج رزمیتا یا ماتا

این برنج در کشور هند کاشت و برداشت می‌شود. برنج رزمیتا برنجی با دانه‌های متوسط و رنگی مایل به قرمز است. این برنج دارای بوی خاکی ‌مانند است. در بیشتر مواقع برنج ماتا را به همراه با غذاهای گوشتی مانند گوشت گوسفند، گاو یا دیگر حیوانات سرو می‌کنند.

جمع بندی

انواع برنج در دنیا بسیار متنوع است. بعضی از آن‌ها تنها در یک کشور بخصوص کشت می‌شوند و یا حتی مصرف آن نیز فقط مختص همان کشور است. در کشور ایران برنج سفید بیشترین مصرف را دارد و بعد از آن هم برنج قهوه‌ای بخش کمی از مصرف مردم را تشکیل می‌دهد. از این که تا پایان با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. انواع برنج ایرانی، برنج پاکستانی، برنج عنبربو، برنج هندی و برنج شمال را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی مشهد برنج خریداری کنید. مشهد برنج تازه‌ترین و مرغوب‌ترین انواع برنج را در دسترس شا عزیزان قرار داده تا با اطمینان خاطر خرید کنید.

دسته بندی آشنایی با انواع برنج
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ورود به سایت